Výber dezinformačných trendov (2.5.2021)

V rámci projektu „Infosecurity.sk“, ktorý spadá pod STRATPOL – Strategic Policy Institute a Slovak Security Policy Institute, s podporou pražskej kancelárie Nadácie pre slobodu Friedricha Naumanna, vykonáva naša redakcia monitorovanie aktivít slovenskej i zahraničnej dezinformačnej scény. Následným vyhodnotením dokážeme identifikovať dezinformačné naratívy, ktoré v spoločnosti rezonovali najviac, kde vznikali a ako sa ďalej šírili. Na základe týchto zistení môže naša redakcia varovať verejnosť pred súčasnými a nastupujúcimi trendami v oblasti dezinformácií, manipulácie a propagandy.

Infosecurity.sk, podobne ako predchádzajúce týždne, prináša prehľad dezinformačných trendov, ktoré boli za posledné dva týždne zachytené.

  1. Pro-ruské dezinformačné média sa snažia spochybniť oficiálne vysvetlenie výbuchu dvoch muničných skladov v českých Vrběticích, ktoré bolo nedávno zverejnené českou vládou.
  2. Títo aktéri tiež aktívne podporujú kremeľskú verziu udalostí a kritizujú kroky slovenskej a českej vlády v reakcii na výbuch.
  3. Dezinformačné médiá usilujú o odvedenie pozornosti od Ruska propagáciou niekoľkých konšpiračných naratívov, ktoré vedú k nepodloženým obvineniam USA z účasti na útoku.
  4. Moskva naďalej používa oficiálny účet svojho veľvyslanectva na Slovensku na sociálnych sieťach na šírenie dezinformácií a propagandy.
  5. Okrem šírenia dezinformácií o výbuchu vo Vrběticích pro-ruské médiá naďalej uverejňujú značný počet článkov obsahujúcich konšpiračné teórie súvisiace s rôznymi témami, vrátane najnovšieho vývoja na Ukrajine, pandémie a očkovania.

(Ne)zapojení do výbuchu českého muničného skladu?

Pred dvoma týždňami česká vláda na čele s premiérom Andrejom Babišom oznámila nové informácie týkajúce sa výbuchu dvoch muničných skladov vo Vrběticích z roku 2014.

Podľa zverejnených informácií podozrievajú české bezpečnostné zložky agentov ruskej tajnej služby GRU z priameho zapojenia do zmieneného výbuchu muničných skladov z roku 2014. Vyšetrovanie navyše naznačuje, že agenti GRU zodpovední za sabotáž, Alexander Miškin a Anatoly Čepiga, sú takisto zodpovední aj za otravu Sergeja a Julie Skripaľovcov látkou novičok z roku 2018 vo Veľkej Británii.

Ruskí predstavitelia reagovali na české vyhlásenia tvrdením, že ide o „nezmysly“ a odmietli akékoľvek zapojenie ruských agentov do explózie. V súčasnosti ide o najostrejší spor medzi oboma krajinami za posledné desaťročia, pričom prípad viedol až k vzájomnému vyhosteniu viacerých členov diplomatického personálu. České a slovenské dezinformačné médiá na tému rýchlo zareagovali priklonením sa k ruskej verzii udalostí.

Čeští elfové, web venujúci sa dezinformáciám, vykonal monitoring reakcií českých dezinformačných médií v danom prípade. Dospeli k záveru, že existujú viaceré spoločné prvky v reakciách a v príspevkoch českých dezinformačných médií ako napríklad Aeronet, Sputnik, Parlamentní listy, Nová republikaProtiproudu.

Častým obsahom zmienených webov boli snahy vykresliť sabotáž ako útok „pod falošnou vlajkou“, poukazovaním na tvrdenia Moskvy, že s útokmi nemá nič spoločné, opakovaním útokov na integritu českých spravodajských služieb a spochybňovaním načasovania zverejnenia informácií českou vládou.

Jedným z príkladov bol pro-ruský web Sputnik, ktorý označoval Českú republiku za „vazala USA“, na ktorého vládu je vyvíjaný nátlak zo strany USA. Sputnik tiež tvrdil, že CIA priamo kontroluje českú spravodajskú službu, ktorá prípad vyšetruje.

Takáto reakcia dezinformačných médií sa očakávala, nakoľko podobné správanie, a to snahu o vykreslenie Ruska ako obete, sme mohli pozorovať taktiež v iných prípadoch, či už ide o zneužívanie Sputniku V na propagandistické účely alebo informácie okolo prípadu Navaľnyj.

České dezinformačné stránky ďalej publikovali množstvo konšpiračných teórií v snahe spochybniť načasovanie zverejnenia týchto informácií. Pýtajú sa prečo dôkazy o účasti Ruska na výbuchu vyšli najavo až po siedmich rokoch, a to v čase zvýšeného napätia medzi Západom a Ruskom ohľadom Ukrajiny. Tieto tvrdenia však zanedbávajú skutočnosť, že ruskí agenti boli rozpoznaní vďaka informáciám, ktoré sa objavili až roky po výbuchu, a to keď boli obvinení z otravy Skripaľa a jeho dcéry v roku 2018.

Na znak podpory a solidarity s Českou republikou vláda SR oznámila, že vyhostí troch členov ruskej diplomatickej misie. V reakcii na kroky Slovenska, Rusko taktiež vylúčilo troch slovenských diplomatov, pričom použilo rovnaké naratívy ako v českom prípade – odmietnutie akejkoľvek viny, bagatelizovanie obvinení a obviňovanie Slovenska z toho, že slúži Západu.

Rovnako ako v prípade Českej republiky, miestna dezinformačná scéna sa témy rýchlo chopila a rozšírila kremeľskú verziu udalostí. Ľuboš Blaha využil svoju popularitu na sociálnych sieťach na šírenie dezinformačných naratívov o prípade a na podkopávanie reakcií slovenskej a českej vlády. Blaha zopakoval konšpiračné teórie, podľa ktorých bol výbuch zámienkou pre americkú vojenskú agresiu a ako hybnú silu prebiehajúcej politickej krízy uviedol „rusofóbiu“.

Podľa údajov z  platformy CrowdTangle[1] pochádzajú prvé tri príspevky týkajúce sa témy diplomatických vyhostení, ktoré získali na Facebooku najviac interakcií (reakcií, komentárov a zdieľaní) práve z profilu Ľuboša Blahu na Facebooku.

Údaje sme zhromaždili vyhľadaním kľúčového slova „vyhostiť“.

Nie je prekvapením, že podobný postoj zaujali aj ďalší slovenskí dezinformační aktéri a extrémistickí politici, ako napríklad Milan Uhrík a Eduard Chmelár, ktorí spochybňujú potrebu podporiť nášho suseda a historického partnera a opakujú ničím nepodložené naratívy o zapojení USA.

Stalo sa zvykom, že okrem používania „tradičných“ dezinformačných médií Rusko využíva ako nástroj na šírenie dezinformácií a propagandy aj oficiálny účet svojho veľvyslanectva na sociálnej sieti Facebook. Na tomto účte bol zverejnený príspevok súvisiaci s krokmi Českej republiky v ktorom sa tvrdí, že sa česká vláda snaží „potešiť USA“, a že stopy účasti USA v prípade boli zrejmé.

Ako ukazujú údaje zhromaždené v rámci CrowdTangle, účet veľvyslanectva na Facebooku je dobrým nástrojom na oslovenie verejnosti a šírenie dezinformácií. Ruské veľvyslanectvo bolo celkom úspešné pri zapájaní verejnosti, nakoľko vyššie uvedený príspevok dosiahol viac ako 2 000 interakcií používateľov.

„Tradičné“ témy sú naďalej aktuálne

Aj keď príbehy o výbuchu vo Vrběticích za posledné dva týždne dominovali v dezinformačnom kontexte, pro-ruské médiá pokračovali v šírení dezinformácií o ďalších nedávnych témach. Jednou z takýchto tém je zvýšené napätie na rusko-ukrajinskej hranici. Napriek vyhláseniu Kremľa, že ruská armáda končí s cvičením v blízkosti hraníc a sťahuje vojakov, ktorí sa na hraniciach zhromaždili v posledných týždňoch, napätie zostáva vysoké.

Pro-ruské médiá pokračovali vo svojej obvyklej propagandistickej metóde a prezentovali Rusko ako obeť obávajúcu sa o svoju bezpečnosť, ktorá vedie vojenské cvičenia ako reakciu na aktivity ohrozujúce jeho bezpečnosť.

Slovenský dezinformačný web Hlavný Denník napríklad rozšíril správu, že ruské manévre v blízkosti hraníc majú za cieľ odradiť Ukrajinu od útoku na Donbas. Ďalšia dezinformačná webová stránka Zem a Vek publikovala články s podobným príbehom, v ktorých tvrdí, že Rusko bolo obkľúčené a vojská majú chrániť Krym pred ukrajinskou agresiou.

Ďalšími témami dezinformačných médií boli prebiehajúca pandémia a očkovanie. V tejto súvislosti dezinformační aktéri pokračovali v propagácii ruskej vakcíny Sputnik V, a zároveň, paradoxne, podkopávali závažnosť pandémie.

V článku Hlavných správ bol publikovaný tweet z oficiálneho účtu výrobcu Sputniku V, v ktorom sa tvrdí, že podľa údajov maďarskej vlády bola ruská vakcína lepšia a bezpečnejšia ako všetky jej západné náprotivky.

Podľa článku úspešnosť Sputniku V a jeho údajná vyššia kvalita má byť dôvodom, prečo „veľké farmaceutické firmy“ a „byrokrati EÚ“ tak tvrdo pracujú na jej blokovaní. Ide o kontroverzné tvrdenie, nakoľko je ťažké porovnať účinnosť vakcín. Najmä v prípade vakcíny Sputnik V, keďže informácií je nedostatok.

Ďalší článok zverejnený na dezinformačnom webe InfoVojna sa snažil podkopať prebiehajúce protipandemické opatrenia tvrdením, že oficiálne vládne štatistiky zaznamenaných úmrtí sú účelovo zavádzajúce.

Ako je zrejmé, dezinformačné médiá v druhej polovici apríla potvrdili svoju schopnosť produkovať veľké množstvo konšpiračných článkov o najrôznejších témach, ktoré ohromujú verejnosť neustálym prúdom nepravdivých informácií.


[1] Data from CrowdTangle, a public insights tool owned and operated by Facebook.

Supported by Friedrich Naumann Foundation For Freedom.