Hra Genshin Impact sa stala nástrojom mäkkej moci Číny v online priestore

Čína oficiálne využíva hru Genshin Impact od domácich tvorcov ako nástroj mäkkej moci. Peking sa taktiež dlhodobo aktívne venuje rozvoju e-športu. Ten predstavuje ďalší priestor, ktorý je možné využiť na šírenie dobrého mena Číny.

Herný priemysel na šírenie mäkkej moci využívajú krajiny po celom svete. Napríklad Japonsko je v tejto oblasti úspešne aktívne už dekády prevažne prostredníctvom rôznych herných konzol a celosvetovo populárnych sérií. Taktiku najnovšie prebral Peking.

Genshim Impact a popularita v online priestore

Akčná role-play hra Genshin Impact sa od svojho vydania v septembri roku 2020 stala veľmi populárnou nielen v Číne, ale aj globálne. Hru vyrobila čínska spoločnosť miHoYo. V lete 2022 mala 4,7 milióna stiahnutí a mesačný príjem 82 miliónov dolárov. Stala sa tak jednou z troch najsťahovanejších mobilných hier na svete.

Populárna je aj na viacerých internetových platformách na Západe. Oficiálny účet hry na YouTube má 6,51 milióna sledovateľov a viac ako 1 miliardu videní. Na Reddite má oficiálna komunita viac ako 1,8 milióna členov. Rovnako sa hra stala populárnou na domácich čínskych platformách, napríklad na lokálnej kópii YouTubu Bilibili alebo na masovo využívanej sociálnej sieti Weibo.

Výrazný je aj obrat a zisk, ktorý hra generuje. Za dva roky existencie vygenerovala prostredníctvom Apple Store a Google Play obrat vo výške viac ako 3,7 miliardy dolárov. To dostalo hru na tretiu pozíciu v rebríčku s najväčším obratom za dvojicu ďalších hier od čínskych autorov – PUBG Mobile a Honor of Kings.

Nástroj mäkkej moci

Na úvod je dôležité v skratke definovať, čo je to mäkká moc. Stránka diplomacy.edu uvádza: „Mäkká moc je schopnosť ovplyvňovať iné národy skôr prostredníctvom presviedčania a príťažlivosti než nátlaku alebo sily. Mäkká moc sa opiera o kultúru, umenie a vedu. V diplomatickej oblasti sa mäkká moc buduje okrem iného prostredníctvom diplomacie vzdelávania, vedeckej diplomacie, verejnej diplomacie a digitálnej diplomacie.“

Genshin Impact si vytvoril globálnu hráčsku komunitu, ktorá je aktívna vo vzájomnej komunikácii napriek jazykovej bariére. Výrazný prejav tejto aktivity je napríklad prekladanie materiálu vytvoreného komunitou prevažne z angličtiny do čínštiny a naopak.

Denník The New York Times upozornil na úspechy a vplyv hry už v marci 2022. Ako poznamenali autori článku, výrazná časť úspechu je napriek čínskemu pôvodu postavená na prevzatých herných konceptoch a populárnej animovanej kultúre z Japonska. Napriek tomu hra slúži na prezentáciu čínskych kultúrnych prvkov, ktoré boli autormi pridané.

Hra sa dočkala využitia pre mäkkú moc čínskymi predstaviteľmi už vo februári 2021, keď čínsky konzulát v japonskej Osake zdieľal na Twitteri prianie k lunárnemu Novému roku s postavou z Genshin Impact. Následne v júli toho istého roku bola hra dokonca zaradená do „Oznámenia o vyhlásení zoznamu národných kľúčových kultúrnych exportných podnikov a kľúčových projektov na roky 2021 – 2022 vydané ministerstvom obchodu“.

Hra je teda oficiálnou súčasťou čínskej mäkkej moci už viac ako dva roky. To, že sa Genshin Impact využíva pre tieto účely, je diskutované aj na čínskej sieti s videami Bilibili, kde je to predmetom pochvaly od čínskych tvorcov videí.

Mäkká moc je pre Čínu veľmi dôležitá, pretože slúži na zlepšenie jej medzinárodného imidžu. Ten je v súčasnosti narúšaný viacerými vnútornými problémami, ktorým venuje pozornosť aj medzinárodné spoločenstvo. Sem patrí otázka utláčania ujgurskej menšiny, porušovanie medzinárodného práva v Juhočínskom mori, potláčanie demokracie v Hong Kongu, otázka Taiwanu či kontroverzná stratégia boja proti COVID-19.

Hry ako súčasť mäkkej moci nie sú novinkou

Vzhľadom na to, že hráčov sú na svete miliardy, nie je využívanie hier ako prostriedkov mäkkej moci žiadnym prekvapením. V podstate ide o veľmi jednoduchý spôsob ako naraz zasiahnuť veľkú skupinu indivíduí po celom svete.

Pre ilustráciu môžeme spomenúť príklad hernej, kartovej, komixovej a animovanej série Pokémon. Na Slovensku ide o veľmi populárny koncept už takmer 20 rokov, ktorý si ľudia spájajú s Japonskom.

Popularita Pokémona je príkladom úspešného konceptu, ktorý dopĺňa obraz Japonska ako takzvanej „kultúrnej“ mocnosti. Čiastočne mu k tomu pomohli komixy, v Japonsku nazývané manga, animované seriály a hry. Z Japonska navyše pochádza aj dvojica svetovo populárnych herných konzol Playstation a Nintendo.

Nové pole, kde môžu krajiny pôsobiť mäkkou mocou, predstavuje každoročne rastúci trend e-športov. V Číne je e-šport veľmi populárny a čínski predstavitelia si silný potenciál tohto odvetvia uvedomujú. Svedčí o tom niekoľkoročná aktivita čínskych úradov a ministerstiev, ktoré pomáhajú v jeho rozvoji. Obraz o úspešnosti dopĺňa aj to, že Čína je najväčším trhom pre e-šport na svete.

Do budúcna bude pravdepodobne e-šport veľmi vplyvným nástrojom mäkkej moci, aj keď už dnes je dostatočne populárny najmä medzi mladou generáciou. Štáty, ktoré do neho strategicky investujú už dnes, môžu mať v budúcnosti veľkú výhodu.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Absolvent medzinárodný vzťahov a európskych štúdií. Zaujíma sa prevažne o politické a bezpečnostné dianie mimo Európskej únie, v regiónoch strednej či východnej Ázie, ale aj amerického kontinentu. Kontakt: richard.straka@infosecurity.sk