Zbrane hybridnej vojny: vakcíny a dezinformácie

Webové stránky podriadené Kremľu šíria falošné informácie o vakcínach vyvinutých na Západe. The Wall Street Journal priniesol podrobný článok o štyroch takýchto ruských internetových platformách a ich aktivitách.

Nedostatok vakcín vedie k pretrvávajúcim debatám ohľadom tej ruskej, pomenovanej Sputnik V. Odporcovia argumentujú najmä tým, že vakcína ešte nebola oficiálne schválená a na európskom trhu sú preto zatiaľ odporúčané iba vakcíny od Pfizer/BionTech, AstraZeneca a Moderna.

Kremľu sa to však nepáči a odpoveď na seba nenechala dlho čakať. Rusko takmer okamžite spustilo dezinformačnú kampaň s cieľom spochybniť bezpečnosť a spôsob vývoja vakcín od spoločností Pfizer/BioNTech či Moderna.

Global Engagement Center (GEC), spadajúce pod ministerstvo zahraničných vecí USA, identifikovalo štyri webstránky, ktoré falošné informácie šíria. Podľa agentúry sú všetky priamo napojené na ruskú spravodajskú službu a využívané ruskou vládou.

Hlavnou stratégiou je šíriť strach

Kampaň týchto internetových platforiem sa zameriava na vytváranie neistoty ohľadne vakcín, ktoré sú schválené v Európskej únii alebo USA. Medzi hlavné dezinformácie patrí zveličovanie vedľajších účinkov západných vakcín a spochybňovanie ich účinnosti či procesu vývoja.

Stránky venovali neproporčne veľa priestoru ojedinelým a nie vždy nutne reálnym príhodám, ako napríklad nákaza COVID-19 aj po zaočkovaní alebo prípad muža, ktorému očkovanie spôsobilo čiastočnú paralýzu tváre. Všeobecnú bezpečnosť vakcín však tvorcovia článkov opakovane prehliadajú.

Falošné informácie tak triafajú do čierneho v rozširovaní strachu u obyvateľstva. Podľa prieskumu od Median SK pre RTVS sa až 76 % opýtaných v decembri 2020 obávalo nežiaducich účinkov vakcíny proti COVID-19.

Šírenie dezinformácií podporované Kremľom

Global Engagement Center priamo označilo za šíriteľov dezinformácií stránky New Eastern Outlook, Oriental Review, News Front a Rebel Inside. New Eastern Outlook a Oriental Reviewkontrolované ruskou zahraničnou spravodajskou službou (SVR) a prezentujú sa ako zdroj akademických článkov. News Front sídli na Kryme a jeho činnosť koriguje Federálna bezpečnostná služba (FSB). Činnosť stránky Rebel Inside je usmerňovaná Hlavnou správou rozviedky (GRU).

Väčšinu účtov spojených s týmito webstránkami sociálne siete odstránili.

Dezinformačná kampaň útočí najmä na vakcínu od spoločnosti Pfizer/BioNTech, ktorá je známa ako prvá na trhu. Ani vakcíny od ostatných farmaceutických firiem sa však útokom nevyhli.

Okrem štyroch dezinformačných webstránok sa do šírenia nepravdivých správ zapojili aj ruské štátne médiá či samotná vláda Ruskej federácie pomocou Twitteru. V snahe propagovať vakcínu Sputnik V útočia na bezpečnosť a cenu vakcíny od spoločnosti Pfizer/BioNTech.

Na Twitteri bolo až 86 % ruských príspevkov spomínajúcich Pfizer a 76 % tweetov v ruštine o Moderne klasifikovaných ako negatívne.

Kremeľ organizovanie akejkoľvek dezinformačnej kampane odmieta.

Dosah ruských dezinformačných stránok je momentálne malý. Nebezpečenstvo však spočíva vo vytváraní nového naratívu, ktorý môžu prebrať ostatné médiá.

Ruská propaganda je prítomná aj na Slovensku

Aj na Slovensku sme mohli zaznamenať prvky pro-ruskej propagandy. Hlavné správy a Hlavný denník napríklad priniesli rozhovor s údajným ruským odborníkom, ktorý tvrdí, že Sputnik V je najlepšou a najefektívnejšou vakcínou, zatiaľ čo Pfizer experimentuje s technológiou používanou na zvieratách. Strach z vakcín podobne šíria aj ďalšie slovenské dezinformačné weby ako Bádateľ či Zem a vek.

Viac o ruskej vakcíne Sputnik V sa môžete dočítať tu.