Muskova reforma Twitteru ohrozuje bezpečnosť používateľov. Vystavení sú väčšiemu množstvu dezinformácií

V dôsledku Muskovej reformy Twitteru užívateľom už peniaze nezabezpečia status. Ide o funkciu, ktorá zmení spôsob označenia rôznych typov účtov. Modré „fajočky” už nie sú garanciou autentickosti užívateľa, čo prináša so sebou svoje hrozby.

Twitter Elona Muska v posledných mesiacoch začal masovo odstraňovať modré overovacie fajky  používateľov, ktorí sa nezaregistrovali do jeho predplatiteľskej služby Twitter Blue.

Modré označenia na chvíľu zmizli aj z účtov verejne známych osobností a inštitúcií, pre ktoré bol Twitter dôležitým komunikačným prostriedkom na oznamovanie informácií občanom. Patrili medzi ne účty vlád, polície, hasičov alebo amerických škôl, ktoré na Twitteri zvyknú upozorňovať, ak ich ohrozuje strelec.

Za vplyv na platforme sa bude musieť platiť  

Ešte donedávna platilo, že účet, ktorý mal pri svojom mene modrú fajku, bol overený. Vedeli sme tak s istotou povedať, že ide o osobu, ktorú daný účet reprezentuje. Na jej získanie bolo potrebné overenie a „spoločenská významnosť“.

Musk po svojom prevzatí Twitteru pristúpil k úprave týchto značení, pretože boli podľa neho príliš elitárske. Začal preto s ich monetizáciou – každý, kto chce modrú fajku, musí platiť 8 dolárov (približne 7 eur) mesačne. Zároveň však prestal platiť zložitý overovací proces, čo v podstate znamená, že používatelia sa môžu vydávať za kohokoľvek.

Mať modré označenie nie je len estetický benefit. V praxi to znamená, že predplatitelia novej služby získajú lepšie hodnotenie v konverzáciách a vyhľadávaní, pričom aj ich odpovede budú viac propagované. Tweety, s ktorými komunikujú, z toho budú tiež profitovať. Zmena znamená, že udržiavanie vplyvu alebo prítomnosti na platforme bude stáť peniaze.

K modrým značkám pribudnú ďalšie

Twitter prišiel aj s novým systémom označenia rôznych typov účtov. Modrá fajka znamená, že konto má aktívne predplatné služby Twitter Blue a spĺňa požiadavky Twitteru.

Zlatá fajka označuje firemné účty, ktoré si zaplatia členstvo v klube Twitter Verified Organizations. Za členstvo si firma musí priplatiť tisíc dolárov (približne 904 eur) mesačne. Sivá fajka znamená, že účet spravuje štátna alebo multilaterálna organizácia, ale vzťahuje sa aj na ambasády či členov parlamentu. Za toto označenie sa neplatí. 

V neposlednom rade Twitter predstavil aj označenie účtov, ktorých obsah je generovaný botom. Ak sa na účte zobrazí označenie „automatizovaný“, viete, že účet publikuje obsah, ktorý nevytvára človek. Toto označovanie účtov je však stále v procese testovania.

Finančné ciele

Hnacím motorom za touto novou funkciou bolo predovšetkým posilnenie príjmov z predplatného po tom, čo Twitter zaznamenal prudký pokles v oblasti predaja reklamy. Twitter mal v roku 2021, teda rok pred Muskovým prevzatím, zisk 5 miliárd dolárov (4,5 miliardy eur) z reklamy. To predstavovalo 90 % ročných príjmov spoločnosti Twitter.

Po Muskovom príchode však polovica pôvodných inzerentov z platformy odišla. Musk sa preto rozhodol doplniť chýbajúce zisky aj od samotných používateľov.

Firmy ako General Mills a Volkswagen Group, ktorá vlastní značky Audi, Porsche a Bentley, pozastavili inzerciu na sociálnej sieti z dôvodu nejasností ohľadom jej smerovania. Navyše väčšina obchodníkov sa bráni myšlienke, že by sa ich reklamy mali zobrazovať spolu s toxickým obsahom, nenávistnými prejavmi, pornografiou alebo dezinformáciami. Tie by sa mohli objavovať na platfrome častejšie, nakoľko Musk plánuje zrušiť trvalé blokovanie kontroverzných osobností. 

Podľa Muskových slov by mali príjmy v tomto roku klesnúť na menej ako 3 miliardy dolárov (2,8 miliárd eur). Výrazne sa znížili aj náklady, a to aj vďaka hromadnému prepúšťaniu ľudí. Počet zamestnancov sa znížil približne o 75 % na 1 500 ľudí, čo podľa Muska zažehnalo hrozbu bankrotu. Ak sa však inzerenti nevrátia v plnej sile, bude potrebovať okolo 600 až 635-tisíc predplatiteľov modrých fajok. To zodpovedá príjmom vo výške viac ako 5 miliónov dolárov (4,6 milióna eur) mesačne.

Doposiaľ však nová funkcia nezožala vysoký finančný úspech. „Za tri mesiace mu (Muskovi) modrá fajka zarobila 11 miliónov dolárov (9,9 milióna eur). To je málo,“ hodnotí technologický web TechCrunch.

Z novej funkcie profitujú najmä kontroverzné médiá

Najväčšou výzvou bude okrem zlepšenia finančnej situácie postarať sa aj o bezplatnú, no o to cennejšiu hodnotu, ktorou je dôvera. Zatiaľ čo známe a vplyvné osobnosti prichádzajú o modré označenie, overenie v podobe zlatej značky po novom môžu dostať aj kontroverzné organizácie.

Medzi nimi je napríklad britská ultrapravicová strana Britain First, ktorej vedenie skončilo vo väzení za nenávistné prejavy. Pred šiestimi rokmi bola strana na Twitteri zablokovaná, teraz je označovaná za legitímnu politickú organizáciu.

Zlatú značku by mali dostávať iba preverené inštitúcie. V realite však stačí, ak si zaplatia tisíc dolárov (904 eur) mesačne. Výsledkom je, že kontroverzné médiá sa hrdia rovnakým označením, aké má napríklad renomovaný denník The Wall Street Journal.

Kvôli monetizácii označení na Twitteri už viaceré osobnosti či inštitúcie nepovažujú modrý symbol za prvok autentickosti. Kúpu značky odmietol napríklad denník The New York Times, rovnako ako prestížne americké denníky Politico či The Washington Post. Tie majú na Twitteri niekoľko miliónov sledovateľov.

Algoritmy Twitteru podporujú propagandistické médiá

Koncom apríla Twitter odstránil z účtov čínskych a ruských spravodajských médií označenie „médiá napojené na štát“. Používatelia tak mohli podľahnúť propagande, keďže bolo náročnejšie rozoznať hodnovernosť zdrojov.

Čínske a ruské štátne médiá boli zaradené do rovnakej skupiny ako „médiá financované vládou“ v demokratických krajinách. V nich štát síce financuje médiá, ale nekontroluje ich obsah. Verejnoprávni vysielatelia ako BBC, NPR, PBS, CBC a Sverige Radio proti svojmu označeniu „médiá financované vládou“ protestovali a Twitter opustili.

Nakoniec Twitter odstránil koncom apríla tohto roku označenia „médiá financované vládou“ a „médiá napojené na štát“ zo všetkých účtov. V dôsledku toho však prudko stúpla čítanosť ruským, čínskym aj iránskym štátnym účtom.

Zo štúdie publikovanej DFRLab (Laboratórium digitálneho forenzného výskumu Atlantic Council) vychádza, že tieto médiá Twitter podporil pomocou algoritmu po tom, čo sa spoločnosť zámerne rozhodla zastaviť filtrovanie vládnych účtov v Rusku, Číne a Iráne. Detaily fungovania algoritmu sa síce nezverejňujú, ale predpokladá sa, že oslabenou reguláciou majú vládne médiá z Ruska, Číny a Iránu väčší dosah na širšie publikum. Vo vnútorných pravidlách Twittera bolo pritom predtým uvedené, že chýbajúca regulácia týchto vládnych médií je neprípustná.

Ruské, čínske a iránske štátne mediálne organizácie majú pritom na tejto platforme významné zastúpenie. Ruská televízna sieť RT má najmenej 9 účtov, čínska televízna sieť China Global Television Network (CGTN) má najmenej 28 účtov a iránska PressTV ich má najmenej 5.

Koniec Twitteru ako ho poznáme

Kvôli problémom overovania autentickosti a monetizácie účtov na platforme čelí Twitter existenčnej otázke ohľadom svojej popularity do budúcnosti. Zmenou spôsobu overovania používateľov v čase šírenia dezinformácií a ruskej agresie na Ukrajine bol spochybnený nástroj, ktorým sa dali odlíšiť dôveryhodné zdroje od tých problematických.

Twitter doteraz fungoval ako platforma, na ktorej boli zdieľané novinky zo sveta v reálnom čase. Mnoho významných politikov či novinárov zdieľa svoje názory a stanoviská. Ako sa ukázalo, jedným z najväčších dôvodov návštevy Twittera je práve informovanosť o aktuálnych udalostiach.

Vychádza to zo štúdie publikovanej samotným Twitterom v roku 2022. V nej sa spomína, že platforma sa stala priestorom najdôležitejších konverzácií o aktuálnych udalostiach na celom svete. Až 55 % ľudí na Twitteri získava správy z tejto platformy, čo je viac ako v prípade iných sociálnych sietí.

Po nedávnych udalostiach však dôvera v autentickosť informácií môže klesnúť. Širší vplyv novej zmeny pre získavanie financií na Twitteri spočíva v tom, že používateľom sťažuje určovanie autentickosti účtov.

Problém rozlišovania nezávislých médií od tých, ktoré šíria propagandu, sa zväčšuje. Populárnym sa navyše stane ten, kto si priplatí. Zdá sa, že Musk si novými opatreniami protirečí. Ako veľký zástanca slobody slova a rovnosti príležitostí je práve monetizácia vplyvu na Twitteri spôsob, akým sa sloboda slova môže paradoxne narušiť.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Študentka bakalárskeho stupňa Politických vied so zameraním na Medzinárodné vzťahy na francúzskej univerzite SciencesPo. Absolvuje ročný študijný pobyt v rámci projektu Erasmus vo Florencii. Ovláda viaceré cudzie jazyky, zaujíma sa o aktuálne politické dianie na Slovensku i vo svete, o fungovanie a vplyv EÚ či NATO na medzinárodnú politiku, témy obrany a bezpečnosti ako sú hybridné hrozby, národná bezpečnosť či ochrana demokracie.