DISINFO REPORT – 40. týždeň

Vitajte pri čítaní dvadsiateho piateho vydania pravidelného DISINFO REPORTu. Prvého newslettera na Slovensku o dezinformáciách, propagande, informačnej a kognitívnej bezpečnosti a ochrane súkromia online.

Novinky posledného týždňa:

  • Slovník dôležitých pojmov, ktoré vám môžu pomôcť v orientácii, sa znovu rozrástol o niekoľko nových hesiel. Dozviete sa, čo presne sú DÔKAZ ŠTATISTIKOUMANIPULÁCIA. Celý slovník, ktorý neustále dopĺňame, nájdete aj na našom webe.

Kotlebovské zavádzanie o Bielorusku, 13. dôchodkoch a bankovom odvode v jednom

V príspevku sa pravdivo uvádza, že vláda odpustila bankám bankový odvod vo výške 300 miliónov eur, a taktiež mení zákon a okresáva plánované trináste dôchodky. Nie je to však úplná pravda.

Autor príspevku totiž nepíše o tom, že sa banky oficiálne vzdajú približne miliardy eur, ktorú už doteraz na odvode odviedli. Táto miliarda prejde do novovytvoreného Národného rozvojového fondu, ktorý bude podporovať rôzne rozvojové projekty.

Jednoznačné klamstvo je tvrdenie, že Slovensko v Bielorusku financuje štátny prevrat a narúša bieloruskú zvrchovanosť tým, že Bielorusom poskytne 700-tisíc eur. Pravdou je, že Slovensko vytvára fond na podporu bieloruskej občianskej spoločnosti, do ktorého vložilo 250-tisíc eur pôvodne určených pre Taliansko na boj proti pandémii koronavírusu.

V príspevku je vláda vykreslená a aj pomenovaná ako pokrytecká, pretože do popredia stavia záujmy bánk a geopolitiky namiesto dôchodcov. Tento obraz však nie je postavený na pravdivých tvrdeniach. Viac v samotnom debunku.

Putinova „geniálna“ operácia v Bielorusku?

Oba portály, ZEM A VEK, na ktorom je preložený text uverejnený, a STALKER ZONE, zdroj anglického originálu, majú niekoľko spoločných znakov. Pre oba je príznačné šírenie zavádzajúceho, klamlivého a konšpiračného obsahu, pričom pravidelne publikujú informácie v súlade s pro-Kremeľskou propagandou. Samotný Zem a Vek dostal od nezávislých hodnotiteľov z portálu Konšpirátori.sk hodnotenie 9,5 (pričom 10 predstavuje najhoršie možné bodové ohodnotenie).

Text je zhrnutím doterajšieho priebehu Bieloruských protestov, ktorých vývoj ide podľa autora v súlade s Putinovou „geniálnou operáciou“. Niektoré informácie sú napriek neexistujúcemu zdrojovaniu dohľadateľné a pravdivé, pôvod iných však nie je známy.

Prezentované informácie sú však podávané tak, aby vytvorili dojem, že celý vývoj udalostí hrá do kariet Putinovi, pričom však autor zamlčiava možné ciele a motív Kremľa. Pre ďalšie vysvetlenie je preto dôležité ozrejmenie kontextu.

Kremeľ sa dlhodobo usiloval o užšiu integráciu s Bieloruskom výmenou za lacné dodávky ropy. Túto integráciu však Lukašenko označil za snahu o zlúčenie týchto dvoch krajín a Moskvu obvinil zo snahy „pohltiť“ Bielorusko. Viac v samotnom debunku.

Uhrík spochybnil zistenia Infosecurity.sk. Nové dôkazy ukazujú, že Kotleba pred súdom naozaj klamal

„Expertom z Infosecurity gratulujem, že objavili teplú vodu – a to, že sa pri webe naseslovensko.net jedná iba o fanúšikovskú stránku“ uviedol pre portál Topky.sk v reakcii na náš článok Milan Uhrík. Administrátor ĽSNS v rovnakom čase informácie na ktoré sme upozornili vymazal.

V minulom článku sme písali, ako Marián Kotleba opakovane pred súdom zaprel web naseslovensko.net na ktorom roky fungovala celá ĽSNS a z ktorého čerpali aj prokurátori. V spolupráci s Aktuality.sk sme uverejnili zistenia, ktoré ĽSNS s predmetným webom jednoznačne spájajú:

Emailové adresy, prihláška do strany, jej stanovy, listy podpísané Kotlebom, ktorý používa email kotleba@naseslovensko.net, rozsudky, ústavné sťažnosti, predžalobné výzvy, petície, interpelácie, deklarácie, žiadosti… Dokumenty, ktoré by na „fanúšikovskom“ webe len tak pohodené neboli. Viac v článku.

Victor Breiner konfrontuje Milana Uhríka so zisteniami Infosecurity.sk
Začíname s videami. V budúcnosti ich od Infosecurity.sk uvidíte viacej.

Kotleba na súde zaprel stránku naseslovensko.net z ktorej čerpali prokurátori. Z klamstva ho usvedčil Uhrík.

Kotleba na súde tvrdil, že web naseslovensko.net nikdy nepatril strane. Oficiálnym webom ĽSNS má byť podľa neho lsnaseslovensko.sk. Dáta ktoré sa dajú nájsť online, však hovoria úplne iný príbeh.

Doména lsnaseslovensko.sk bola zaregistrovaná iba 11.3.2016. Je preto na mieste sa pýtať, kde mala ĽSNS dovtedy svoj web? Informácie ktoré sa dajú získať z otvorených zdrojov ukazujú, že Kotleba pred súdom klamal.

V tomto prípade nejde o zvyčajné digitálne pátranie po ihle v kope sena, skladaní útržkov informácií – mozaiky, ktorá na konci spojí anonymný web s konkrétnym človekom.

V prípade našeslovensko.net sa informácie a plejáda dokumentov dajú dohľadať na viacerých miestach. Na niektoré stačí dokonca iba Google. Človek má priam dojem, že za webom musí stáť niekto, kto naozaj „nevie pracovať s počítačom“.

Naseslovensko.net (na rozdiel od „oficiálnej“ domény lsnaseslovensko.sk) bol registrovaný už 26.12.2012 a o jeho spojení s Kotlebom a ĽSNS dodnes existujú desiatky referencií. Vyberáme niektoré z nich. Viac v článku.

Nástroje čínskej propagandy: Od mega firiem, po neviditeľných robotov

Komunistická strana Číny (KSČ) a vládnuce elity majú vypracovaný sofistikovaný systém štátnej propagandy nielen pre domáce, ale najmä pre zahraničné publikum.

Základom všetkého je totálne ovládanie domácich ale aj zahraničných médií. Stranícke noviny s názvom ,,People’s Daily“ patria medzi najčítanejšie médium v Číne. Poskytujú občanom Čínskej ľudovej republiky skreslený svetový názor.

Okrem toho má vládnuca strana pod kontrolou bulvárny denník s názvom ,,Global Times“, ktorý prináša čitateľom čínsku propagandu a posolstvá do celého sveta.

Na aktuálne prebiehajúcej pandémii je možné uviesť príklad, ktorý poukazuje, ako dokáže KSČ falzifikovať pravdu. Čína prostredníctvom médií predkladala verejnosti nereálne počty nakazených, alebo odmietala uznať, že vírus sa začal šíriť práve z ich územia.

Prostredníctvom obrovských zdrojov, ktoré sú vynakladané čínskou vládou na chod propagandistickej mašinérie, sa darí Číne relatívne dobre skrývať svoju negatívnu auru a vystupovať ako zodpovedná superveľmoc. Viac v článku.

RúškoGate: Kotleba zase klamal a vysmieval sa z pravidiel

V diskusnej relácii O 5 minút 12 predseda ĽSNS Marián Kotleba opäť šíril výmysly, ba priam bludy o koronavíruse. Okrem toho si odmietol nasadiť rúško, hoci ho o to viackrát moderátor požiadal. 

Marián Kotleba v relácii RTVS predviedol starú známu show plnú klamstiev, poloprávd a informácií vytrhnutých z kontextu. Jeho vystúpenie sprevádzali populistické výrazy a tvrdenia. Kotleba hovoril o šikanovaní národa kvôli koronavírusovým opatreniam, ktorého cieľom je uzurpovať si moc a o tom, že sa celý svet nechal obalamutiť údajnou pandémiou.

Kotleba počas svojho vystúpenia celý čas bagatelizoval vážnosť choroby COVID-19. Svet sa podľa neho nechal poblázniť vymyslenou pandémiu. Svojimi výrokmi neustále minimalizoval dopady ochorenia, ktoré má na svedomí už viac ako jeden milión mŕtvych po celom svete.

Podľa Kotlebu nosenie rúšok porušuje základné ľudské práva a slobody a meranie teploty pred vstupom do budovy je zbytočné. Viac v článku.

Mladí Američania sa dajú ľahšie oklamať

Epidemiológovia upozorňujú na nárast prípadov koronavírusu najmä u mladých ľudí. Nový prieskum ukazuje, že za tým môžu byť práve dezinformácie a viera v nich. Do prieskumu sa zapojilo 21 196 respondentov. 

Podľa štúdie vedcov zo štyroch univerzít (Harvard, Rutgers, Northeastern a Northwestern University) mali respondenti v rozmedzí 18 – 24 rokov až 18-percentnú pravdepodobnosť, že uveria nepravdivému tvrdeniu, v porovnaní s deviatimi percentami u osôb nad 65 rokov.

V štúdii boli ľudia požiadaní, aby posúdili, či akceptujú 11 nepravdivých tvrdení. Patrili k nim tvrdenia ako napríklad, že vírus pochádzal od ľudí, ktorí jedli netopiere, že užívanie antibiotík chráni pred touto chorobou a že sú infikovaní iba ľudia vo veku 60 rokov a viac.

„V rámci 11 nepravdivých tvrdení, nájdeme jasný vzorec: Čím je veková skupina staršia, tým je priemerná úroveň viery v nepravdivé tvrdenia nižšia,“ konštatujú autori štúdie. Viac v článku.

Ransomvér Ryuk vyradil časť siete nemocníc v USA

Sieť nemocníc a zdravotnej starostlivosti Universal Health Services (UHS) s viac ako 400 zariadeniami v USA, Portoriku a Veľkej Británii sa stala obeťou ransomvéru. Útok zničil jej digitálne siete po celých Spojených štátoch.

Nemocnice zostali bez prístupu k počítačovým a mobilným systémom. „Používame na všetko papier. Všetky počítače sú vypnuté,“ vyjadril sa pre WIRED jeden zo zamestnancov.

Viac informácií o priebehu incidentu pochádza práve od zamestnancov UHS. Podľa jedného z príspevkov na sieti Reddit škodlivý softvér na začiatku deaktivoval antivírusové programy.

Po približne jednej minúte sa počítače odhlásili a vypli. Nemocničný tím tak stratil prístup k laboratórnym, EKG a rádiologickým štúdiám a výsledkom. Viac v článku.

Kyberútoky naberajú pred americkými voľbami na sile, Putin vyzval k dohode

Texaská firma Tyler Technologies, ktorá predáva softvéry na mapovanie priebežných volebných výsledkov, sa v priebehu minulého týždňa stala ďalšou obeťou ransomvérového útoku. Aj tento prípad necelých 40 dní pred voľbami potvrdzuje, že miestne okrsky a prevádzkovatelia volebných systémov sú pre hekerov čoraz populárnejším cieľom.

Podľa The New York Times ransomvér začiatkom septembra napadol podobne ďalších sedem amerických vládnych subjektov, pričom došlo aj k odcudzeniu obsahov ich databáz.

Federálni úradníci preto operujú s obavou, že hekerské skupiny sa vo volebnom období budú snažiť zablokovať alebo ukradnúť osobné údaje, zoznamy voličov či celé počítačové systémy. Experti zároveň varujú, že miestne samosprávy na tieto útoky nie sú dostatočne pripravené a šanca, že budú napadnuté, je vysoká.

„Nejednotné uplatňovanie postupov v oblasti kybernetickej bezpečnosti medzi okresmi a štátmi spôsobilo, že niektoré jurisdikcie sú zraniteľnejšie voči ransomvérovým útokom ako iné – a na potenciálne narušenie volebného procesu stačí len niekoľko zraniteľných subjektov,“ podotýka Emsisoft. Viac v článku.

Ďalšia napadnutá kryptoburza: Hackeri si mohli polepšiť o vyše 150 miliónov dolárov

Dátum 26. septembra 2020 sa zapíše do histórie singapurskej burzy kryptomien KuCoin ako jeden z najmenej šťastných. Postihol ju totiž hekerský útok, pri ktorom vznikli škody vo výške viac ako 150 miliónov amerických dolárov.

Burza incident zaznamenala po tom, čo došlo ku podozrivým objemným výberom z tzv. hot wallets – dočasných online úložísk kryptomien, ktoré sú využívané na flexibilné obchodovanie s kryptomenami.

Majitelia napadnutých horúcich peňaženiek v nich mali financie uložené v menách Bitcoin, Ethereum či ERC-20.

Časť z vystopovaných ukradnutých prostriedkov dosiahla hodnotu 150 miliónov amerických dolárov. Útočníci sa však s veľkou pravdepodobnosťou obohatili o ešte vyššiu sumu.

V reakcii na incident podnikli IT špecialisti kroky, ktorými previedli zostávajúce online prostriedky do offline úložísk, zablokovali zákaznícky systém výberov a vkladov a napadnuté peňaženky zrušili. Viac v článku.

Krátko z domova a zo sveta

  • Aktivistická skupina Avaaz zistila, že Facebook, aj napriek svojim záväzkom, prehliadol stovky klamlivých politických reklám namierených proti demokratickému kandidátovi Joeovi Bidenovi. Tieto reklamy obsahovali nepravdivé či zavádzajúce informácie o Bidenovi a jeho volebnom programe a zameriavali sa najmä na obyvateľov takzvaných „nerozhodných štátov“, v ktorých je počet voličov Demokratickej a Republikánskej strany dlhodobo vyrovnaný.
  • Začiatkom týždňa Facebook na svojich stránkach odhalil tri veľké siete účtov napojené na ruské výzvedné služby a petrohradskú skupinu trollov zapojenú do ovplyvňovania predchádzajúcich prezidentských volieb v USA. Vedenie Facebooku však informovalo, že aktivity týchto sietí sa tentokrát na americké voľby nezameriavali.   
  • Keďže Facebook stále nezriadil sľubovanú Radu pre dohľad nad zdieľaným obsahom, rozhodla sa skupina expertov, zložená z politikov, bojovníkov za občianske práva a novinárov, zriadiť svoju vlastnú radu. Tá má skúmať a hodnotiť postupy, ktoré Facebook zavádza v boji proti šíreniu klamlivých a nepravdivých informácií.
  • Epidemiológovia za posledné mesiace zaznamenali podstatný nárast výskytu koronavírusu u ľudí vo veku od 18 do 24 rokov. Nedávna štúdia, na ktorej sa podieľali výskumníci zo štyroch amerických univerzít, prináša možné vysvetlenie tohto javu. Jej výsledky ukazujú, že za vysokou mierou mladých pacientov pozitívnych na COVID-19 môžu stáť dezinformácie a viera v ne. U respondentov z tejto vekovej kategórie je totiž až 18-percentná šanca, že nepravdivým tvrdeniam skutočne uveria, v porovnaní s deviatimi percentami u osôb nad 65 rokov.

Ďakujeme, že odoberáte DEZINFO REPORT.
Budeme ho neustále vylepšovať. Vaše návrhy a podnety nám prosím posielajte na info@infosecurity.sk
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU?
ĎAKUJEME!

Nikoleta Nemečkayová
Študentka magisterského stupňa Medzinárodných vzťahov a Prekladateľstva a tlmočníctva anglického jazyka na Masarykovej univerzite v Brne. Zaujíma sa najmä o históriu a aktuálne politické dianie v anglofónnych krajinách, ako aj o politické a lingvistické aspekty propagandy a jej nástrojov.