V najčítanejšom článku minulého týždňa sme písali, ako sa bývalý policajný prezident Tibor Gašpar rozhodol prezentovať svoj nový image a názory na Facebooku.
Podľa vlastných slov sa stal obeťou liberálnych médií, mimovládnych organizácií a bývalého („prvého amerického“) prezidenta Kisku. Pán Gašpar sám seba prezentuje ako bezúhonného, svedomitého pána so zmyslom pre tradičné hodnoty, ktorého „liberálne médiá“ verejne kriminalizujú na základe „vykonštruovaných a nepravdivých tvrdení.“
Svoju prítomnosť na sociálnej sieti vysvetľuje tým, že kvôli novej politickej kultúre „bojovníkov za slušné Slovensko“, ktorá našu spoločnosť polarizuje, sa rozhodol, že pôjde do boja za „slušnejšie a bezpečnejšie Slovensko.“
Po krátkej analýze textov Gašparovej stránky zistíme, že využíva polarizujúci slovník slovenskej dezinformačnej scény a jeho texty štýlom nápadne pripomínajú iného populárneho dezinformátora.
Útok na Čaputovú
Ešte včera sme sa mohli nazdávať, že pán Gašpar sa bude držať tém ktoré sú pre jeho minulé pôsobenie relevantné, nakoľko sa jeho texty doteraz obmedzovali práve na tento úzky okruh. Včera však zaútočil na prezidentku Čaputovú, ktorá s jeho osobou a profesionálnou minulosťou priamo spojená nie je.
Stalo sa tak iba dve hodiny potom, ako to isté a z rovnakého dôvodu (Európska cena pre politickú kultúru) urobil Ľuboš Blaha, pre ktorého je prezidentka Čaputová častým cieľom.
V rovnaký deň pribudli Gašparovej stránke aj dvaja ďalší administrátori. Stránku dovtedy spravoval iba jeden človek.
Ataky proti Čaputovej boli a sú s prehľadom Blahovou najpopulárnejšou témou. Z prvých troch jeho najzdieľanejších statusov sú dva práve o nej. Z prvých dvadsiatich je to až jedenásť.
Charakteristickou črtou Blahovho štýlu propagandy je, že musí svoje obecenstvo držať v neustálom napätí, bičovať nálady, stále viac a viac, tak ako to napríklad spravil nedávno keď komentoval Trubanovu aféru ad absurdum:
Ak sa Gašpar naozaj vybral touto cestou politickej komunikácie, mali by sme v jeho budúcich statusoch registrovať podobný trend.
Podobnosť si všímajú aj užívatelia
Paralely medzi Blahovým a Gašparovým príspevkom si okamžite všimli aj samotní fanúšikovia stránky:
Rovnaký názor zastáva aj Tomáš Kriššák, odborník na sociálne siete:
Po vražde SMER vsadil na konšpirácie
Keď Robert Fico obvinil z protestov po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej Sorosa, ešte na Blogu Denníka N sme upozornňovali, že
Strana SMER na to má Ľuboša Blahu, ktorého reklamu na Facebooku aj priamo platí. Kto ju však platí Gašparovi?
Slušnosť, za ktorú pán Gašpar deklarovane bojuje by si už dnes mohol uctiť napríklad tým, že začne na sociálnej sieti dodržiavať pravidlá politickej reklamy.
Pri každej platenej, politicky relevantnej reklame, musí totiž inzerent na Facebooku uviesť zdroj jej financovania. Gašpar túto svoju povinnosť vedome ignoruje a verejnosť tak presne nevie, kto je pozadí jeho nového konšpiračného PR projektu.
Aktualizované 12.8. 19:47
Príspevok v ktorom Gašpar útočí na prezidentku Čaputovú dnes Facebook zablokoval a stiahol, pretože inzerent porušil pravidlá politicky relevantnej reklamy – neoveril svoju identitu a nezverejnil údaje o financovaní.
Príloha – Témy v profile Tibora Gašpara
Metodológia: Vo vizualizácii sú zahrnuté všetky texty z Facebookovej stránky Tibora Gašpara od 29.7. vrátane. Kategórie v grafe reprezentujú zmienky o problémoch, ktorým pán Gašpar podľa vlastného úsudku musí čeliť a ľudia, resp. inštitúcie, ktoré za tieto problémy viní. Za jednu zmienku považujeme každý výskyt slova (napr. „médiá“), zloženého slova (napr. „Denník SME“) resp. ich synonymá („liberálne médiá“).