Facebook stransparentnil financovanie politickej reklamy. Nenávistné prejavy ostávajú

Prednedávnom Facebook oznámil, že zavádza proces autentifikácie pre každého, kto bude inzerovať v niektorej z týchto troch kategórií: sociálna problematika, voľby a politika.

Jednotlivé reklamy budú obsahovať prehlásenie o identite osoby alebo subjektu, ktorý za ne platí.

Cieľom nových pravidiel je stransparentnenie financovania politickej reklamy, teda potlačenie hráčov, ktorých zámer je založený na anonymite. Tak ako je tomu povedzme u autorov známych slovenských konšpiračných médií alebo tiež celých portálov (napr. aeronet.cz).

Facebook sa však nechystá zasahovať do obsahu reklamy a upozorňuje, že dodržiavanie všetkých platných zákonov a predpisov týkajúcich sa volieb a reklám je na pleciach inzerentov.

Definície týkajúce sa sociálnej problematiky, volieb alebo politiky

  • Reklama spojená so súčasným či minulým kandidátom na výkon verejnej funkcie, s politickou stranou, či hnutím alebo ich zástupcami, v prípade ak tento favorizuje špecifický výsledok volieb
  • Reklama ktorá sa týka akýchkoľvek typu volieb, referenda, či hlasovania, vrátane kampane zameranej na zvýšenie účasti alebo informovanosti o voľbách
  • Reklama súvisiaca so sociálnou problematikou v priestore EÚ, na akomkoľvek mieste, kde reklama beží
  • Reklama, ktorá je charakterom zaradená do kategórie politickej inzercie

Ako Facebook chápe sociálnu problematiku?

  • Imigrácia
  • Politické hodnoty
  • Občianske a sociálne práva
  • Bezpečnostná a zahraničná politika
  • Ekonomika
  • Politika týkajúca sa životného prostredia

Zadávatelia reklamy, ktorá spadá do niektorej z týchto kategórií, musia najprv prejsť autorizačným procesom: musia Facebooku poskytnúť svoju pravú identitu, napríklad zaslaním fotografie občianskeho preukazu, či cestovného pasu

Spoločnosť tak odstráni reklamu, ktorá neuvedie svoj zdroj financovania, no ponechá obsah s prejavmi nenávisti, dehumanizácie čí iných rétorických, či audio-vizuálnych nástrojov, ktoré sa pričiňujú o rast extrémizmu a polarizáciu spoločnosti.

Aktérov, ktorí sa s ľahkosťou pod svoju reklamu podpíšu, nech je akákoľvek, existuje neúrekom. Spomeňme kampaňové video poslancov za ĽSNS pred voľbami do Európskeho Parlamentu, ktoré natočili v Bruseli.

Slováci žijúci v Bruseli video neskôr označili za hrubú manipuláciu divákov a tvrdenia poslancov vyvrátili. Video zhliadlo však skoro milión slovenských užívateľov.

Údaje o kampaňovom videu poslancov za ĽSNS pred voľbami do Európskeho Parlamentu. Zdroj: Facebook

Facebook vedome túto výzvu nerieši a prenecháva ju iniciatívam občianskej spoločnosti (napr. fact-checkerom, či vzdelávacím iniciatívam).

V niektorých krajinách (Nemecko a Francúzsko) sa štát kvôli nevôli a nečinnosti sociálnej siete, rozhodol pristúpiť k tvrdej regulácii.

Riaditeľ a analytik portálu Infosecurity.sk | Študoval germanistiku a pracoval ako prekladateľ a tlmočník až do chvíle, kým sa nezačal naplno venovať žurnalistike. | Ako fotograf na voľnej nohe pracoval v Sýrii, Líbyi, Mali, Tunise, Jordánsku, Libanone, a na Ukrajine. Publikoval v zahraničných a domácich médiách a za svoju prácu dostal ocenenia Czech a Slovak Press Photo. | Rodina a dobrodružná profesia nejdú dokopy, nepriestrelnú vestu preto zavesil na klinec. | Vyštudoval medzinárodnú bezpečnosť na univerzite v Leicestri kde skúmal teoretické rámce propagandy v digitálnom, globalizovanom svete. | Zaujíma sa o dezinformácie a nevojenské spôsoby dosiahnutia strategických a politických cieľov. | V apríli 2019 založil portál Infosecurity.sk