DISINFO REPORT – 192. týždeň

Vitajte pri čítaní 192. vydania nášho pravidelného DISINFO REPORTu.

Dezinformácie a propaganda ako biznis: Mapovanie finančného a organizačného pozadia aktérov na slovenskom Telegrame

Kľúčové zistenia

  • Platforma Telegram považuje za kľúčovú požiadavku na súkromie a bezpečnosť používateľov pri komunikácii, pričom však poskytuje ochranu aj príslušníkom extrémistických skupín, dezinformátorom a podvodníkom. V prostredí Telegramu na Slovensku prevládajú práve kanály typické dezinformovaním a proruským sentimentom komunikácie.
  • Medzi 50 najúspešnejšími aktérmi na slovenskom Telegrame podľa metriky interakcií (za obdobie medzi 1. januárom 2023 a 1. decembrom 2023) prevažujú kanály a skupiny (15 prípadov), alternatívne médiá (11), nasledujú politici (10) a tiež profily jednotlivcov (8). V dvoch prípadoch sa medzi zdrojmi objavili profily veľvyslanectva Ruskej federácie na Slovensku (publikujúce v slovenskom aj ruskom jazyku) a v jednom prípade politická strana. Viac v štúdii, ktorá je dostupná aj v anglickom jazyku.

Rusko šíri hoaxy o Ukrajine na platforme Cameo. Tentokrát zneužilo hollywoodske celebrity

Ruskí propagandisti zneužili platformu Cameo, ktorá umožňuje celebritám nahrávať personalizované videá pre svojich fanúšikov za poplatok. Pomocou videí následne šírili známy hoax o ukrajinskom prezidentovi a jeho údajnej drogovej závislosti. Neznáma skupina si na platforme Cameo objednala personalizované videá u niekoľkých celebrít. V požiadavkách k objednávkam malo stáť, že videá sú určené pre ich priateľa „Vladimira“, ktorý má problém so závislosťami na drogách a alkohole. Viac v článku.

Dezinformácie o voľbách počas uplynulého roka rástli. V štátoch EÚ boli prítomné aj klamstvá o Ukrajine či migrácii

Pôvodný obrázok: Unsplash

Dezinformačné trendy počas volebných období v rôznych európskych krajinách zmapovalo a analyzovalo Európske observatórium digitálnych médií (EDMO). Dezinformačné naratívy boli rozdelené do 11 kategórií. Častými témami boli vojna na Ukrajine, migrácia, klimatická zmena a Európska únia (EÚ). Analyzované fact-checkingové články overovali aj klamlivé tvrdenia v oblasti ekonómie, LGBTQIA+ komunity či náboženstva. Obľúbenými boli taktiež témy týkajúce sa zdravia, COVID-19 či zahraničnej politiky konkrétnych štátov. Viac v článku.

Arizona posilňuje odolnosť voči volebným AI manipuláciám vlastnými deepfake videami

Obrázok bol vygenerovaný nástrojom Bing Tvorca Obrázkov po zadaní výzvy „Contrast images of modern technology (computers, algorithms) with democratic symbols (ballots, people voting). Use an Arizona backdrop to tie the image to the specific location.“ Výzva bola vygenerovaná nástrojom ChatGPT po zadaní kľúčových slov „Arizona, deepfake, disinformation, exercise, elections“.

Generatívna AI začína predstavovať problém pre volebný proces. Uvedomujú si to aj v americkom štáte Arizona. Pripravenosť na jej použitie a na to, ako takýto obsah rozpoznať v nadchádzajúcich prezidentských voľbách chce Arizona docieliť špeciálnym cvičením. Štátny tajomník Adrian Fontes sa rozhodol pre zavedenie novinky do simulácií volebného procesu: deepfake obsah. Na dvojdňovej simulácii sa zúčastnilo približne 200 zainteresovaných osôb a tiež niekoľko členov federálnej vlády. Účastníci boli vystavení dezinformáciám, a to v podobe deepfake audio a video súborov. Viac v článku.

Slovenskému Telegramu vládnu dezinfoweby, dezinfluenceri a politici. Pôsobia tu aj kvôli zisku

Na Telegrame je možné vytvárať aj väčšie skupiny a kanály. Aplikácia tak slúži na posielanie správ, ale okrem toho vytvára platformu pre ľudí, ktorí chcú do sveta posielať svoj vlastný obsah. Dezinformácie na platforme nie sú strážené a nikto ich nereguluje. Telegram sa teda automaticky stal zdrojom a podhubím pre ich šírenie.

Aké zdroje sú podľa výskumu PSSI, Infosecurity a ICJK na slovenskom Telegrame najpopulárnejšie? V čom sa líši aktivita alternatívnych webov, „dezinfluencerov“ alebo politikov na platforme? Prečo je náročné analyzovať telegramový obsah a jeho šírenie? Existujú rozdiely medzi témami a aktérmi v rámci slovenskej a českej telegramovej scény?

Aké možnosti pre generovanie zisku používajú jednotlivé kanály? Aké modely pre zastrešenie činnosti sú bežné u slovenských telegramových aktérov a v čom im pomáhajú štruktúry ako sú občianske združenia a s. r. o.? V ktorých prípadoch sú evidentné obsahové alebo organizačné prepojenia medzi jednotlivými zdrojmi? Existujú v Českej republike a na Slovensku prepojenia telegramových kanálov na politickú sféru? Ako reagovali sledování aktéri na otázky reportérok? Prečo sa ich odpovede spájali s konšpiračnými tvrdeniami o údajnej snahe zrušiť Telegram?

Aj o tom v novej epizóde podcastu Disinfo Report organizácie Infosecurity.sk hovorí Tonka Zsigmondová s reportérkami Investigatívneho centra Jána Kuciaka Karin Kőváry Sólymos a Karolínou Kiripolskou.

Krátko z domova a zo sveta

  • Európska únia pravdepodobne oznámi ďalšie sankcie voči militantnej skupine Hamas. Nové sankcie budú nastavené tak, aby zasiahli zdroje financovania Hamasu a zamerali sa na niekoľko jednotlivcov spojených s touto skupinou.
  • Generálny tajomník OSN António Guterres povedal, že technologické spoločnosti si chcú bezohľadne zvyšovať zisky z umelej inteligencie. Doplnil tiež, že na zmiernenie vznikajúcich rizík je potrebné urýchlene konať. 
  • Google sa pred rokom a pol zaviazal vymazať všetky údaje o polohe svojich používateľov v prípade návštev potratových kliník. Cieľom bolo sťažiť orgánom činným v trestnom konaní používanie týchto informácií na vyšetrovanie alebo stíhanie ľudí žiadajúcich o potrat v štátoch, kde boli zakázané. Nová štúdia však ukazuje, že Google tieto informácie v 50 % prípadov naďalej uchováva.
  • Umelá inteligencia ovplyvní 40 % pracovných miest na celom svete a podľa Medzinárodného menového fondu (MMF) bude „rozhodujúce“, či krajiny implementujú záchranné prostriedky na zmiernenie dopadu na zraniteľných pracovníkov. Analýza MMF tiež ukazuje, že ľudia s vyššími mzdami, ktorých pracovné miesta sa vo vysokej miere s AI dopĺňajú, môžu očakávať zvýšenie svojich príjmov, čo povedie k zvýšeniu nerovnosti.
  • Len za posledný mesiac bolo na Facebooku aktívnych 143 reklám obsahujúcich deepfake obsah falošne zobrazujúci britského premiéra Rishi Sunaka. Reklamy pochádzali až z 23 krajín a mohlo ich vidieť až 400-tisíc ľudí, a to aj napriek tomu, že porušovali pravidlá Facebooku.

Ďakujeme, že odoberáte DISINFO REPORT.
Budeme ho neustále vylepšovať. Vaše návrhy a podnety nám prosím posielajte na info@infosecurity.sk
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU?
ĎAKUJEME!

Študentka bakalárskeho stupňa Medzinárodných vzťahov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Zaujíma sa o aktuálne politické dianie, ochranu ľudských práv, americkú diplomaciu a oblasť Blízkeho východu. Ovláda angličtinu, ruštinu a základy španielčiny. Kontakt: barbora.jamriskova@infosecurity.sk