Dôležitú úlohu pri vzostupe talianskej krajnej pravice zohrali dezinformácie

Talianske predčasné voľby boli sprevádzané vlnou dezinformácií. Aj s prispením rozsiahlej dezinformačnej kampane sa víťaznou napokon stala strana krajne pravicovej kandidátky Giorgie Meloniovej.

Obrázok: Pixabay

Po páde vlády bývalého premiéra Maria Draghiho prebehli 25. septembra v Taliansku predčasné voľby. Volebná kampaň, ako aj príprava programov politických strán boli značne časovo obmedzené, keďže voľby sa uskutočnili dva mesiace po rozpustení parlamentu.

Práve faktor krátkeho časového úseku na organizovanie volieb do veľkej miery prispel k nedostatočným opatreniam proti možným volebným dezinformáciám či zahraničným vplyvom.

Nedostatočné opatrenia otvorili priestor pre dezinformátorov

Hoci zvyčajne predstavujú najväčšie ohrozenie pre pokojný priebeh volieb zahraničné vplyvy, v tomto prípade stáli za väčšinou nepravdivých informácií domáci politickí aktéri. Tento fakt bol kľúčový pre ovplyvnenie verejnej mienky, keďže občania Talianska majú tendenciu veriť skôr lokálnym aktérom ako tým zahraničným.

Najviac využívanými sociálnymi sieťami na šírenie dezinformácií boli Telegram, Facebook, TikTok a Twitter. Tieto platformy totiž nevyvíjali dostatočnú snahu na elimináciu nepravdivých informácií.

Boju s nepravdivými naratívmi sa venovali najmä fact-checkingové a výskumné organizácie. Tým sa však podarilo zorganizovať iba zopár iniciatív. Dôvodom bol už spomenutý nedostatočný čas na ich prípravu. V dôsledku toho bol informačný priestor Talianska zahltený nemalým množstvom dezinformácií.

Rím navyše s preventívnymi opatreniami v rámci bezpečnosti informačného priestoru zaostáva dlhodobo. Na rozdiel od Talianska viaceré krajiny Európskej únie, ako napríklad Francúzsko a Nemecko, pred voľbami prijali sadu opatrení na boj s hybridnými hrozbami.

Práve kvôli udalostiam ako je nečakaný pád vlády by mala mať každá krajina vybudovanú infraštruktúru na boj proti volebným dezinformáciám.

Zneužívanie migračnej otázky a vojny na Ukrajine zožalo úspech

Okrem dezinformácií o hlasovaní poštou boli obľúbenými témami predvolebnej kampane konšpirácie o migrantoch. Téma migrantov je totiž v Taliansku dlhodobo diskutovaná kvôli skúsenostiam s migračnou krízou v roku 2015.

Ľudia sú na dané témy citliví, čo sa dezinformátori snažia využiť vo svoj prospech. Konšpirácie okrem iného hovorili o údajnej finančnej podpore, ktorá sa utečencom mala dostávať hneď po príchode do Talianska.

Populárnymi boli taktiež hoaxy týkajúce sa možného spätného zavedenia povinnej vojenskej služby či legalizácie marihuany ľavicovými hnutiami na účely jej predaja.

Časť dezinformácií pred voľbami súvisela tiež s ruskou inváziou na Ukrajinu. Niektoré politické strany sa snažili poukázať na údajný fakt, že európske sankcie spojené s materiálnou a finančnou pomocou Ukrajiny spôsobili nepriaznivú ekonomickú situáciu v Taliansku.

Rusko podľa dezinformačných aktérov nenesie žiadnu zodpovednosť za narastajúcu infláciu a ceny potravín. Šírili sa aj tvrdenia o tom, že sankcionovanie Moskvy je pre Rím deštruktívne. Tieto výroky zaznievali najmä z úst Matea Salviniho, lídra krajne pravicovej strany Liga severu.

Podobné výroky však možno počuť aj v iných štátoch Európskej únie. Na Slovensku ich šíria najmä predstavitelia strany Smer-SD a iné proruské sily.

Politickí kandidáti sa teda pokúšali využívať aktuálne témy a s nimi spojené nepravdivé informácie na zvýšenie svojich volebných preferencií. Práve témy ako pandémia či vojna na Ukrajine vyvolávajú v ľuďoch silné emócie, čo značne prispelo k ich zneužívaniu.

Portál Euractiv navyše priniesol zhrnutie zistení zatiaľ nepublikovanej štúdie od LUISS univerzity, Michiganskej univerzity a Harvard Kennedy School Misinformation Review skúmajúcej dezinformačnú scénu v Taliansku.

Štúdia okrem iného zaviedla nový pojem – disinfluencer. Ide o označenie človeka, ktorý šíri dezinformácie za účelom získania popularity. Sú to prevažne oportunisti využívajúci rezonujúce témy v spoločnosti na získanie pozornosti publika. Práve množstvo aktivít politických disinfluencerov stojí za nepokojným priebehom talianskych volieb.

Významnú úlohu zohrala nepriaznivá ekonomická situácia

Jednou z hlavných tém diskutovaných pred voľbami bola nepriaznivá ekonomická situácia. Talianska ekonomika totiž vplyvom pandémie, vojny na Ukrajine a s ňou súvisiacej energetickej a krízy a vysokej inflácie značne upadá.

Podľa fact-checkingovej organizácie Pagella Politica však až 96 % politických programov obsahuje opatrenia, ktorým chýba koherentný plán financovania. Väčšina bodov programu jednotlivých strán nie je na základe týchto plánov reálne implementovateľná, pravdepodobne teda slúži na zavádzanie voličov.

Hoci je environmentálna politika okrajovou témou v talianskej spoločnosti, s rastom cien sa obnovila aj diskusia o jadrovej energii kvôli energetickej sebestačnosti.

Strana zelených v tomto kontexte začala šíriť desať rokov starý obrázok, ktorý mal údajne ukazovať nový plán budovania jadrových reaktorov z dielne stredopravicových stráni. Pravdepodobným cieľom šírenia tohto príspevku bolo vytváranie strachu v obyvateľstve a zamedzenie politickej podpore pravicových subjektov.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/