Na Slovensku silnejú hlasy ktoré sa dožadujú komplexnej, systémovej odpovede na pôsobenie dezinformátorov a stále väčšiu deformáciu verejného informačného priestoru.
Napriek tomu, že sa jedná o otázku strategického záujmu krajiny a národnej bezpečnosti, štát problému nevenuje pozornosť. Zaoberajú sa ním iniciatívy občianskej spoločnosti a aktivisti. Viac, či menej zohratí, často za vlastné a stále bez inštitucionálneho zastrešenia.
Hovorí sa napríklad o fonde kognitívnej bezpečnosti (1), ktorý by existujúcim iniciatívam takéto inštitucionálne zázemie ponúkal, podporoval nové projekty, predstavoval platformu pre spoluprácu, výmenu skúseností, koordináciu spoločného úsilia. Potrebujeme to ako soľ.
Salvini, Le Pen, Kollár a Okamura
Dobre uvarená propaganda vedie k akcii. Keď nevedie, nie je to propaganda. Mobilizácia na báze identity (my proti nim) v extrémnych prípadoch vedie k násilným činom, ako to poznáme z USA, Nórska alebo Nového Zélandu, no ideálne tlačí ľudí k volebným urnám. Klamstvá sa tak pretavia v legitímnu moc.
Salvini, Le Pen, Kollár, Okamura sa spájajú a vo voľbách do Európskeho parlamentu očakávajú volebný úspech. Ich podpora je vyššia ako kedykoľvek v minulosti. Vďačia tomu aj mobilizácii na sociálnych sieťach, ktorú založili na hrubozrnných dezinformáciách. Ponúkajú sny o minulosti ktoré pri najlepšej vôli nemôžu splniť.
Okamurova facebooková stránka má dnes 259.169 nasledovateľov a v československom dezinfo priestore patrí k najväčším. Pre porovnanie, Ľuboš Blaha ich má 31.200. Do úvahy musíme brať aj iné ukazovatele. Počet nasledovateľov nie je jedinou metrikou, ktorá nám dovolí nahliadnuť do sveta našich popredných propagandistov.
Dôležité je číslo, ktoré ukazuje, ako intenzívne sa nasledovatelia zapájajú do konverzácie, totiž, ako už bolo spomenuté, dobre uvarená propaganda vedie k akcii.
V tomto ohľade Ľuboš Blaha s prehľadom prekonáva Okamuru. Nielenže vedie v celkovom počte interakcií (spoločné číslo všetkých lajkov, komentárov a zdieľaní), no robí to s polovičným počtom statusov a s osemkrát menej fanúšikmi ako Okamura. Čísla iných známych slovenských dezinformátorov sú ešte nižšie.
Ukazovateľom úspešnosti, či dosahu jednotlivých stránok je pomer troch údajov uvedených v tabuľke. Čím menej fanúšikov a statusov stránka potrebuje na získanie veľkého počtu interakcií, tým je jej komunikačná stratégia úspešnejšia.
Blaha smeruje k parlamentným voľbám v ktorých pre SMER zbiera hlasy antisystému. Dalo by sa predpokladať, že ak SMER bude súčasťou budúcej vlády, Blaha najskôr dúfa v nejakú významnejšiu pozíciu. Čísla nasvedčujú, že o ňom ešte budeme počuť.
Je najvyšší čas
Ľudia, ktorí žijú v mentálnom svete propagandy existujú v stave neustáleho ohrozenia. Svet je čiernobiely, nepriateľ známy a riešenie na dosah. Stačí voliť ľudí, ktorí ponúkajú jednoduché riešenia na zložité, či neexistujúce problémy. Starý známy psychologický princíp agitácie a následného vyvedenia z bezvýchodiskovej situácie, nepriehľadného labyrintu svetového sprisahania.
Autokrati sa spájajú a naratívy dezinformátorov sú takmer v dokonalom súzvuku. Mohli sme sa o tom presvedčiť najneskôr po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. V utorok, deň potom ako sa o ohavnom čine dozvedá verejnosť, „do éteru vstupuje prvá dezinterpretácia udalostí, v stredu je rovnaký naratív na prominentnej dezinformačnom [sic] webe a vo štvrtok už úplne všade. V rôznych odtieňoch ho prepísali v podstate všetci hlavní aktéri slovenskej a českej dezinformačnej scény“ (2).
Demokratické, pokrokové, do budúcnosti hľadiace hnutia založené na spolupráci a inklúzii ťahajú komunikačne za kratší koniec. Nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch, pretože práve teraz podporuje euroatlantické smerovanie krajiny 61,8%. Je to vynikajúca správa, no viac ako pätina opýtaných na otázku nevedela odpovedať. Akým spôsobom sa títo ľudia rozhodnú v budúcnosti záleží aj na tom, ako rýchlo a vážne začneme riešiť informačné operácie v našom kyberpriestore a vzdelávanie v oblasti informačnej a digitálnej gramotnosti.