Vitajte pri čítaní 192. vydania nášho pravidelného DISINFO REPORTu.
Dezinformácie a propaganda ako biznis: Mapovanie finančného a organizačného pozadia aktérov na slovenskom Telegrame
Kľúčové zistenia
- Platforma Telegram považuje za kľúčovú požiadavku na súkromie a bezpečnosť používateľov pri komunikácii, pričom však poskytuje ochranu aj príslušníkom extrémistických skupín, dezinformátorom a podvodníkom. V prostredí Telegramu na Slovensku prevládajú práve kanály typické dezinformovaním a proruským sentimentom komunikácie.
- Medzi 50 najúspešnejšími aktérmi na slovenskom Telegrame podľa metriky interakcií (za obdobie medzi 1. januárom 2023 a 1. decembrom 2023) prevažujú kanály a skupiny (15 prípadov), alternatívne médiá (11), nasledujú politici (10) a tiež profily jednotlivcov (8). V dvoch prípadoch sa medzi zdrojmi objavili profily veľvyslanectva Ruskej federácie na Slovensku (publikujúce v slovenskom aj ruskom jazyku) a v jednom prípade politická strana. Viac v štúdii, ktorá je dostupná aj v anglickom jazyku.
Rusko šíri hoaxy o Ukrajine na platforme Cameo. Tentokrát zneužilo hollywoodske celebrity
Ruskí propagandisti zneužili platformu Cameo, ktorá umožňuje celebritám nahrávať personalizované videá pre svojich fanúšikov za poplatok. Pomocou videí následne šírili známy hoax o ukrajinskom prezidentovi a jeho údajnej drogovej závislosti. Neznáma skupina si na platforme Cameo objednala personalizované videá u niekoľkých celebrít. V požiadavkách k objednávkam malo stáť, že videá sú určené pre ich priateľa „Vladimira“, ktorý má problém so závislosťami na drogách a alkohole. Viac v článku.
Dezinformácie o voľbách počas uplynulého roka rástli. V štátoch EÚ boli prítomné aj klamstvá o Ukrajine či migrácii
Dezinformačné trendy počas volebných období v rôznych európskych krajinách zmapovalo a analyzovalo Európske observatórium digitálnych médií (EDMO). Dezinformačné naratívy boli rozdelené do 11 kategórií. Častými témami boli vojna na Ukrajine, migrácia, klimatická zmena a Európska únia (EÚ). Analyzované fact-checkingové články overovali aj klamlivé tvrdenia v oblasti ekonómie, LGBTQIA+ komunity či náboženstva. Obľúbenými boli taktiež témy týkajúce sa zdravia, COVID-19 či zahraničnej politiky konkrétnych štátov. Viac v článku.
Arizona posilňuje odolnosť voči volebným AI manipuláciám vlastnými deepfake videami
Generatívna AI začína predstavovať problém pre volebný proces. Uvedomujú si to aj v americkom štáte Arizona. Pripravenosť na jej použitie a na to, ako takýto obsah rozpoznať v nadchádzajúcich prezidentských voľbách chce Arizona docieliť špeciálnym cvičením. Štátny tajomník Adrian Fontes sa rozhodol pre zavedenie novinky do simulácií volebného procesu: deepfake obsah. Na dvojdňovej simulácii sa zúčastnilo približne 200 zainteresovaných osôb a tiež niekoľko členov federálnej vlády. Účastníci boli vystavení dezinformáciám, a to v podobe deepfake audio a video súborov. Viac v článku.
Slovenskému Telegramu vládnu dezinfoweby, dezinfluenceri a politici. Pôsobia tu aj kvôli zisku
Na Telegrame je možné vytvárať aj väčšie skupiny a kanály. Aplikácia tak slúži na posielanie správ, ale okrem toho vytvára platformu pre ľudí, ktorí chcú do sveta posielať svoj vlastný obsah. Dezinformácie na platforme nie sú strážené a nikto ich nereguluje. Telegram sa teda automaticky stal zdrojom a podhubím pre ich šírenie.
Aké zdroje sú podľa výskumu PSSI, Infosecurity a ICJK na slovenskom Telegrame najpopulárnejšie? V čom sa líši aktivita alternatívnych webov, „dezinfluencerov“ alebo politikov na platforme? Prečo je náročné analyzovať telegramový obsah a jeho šírenie? Existujú rozdiely medzi témami a aktérmi v rámci slovenskej a českej telegramovej scény?
Aké možnosti pre generovanie zisku používajú jednotlivé kanály? Aké modely pre zastrešenie činnosti sú bežné u slovenských telegramových aktérov a v čom im pomáhajú štruktúry ako sú občianske združenia a s. r. o.? V ktorých prípadoch sú evidentné obsahové alebo organizačné prepojenia medzi jednotlivými zdrojmi? Existujú v Českej republike a na Slovensku prepojenia telegramových kanálov na politickú sféru? Ako reagovali sledování aktéri na otázky reportérok? Prečo sa ich odpovede spájali s konšpiračnými tvrdeniami o údajnej snahe zrušiť Telegram?
Aj o tom v novej epizóde podcastu Disinfo Report organizácie Infosecurity.sk hovorí Tonka Zsigmondová s reportérkami Investigatívneho centra Jána Kuciaka Karin Kőváry Sólymos a Karolínou Kiripolskou.
Krátko z domova a zo sveta
- Európska únia pravdepodobne oznámi ďalšie sankcie voči militantnej skupine Hamas. Nové sankcie budú nastavené tak, aby zasiahli zdroje financovania Hamasu a zamerali sa na niekoľko jednotlivcov spojených s touto skupinou.
- Generálny tajomník OSN António Guterres povedal, že technologické spoločnosti si chcú bezohľadne zvyšovať zisky z umelej inteligencie. Doplnil tiež, že na zmiernenie vznikajúcich rizík je potrebné urýchlene konať.
- Google sa pred rokom a pol zaviazal vymazať všetky údaje o polohe svojich používateľov v prípade návštev potratových kliník. Cieľom bolo sťažiť orgánom činným v trestnom konaní používanie týchto informácií na vyšetrovanie alebo stíhanie ľudí žiadajúcich o potrat v štátoch, kde boli zakázané. Nová štúdia však ukazuje, že Google tieto informácie v 50 % prípadov naďalej uchováva.
- Umelá inteligencia ovplyvní 40 % pracovných miest na celom svete a podľa Medzinárodného menového fondu (MMF) bude „rozhodujúce“, či krajiny implementujú záchranné prostriedky na zmiernenie dopadu na zraniteľných pracovníkov. Analýza MMF tiež ukazuje, že ľudia s vyššími mzdami, ktorých pracovné miesta sa vo vysokej miere s AI dopĺňajú, môžu očakávať zvýšenie svojich príjmov, čo povedie k zvýšeniu nerovnosti.
- Len za posledný mesiac bolo na Facebooku aktívnych 143 reklám obsahujúcich deepfake obsah falošne zobrazujúci britského premiéra Rishi Sunaka. Reklamy pochádzali až z 23 krajín a mohlo ich vidieť až 400-tisíc ľudí, a to aj napriek tomu, že porušovali pravidlá Facebooku.
Ďakujeme, že odoberáte DISINFO REPORT.
Budeme ho neustále vylepšovať. Vaše návrhy a podnety nám prosím posielajte na info@infosecurity.sk
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU?
ĎAKUJEME!