Klimatické dezinformácie boli v čase COP28 na vzostupe. Šírili ich klimatickí skeptici na sociálnych sieťach

S prebiehajúcou klimatickou konferenciou COP28 sa aktivita dezinformačných účtov na sociálnych sieťach prudko zvýšila. V dobe, keď je potrebné učiniť kľúčové rozhodnutia, je popieranie a zľahčovanie klimatickej zmeny mimoriadnou komplikáciou. O to viac, ak podobný názor zdieľajú aj ľudia na rozhodujúcich pozíciách.

Obrázok: Flickr

Aj tento rok sa konala pravidelná svetová klimatická konferencia COP (Konferencia zmluvných strán OSN). Na nej sa každoročne schádzajú politickí lídri, aby rokovali o plánoch na riešenie zmeny klímy. Tentokrát konferenciu hostil Dubaj v dňoch od 30. novembra do 12. decembra. Tohtoročná konferencia niesla názov COP28, keďže išlo už o 28. ročník.

Plánovanie summitu COP28 sprevádzali kontroverzie už od vymenovania jeho predsedu. Tým sa stal Sultan Al Jaber, generálny riaditeľ ropnej spoločnosti Adnoc. Klimatický summit, ktorý má okrem iného za cieľ redukovať využívanie fosílnych palív, tak hostil jeden z najväčších producentov ropy – Spojené arabské emiráty – a predsedal mu človek z predsedníctva ropného magnáta.

Aj toto môže mať za následok, že konferencia takéhoto typu začne postupne strácať na vážnosti. Môže sa totiž zdať, že ak o riešeniach klimatickej krízy rozhodujú spoločnosti a krajiny, ktoré sú zároveň hlavnými znečisťovateľmi planéty, tak situácia nemusí byť taká alarmujúca, ako to prezentujú médiá a vedci.

Zároveň sa v online priestore čoraz viac šíria klimatické dezinformácie a mýty. Tie podceňujú dôležitosť prijatia akýchkoľvek riešení a umocňujú klimatický skepticizmus. K tomu prispieva aj slabá moderácia dezinformačného obsahu zo strany sociálnych sietí. Aktivita účtov, ktoré šíria nepravdivé a zavádzajúce správy o klíme, sa pred začiatkom a počas COP28 ešte zvýšila.

Platforma X v čase COP28 zaplavená klimatickými dezinformáciami

Sociálna sieť X (bývalý Twitter) je podľa správy Climate Action Against Disinformation (CAAD) na poslednom mieste v hodnotí zvládania boja proti klimatickým dezinformáciám. Za posledný rok si používatelia X obľúbili hashtag #climatescam (#klimatickýpodvod). Sociálna sieť tento hashtag pri zadávaní kľúčových slov, ako napríklad „klíma“, aj prednostne odporúča.

Na platforme X sa šírilo mnoho klimatických dezinformácií. Počas COP28 bola často zdieľaná konšpiračná teória o tom, že politici a vlády chcú skoncovať s fosílnymi palivami preto, aby ochudobnili svojich občanov. Teória pracuje s naratívom, že prechod na obnoviteľné zdroje energie je ekonomicky nevýhodný a jednotlivé krajiny môže zruinovať. Vedci však už viackrát potvrdili, že napríklad solárna alebo veterná energia sú jednoznačne lacnejšie ako energia vyrobená z uhlia alebo ropy.

Ďalšie dezinformácie bagatelizujú zodpovednosť ľudí za klimatickú zmenu. Väčšina vedcov sa pritom zhoduje, že tento fenomén je vyvolaný ľudskou činnosťou. Je dokázané, že napríklad používanie fosílnych palív spôsobuje otepľovanie planéty, čo vedie k extrémnym výkyvom počasia.

Medzi obľúbené nepravdivé informácie na platformách sa zaraďujú tiež tvrdenia, že požiare spôsobené suchom a vysokými teplotami prevažne dielom podpaľačov alebo migrantov. Dezinformačné účty tak aj naďalej zľahčujú klimatickú zmenu. Niektoré dokonca tvrdia, že sa planéta neotepľuje, ale v ochladzuje.

V neposlednom rade sú na sociálnych sieťach aktívni ľudia, ktorí sa neboja vyhrážať vedcom a environmentalistom upozorňujúcim na riziká klimatickej zmeny. Konšpirátori začali dokonca útočiť aj na hlásateľov počasia, ktorí majú údajne manipulovať mapami ukazujúcimi počasie.

Ropné spoločnosti sa neplánujú vzdať svojich obchodov

Výskumníci z CAAD zistili, že v posledných mesiacoch spoločnosť Meta dostala od veľkých ropných firiem 4,68 milión eur za zavádzajúce reklamy o klíme. Medzi firmami sú napríklad Shell, ExxonMobil, BP a TotalEnergies, ale celkovo by malo ísť až o 13 spoločností. 

Reklamy zavádzajú o činnostiach jednotlivých ropných gigantov, ktorí sa chvália výrobou obnoviteľnej energie. V skutočnosti je však podiel vyrobenej obnoviteľnej energie spomínanými firmami menej ako 1 %.

Takéto reklamy sú typickým príkladom takzvaného greenwashingu, taktiky, v rámci ktorej sa značky alebo osoby prezentujú ako environmentálne zodpovednejšie než v skutočnosti sú. Firmy alebo osoby tak zámerne zveličujú podniknuté kroky, ktoré však nemajú reálny pozitívny dopad na klímu.

Okrem toho uniknuté dokumenty pripravené skupinou, ktorá mala na starosti stretnutia jednotlivých štátov na COP28, obsahovali zaujímavé informácie. Ako informovalo spravodajstvo BBC, dokumenty naznačovali, že Spojené arabské emiráty sa ani počas prebiehajúcej klimatickej konferencie nehodlali vzdať uzatvárania obchodov s fosílnymi palivami. Z dokumentov vyplývalo, že krajina mala pripravené podklady pre rokovania s 15 krajinami, vrátane Číny.

Čína a Rusko považujú snahy o riešenie klimatickej zmeny za realizovanie mocenských záujmov Západu 

Čína a Rusko dlhodobo zľahčujú klimatickú zmenu. Kremeľ plány na zmiernenie klimatickej zmeny otvorene označuje za snahy oslabiť takzvaný globálny Juh – skupinu zväčša rozvíjajúcich sa krajín. Do tejto skupiny však patrí aj Čína a niekoľko bohatších krajín v Perzskom zálive. Rusko v tejto súvislosti často používa slovné spojenie „západný imperializmus“. 

CAAD v jednej zo svojich správ pritom uvádza, že „investície do fosílnych palív v Afrike boli odsúdené ako pokusy ukradnúť zdroje kontinentu, keď boli spojené so západnými krajinami, ale oslavované ako presadzovanie hospodárskeho rozvoja, keď boli spojené s Ruskom“.

Pre Rusko je dôležité, aby svet nebral klimatickú zmenu vážne. Čím dlhšie budú ostatné krajiny považovať situáciu za bezpečnú, tým dlhšie bude Rusko profitovať z fosílnych palív. Aj napriek západným sankciám, sa krajine darí zvyšovať export do iných častí svet, napríklad do Afganistanu či Indie. Ruská ekonomika je teda závislá od toho, aby sa neobmedzilo využívanie fosílnych palív.

Čína zase dlhé roky vykresľovala pokusy západných krajín bojovať proti klimatickej zmene len za snahy Západu uškodiť čínskej ekonomike. Aj napriek tomu, že sa krajina zaviazala podniknúť potrebné environmentálne kroky, ako napríklad zníženie uhlíkových emisií, tak tamojšie médiá aj naďalej podsúvajú občanom nepravdivé a zavádzajúce správy o klíme.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/