Dezinformátori na YouTube generujú zisk z reklamy. Pomáhajú im aj dôveryhodné značky

V novej štúdii sme sa pozreli na to, aké typy problematických aktérov pôsobia na video platformách YouTube, Odysee a Rumble. Zaujímalo nás aj to, koľkí z nich by potenciálne mohli profitovať z umiestňovania reklamy na YouTube a aké firmy a spoločnosti pri ich videách inzerujú.

Z rastu popularity video platforiem ťažia aj dezinformační aktéri. Slovenskí dezinformátori využívajú na zverejňovanie videí predovšetkým YouTube. Niektorí publikujú aj na Odysee alebo Rumble, ide však skôr o okrajové platformy.

V novej štúdii, ktorý je výsledkom spoločného projektu Adapt Institute a Prague Security Studies Institute (PSSI), sme sa pozreli na to, aké typy problematických aktérov pôsobia na video platformách YouTube, Odysee a Rumble. Zaujímalo nás aj to, koľkí z nich by potenciálne mohli profitovať z umiestňovania reklamy na YouTube a aké firmy a spoločnosti pri ich videách inzerujú.

Kľúčové zistenia:

  • Problematickí aktéri sú v slovenskom prostredí prítomní a generujú zisk najmä na YouTube, platformy Odysee a Rumble využívajú len v malej miere.
  • Na platforme Odysee pôsobí 13 účtov problematických slovenských tvorcov, ktorí počas monitoringu dosahovali približne 12 400 odberateľov. V porovnaní s platformou YouTube (66 účtov s 1 108 000 odberateľmi) ide o zanedbateľné číslo.
  • Na platforme Rumble bolo identifikovaných 14 účtov patriacich 12 aktérom. Dokopy však v čase analýzy mali len 1 608 odberateľov. Do veľkej miery zoznam kopíroval aktérov, ktorí publikujú na Odysee.
  • Pre porovnanie, na YouTube pôsobilo počas výskumu 62 kanálov s problematickým obsahom. U 35 z nich sme identifikovali niektorý typ reklamy.
  • Pre monetizáciu video tvorby na YouTube je dôležité zdieľanie príjmov, ktorými sa vlastník platformy Google snaží tvorcov obsahu motivovať k publikácii videí a umiestňovaniu reklamy.
  • Po naplnení podmienok partnerského programu AdSense zdieľa YouTube s tvorcami obsahu približne 60 percent inzertného príjmu Google. Dnes je však už možné reklamu umiestňovať aj k videám kanálov, ktoré nie sú súčasťou partnerského programu. To znamená, že samotný tvorca nemusí z takejto reklamy dostávať finančný podiel.
  • Na základe analýzy sme zostavili zoznam 142 spoločností inzerujúcich pri videách týchto aktérov. V širokej škále inzercií boli najčastejšie prítomné produkty, ktoré možno zaradiť do kategórie Stavebníctvo a dizajn, Zdravie a lieky, Automobily a Oblečenie.
  • Zo 142 oslovených aktérov s nami konverzáciu nadviazalo 23 firiem. Väčšinu z e-mailových reakcií môžeme označiť za pozitívnu odozvu. 18 firiem naše upozornenie privítalo, zaviazalo sa situáciu preveriť a vykonať jej nápravu.

Inzerenti sa môžu podpore dezinformátorov na YouTube vyhnúť

Z reakcií firiem vyplynulo, že ich reklama sa na problematických účtoch zobrazovala v dôsledku technickej alebo ľudskej chyby. Najčastejšie opisovali situáciu, keď zodpovedajúce oddelenie alebo reklamná agentúra neaktualizovali zoznam vylúčených kanálov, prípadne, že nechali distribúciu reklám na Google. Niekedy úradoval nedostatok informácií.

Zadávatelia reklamy na YouTube môžu podniknúť niekoľko krokov na to, aby ochránili svoju značku. Pri tvorbe reklamnej kampane si môže zadávateľ nastaviť najvyššiu úroveň ochrany. Ďalšou možnosťou pre zodpovednejšie nastavenie reklamy je negatívne vylúčenie kľúčových slov a negatívne vylúčenie konkrétnych kanálov.

Návod, ako takéto nastavenia v Google Ads vykonať, ponúka na Slovensku napríklad portál Konšpirátori.sk. ID jednotlivých kanálov môžu firmy získať na danej stránke alebo môžu použiť aktualizovaný zoznam dostupný v osobitnej Prílohe 1 (link nižšie).

Viac informácií nájdete v samotnej štúdii.


Výskum nadväzuje na predchádzajúce mapovanie monetizácie dezinformačného obsahu na webových stránkach a telegramových kanáloch v Českej republike a na Slovensku. Oba výskumy preukázali u dezinformačných aktérov v oboch štátoch aktívne kombinovanie nástrojov na generovanie zisku.

V mnohých prípadoch dokázali aktéri monetizovať svoj obsah vďaka umiestňovaniu reklamy na webe, získavaniu 2 % z daní na fungovanie O. Z., predaja tovaru z internetového obchodu či ponuky exkluzívneho plateného obsahu. Pomerne populárnymi sú výzvy na dobrovoľné príspevky, ktoré môžu sledovatelia a fanúšikovia darovať priamo na účet, prípadne prostredníctvom donate tlačidla alebo inej formy prevodu.

K týmto nástrojom pribudla mnohokrát aj monetizácia na YouTube a v prípade niektorých telegramových kanálov sme identifikovali aj používanie menej známych video platforiem ako sú Odysee alebo Rumble. Tie taktiež ponúkajú možnosť finančného obohatenia.

Brief vznikol s podporou Open Information Partnership v rámci projektu s Prague Security Studies Institute. Výhradnú zodpovednosť za obsah nesú autori.