DISINFO REPORT – 163. týždeň

Vitajte pri čítaní 163. vydania nášho pravidelného DISINFO REPORTu.

Dezinformácie a propaganda ako biznis: mapovanie finančného a organizačného pozadia dezinformačných webov na Slovensku

Kľúčové zistenia

  • Štúdia klasifikuje analyzovaných aktérov do štyroch kategórií (Ezoterici, Liečitelia, Kazatelia Obchodníci). Kategórie reflektujú tematickú orientáciu a typ motivácie aktérov. Najpočetnejšou kategóriou na Slovensku sú Kazatelia (39 aktérov), teda aktéri, ktorí komunikujú sociálno-politické témy a robia tak predovšetkým z presvedčenia.
  • Rôzna motivácia aktérov (ideologická alebo finančná) môže znamenať aj rôznu úroveň ochoty aktérov pristúpiť ku korekcii svojho škodlivého správania v online priestore. Vzhľadom na nebezpečenstvo, ktoré predstavuje skupina Obchodníkov (10 aktérov), je pri snahách o obmedzenie príjmov (predovšetkým z reklám) potrebné cieliť práve na túto kategóriu.
  • Drvivá väčšina aktérov v slovenskom informačnom prostredí pôvodne vznikala na báze ideologickej motivácie. To znamená, že ani prípadný úspech v snahách o defunding či redukciu príjmov nemusí v prípade špecifických aktérov viesť k zmene ich správania. Prinajmenšom však môže pomôcť pri limitácii ich prostriedkov a kapacít, a teda aj samotných škodlivých aktivít, ktoré disponujú potenciálom (okrem iného) polarizovať spoločnosť.
  • Analyzované webstránky používajú na generovanie zisku viacero nástrojov a spôsobov. Dominujú reklamy a možnosť čitateľov priamo prispieť a podporiť činnosť webstránok. Ďalšie spôsoby, ako predaj tlače, prevádzka elektronického obchodu, platený obsah či vlastné vydavateľstvo, sa objavujú v menšej miere. Reklamu využíva 47 % analyzovaných aktérov, v prípade príspevkov od čitateľov možno hovoriť o 43 %.
  • Príjmy z reklám sú v prípade problematických webstránok fundamentálnym nástrojom na generovanie zisku. Platí to najmä v prípade aktérov, ktorí dosahujú vysoké čísla návštevnosti na svojich webstránkach.
  • Najväčšie príjmy z reklám môžu dosahovať nasledujúce webstránky: Hlavné správyBáječnéŽeny.skeREPORTArmádny magazín, InfoVojna Hlavný Denník. Spoločne by v prípade maximálneho zúžitkovania zárobkového potenciálu reklám za mesiac dokázali vygenerovať zisk vo výške viac ako 56-tisíc eur.
  • Rozhodujúcim faktorom je najmä počet návštev, ktoré webstránka zaznamená v priemere za me- siac. Podobne je tomu v prípade prítomnosti a dosahu na Facebooku (podľa počtu sledovateľov). Nad hranicou milióna návštev za mesiac sa pohybujú štyri stránky – BáječnéŽeny.skeREPORT InfoVojnaHlavné správy dosahujú v priemere až 3,7 milióna návštev za mesiac.
  • Aktéri využívajú pri uplatňovaní svojich aktivít predovšetkým tri modely zastrešenia biznisumodel spoločnosti s ručením obmedzenýmmodel občianskeho združenia model právneho vákua. Každý vo vzťahu s transparentnosťou prináša výhody aj nevýhody.
  • Webstránky v kategórii Obchodníci sú relatívne decentralizovanou sieťou rôznych aktérov. Niektorí z nich si síce vytvárajú aj ďalšie projekty, ale vo všeobecnosti platí, že daných aktérov spája predovšetkým podobné presvedčenie a samotný obsah či rétorika (napríklad dezinformačné naratívy). Zaujímavý je skôr politický presah ich aktivít.
  • Viac informácií v štúdii.

Kremeľ zintenzívňuje šírenie propagandy na školách. Cieľom je vychovávať vlastencov a sympatizantov režimu

Snahy o zakomponovanie propagandy do učebných osnov sú súčasťou rozsiahlej taktiky Kremľa. Militarizácia ruskej spoločnosti či výchova budúcich generácií k úcte k armáde sú spôsoby upevnenia obrazu prezidenta Vladimira Putina. Putin minulý mesiac počas výročných osláv víťazstva nad fašizmom vo svojom prejave na slávnostnej ceremónii v Moskve vyhlásil, že „v našej vlasti sa opäť rozpútala skutočná vojna“, a potom pokračoval obviňovaním Západu z vyvolávania konfliktov. Šírenie propagandistických materiálov sa začalo už po ruskej anexii Krymu v roku 2014. Rozsiahla invázia na Ukrajinu však tento proces výrazne posilnila a urýchlila, keďže režim si potrebuje udržať podporu. Viac v článku.

Prezident COP28 bol obvinený z greenwashingu. Jeho tím mal pre zlepšenie imidžu upravovať stránky na Wikipédii

Obrázok: Flickr

Prezident konferencie COP28 Sultan Al Jaber bol obvinený z greenwashingu. Vyšlo totiž najavo, že tím jeho ľudí editoval stránky Wikipédie. Tá poukazovala na jeho prepojenie na ropný priemysel. Takéto prepojenie je kontroverzné vzhľadom na fakt, že COP28 je klimatický summit, ktorý sa okrem iného snaží o redukciu využívania fosílnych palív. Klimatickí aktivisti rozhodnutie vymenovať Al Jabera za prezidenta COP28 kritizovali hneď od začiatku. Zeina Khalil Haj, vedúca celosvetovej kampane pre 350.org, ktorej cieľom je definitívny koniec fosílnym palivám, povedala: „Je to to isté, ako keby ste poverili generálneho riaditeľa cigaretovej spoločnosti, aby viedol konferenciu o rakovine pľúc.“ Viac v článku.

Bývalý zamestnanec ByteDance tvrdí, že čínska vláda sledovala vďaka TikToku protestujúcich v Hong Kongu

Pred súdom Yintao Yu pod prísahou taktiež vypovedal, že Komunistická strana Číny (KSČ) sledovala prodemokratických protestujúcich. Yu vraj nahliadol do prístupových záznamov, kde videl, ako členovia výboru KSČ, ktorí mali špeciálne prístupové údaje, obchádzali ochranu súkromia štandardne aplikovanú na dáta používateľov TikToku. Medzi osobné dáta, ku ktorým mali mať prístup, patrili aj informácie o identifikácii zariadenia a pripojenia. Tie napríklad zahŕňali IP adresy, súkromné správy a história internetových prehliadačov. Prístup majú vraj k informáciám akýchkoľvek používateľov TikToku, nie len tých z Číny. Viac v článku.

Dezinformačná scéna sa snaží zastrašiť a poškodiť domnelých nepriateľov vlastenectva

Slovensko má dostatočné právne nástroje na to, aby sa vyrovnávalo s najčastejšími formami extrémizmu – od nenávistných prejavov cez popieranie až po podnecovanie nenávisti či násilia. Odraz tieto normy nachádzajú aj v administratívnych predpisoch ako je zákon o mediálnych službách.

Je blokovanie dezinformačných webov NBÚ vhodným nástrojom na zastavenie šírenia nelegálneho alebo toxického online obsahu? Mohlo by byť šírenie dezinformácií na Slovensku vnímané ako trestný čin? Ako by mala byť takáto právna norma formulovaná a čo by mala postihovať? Prečo sú nebezpečné také typy správania ako je doxxing alebo kyberšikana a ako s nimi môžeme bojovať? Ako sa zmenilo postavenie či funkcie Rady pre mediálne služby vo vzťahu k nelegálnemu obsahu na internete?

Aké limity má vyšetrovanie a proces stíhania jednotlivcov šíriacich extrémistický obsah v online priestore? Odlišuje sa nejako sloboda slova v online a offline svete? Pre aké legitímne ciele je možné v súlade so zákonom obmedziť slobodu prejavu? Sú dnes súčasťou nenávistnej kampane aj politici? Na aké skupiny cielia svoju toxickú rétoriku?

Aj o tom v novej epizóde podcastu Disinfo Report organizácie Infosecurity.sk hovorí Tonka Zsigmondová s partnerom a advokátom právnickej firmy PaulQ Tomášom Kamencom.

Krátko z domova a zo sveta

  • Kalifornská právnická firma žaluje spoločnosť OpenAI, ktorá vytvorila populárny chatbot ChatGPT. Podľa obžaloby spoločnosť masívne porušila autorské práva a súkromie ľudí, keď použila ich údaje z internetu na vyvinutie svojich technológií.
     
  • Po tom, čo Montana schválila zákaz TikToku, piati používatelia podali žalobu. Tento týždeň Jodi Seth, hovorkyňa TikToku, priznala, že spoločnosť žalobu používateľov financuje. 
     
  • Analytici z organizácie Adalytics zistili, že mnohí inzerenti platiaci za reklamy u spoločnosti Google možno nedostávajú to, za čo zaplatili. Spoločnosť Google zistenia odmietla s tvrdením, že správa uvádza „extrémne nepresné tvrdenia“ a dodala, že inzerenti za reklamy platia len vtedy, keď sa užívateľom zobrazujú.  
     
  • Spoločnosť Twitter súhlasila s dodržiavaním prísnych nových zákonov EÚ o dezinformáciách, propagande a online zločinu. EÚ všetky spoločnosti v oblasti sociálnych sietí varovala, že bude konať rýchlo a tvrdo, aby presadila dodržiavanie nových pravidiel, ktoré vstúpia do platnosti v auguste.
  • Švajčiarska spravodajská služba tvrdí, že najmenej tretina z 220 ruských úradníkov v krajine je podozrivých zo špionáže. Dôvodom je podľa spravodajskej služby fakt, že vo Švajčiarsku sídlia medzinárodné organizácie, ako napríklad OSN, pri ktorých má Rusko zastúpenie.

Ďakujeme, že odoberáte DISINFO REPORT.
Budeme ho neustále vylepšovať. Vaše návrhy a podnety nám prosím posielajte na info@infosecurity.sk
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU?
ĎAKUJEME!

Študentka bakalárskeho stupňa Medzinárodných vzťahov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Zaujíma sa o aktuálne politické dianie, ochranu ľudských práv, americkú diplomaciu a oblasť Blízkeho východu. Ovláda angličtinu, ruštinu a základy španielčiny.