Podľa Infovojny a Aeronetu plánuje Poľsko napadnúť Ukrajinu. Slová poľského prezidenta boli vytrhnuté z kontextu

Infovojna a Aeronet publikovali dezinformačné články o údajných plánoch Poľska pripojiť Ukrajinu k svojmu územiu. Falošné tvrdenia postavili na slovách poľského prezidenta Andrzeja Dudu, ktoré boli vytrhnuté z kontextu. V príhovore pritom Duda jasne podporil slobodu a nezávislosť Ukrajiny.

Portál Infovojna zverejnil 7. mája 2022 dezinformujúci článok s názvom VIDEO: Polský prezident v šokujícím projevu vyzval ke sjednocení Polska a Ukrajiny! Príspevok bol prevzatý zo stránky Aeronet, na ktorej bol publikovaný 6. mája 2022.

Podľa článku odštartoval poľský prezident Andrzej Duda „plán Varšavy na obnovu Veľkopoľska“ počas ceremoniálu pred poľskou armádou.

Týmto príhovorom sa údajne dramaticky eskalovala bezpečnostná situácia v Európe. Poľsko vraj chystá inváziu na Ukrajinu na základe pozvania zo strany Kyjeva. Varšava sa podľa Infovojny a Aeronetu pokúsi „vytvoriť konfederáciu a voľnozväzkový spoločný štát“.

V konečnom dôsledku ide údajne „o plán na zatiahnutie NATO do vojny s Ruskom pomocou poľskej vojenskej misie na Ukrajine“.

Slová poľského prezidenta boli vytrhnuté z kontextu

Katastrofický scenár končiaci svetovou jadrovou vojnou, ktorý bol vykreslený na stránkach Infovojna a Aeronet, ja založený na dezinterpretovaných slovách poľského prezidenta.

Andrzej Duda predniesol 3. mája, teda na 231. výročie ústavy, slávnostný príhovor. Prejav sa niesol v duchu jednoty a dobrých susedských vzťahov s okolitými krajinami. Duda vyzdvihol hodnoty bratstva, slobody a práva na sebaurčenie a vyjadril nesúhlas s imperializmom, obmedzovaním práv a zasahovaním do záujmov suverénnych štátov.

Poľský prezident v príhovore tiež povedal: „Dúfam, že po ďalšie desaťročia, a ak Boh dá, aj po stáročia, bude Ukrajina bratským štátom Poľskej republiky, krajinou, kde – ako prorocky povedal prezident Volodymyr Zelenskyj – nebude medzi nimi a nami žiadna hranica; že nebude žiadna hranica; že budeme žiť spoločne na tejto pôde, obnovovať naše spoločné šťastie a silu, niečo, čo nám umožní odolať každému nebezpečenstvu a čo v budúcnosti odradí akýkoľvek útok alebo hrozbu“.

Autor dezinformačného článku odignoroval celý takmer 25-minútový príhovor a závery článku urobil na základe dvoch zvýraznených pasáží. Tie boli čitateľovi ponúknuté bez širšieho kontextu či vysvetlenia.

V časti, v ktorej Duda hovoril o tom, že medzi Ukrajinou a Poľskom nebudú hranice, citoval slová ukrajinského prezidenta Zelenského. Ten sa takto vyjadril 5. marca, keď ďakoval susedným krajinám za ich nezištnú pomoc ukrajinským utečencom. V ďakovnej reči okrem iného odznelo: „V skutočnosti už nemáme hranicu s Poľskom, s priateľským Poľskom. Pretože sme spolu na strane dobra. Teraz nemáme čas na hranice.

V oboch prípadoch však boli slová myslené obrazne. Zelenskyj hovoril o neexistencii hraníc v zmysle ochoty prijímať ukrajinských občanov a Duda v kontexte dobrých susedských vzťahov.

Prezident Zelenskyj aj prezident Duda zmienkami o odstránení hraníc zároveň narážali na problematickú minulosť, ktorú krajiny medzi sebou majú. Duda zdôraznil, že teraz je správny čas budovať nové dejiny oboch národov, ktoré budú založené na bratstve a spolupatričnosti. Neexistenciu hraníc medzi Poľskom a Ukrajinou je teda potrebné chápať v zmysle vzájomnej spolupráce.

Duda navyše počas prejavu jasne vyjadril postoj k Ukrajine, ktorú podľa vlastných slov považuje za „slobodnú, suverénnu a nezávislú“ krajinu.

Infovojna a Aeronet taktiež zneužili slová „budeme žiť spoločne na tejto pôde“. Túto časť v článku preložili ako „oba štáty budú žiť v spoločnej krajine“. Ide však o nesprávny preklad.

Poľský prezident použil slovo „ziemia“, ktoré sa na vyjadrenie krajiny či štátu používa iba zriedkavo. Tento výraz sa prekladá skôr ako pôda, zemina či zemský povrch.

Potvrdzuje to aj oficiálny preklad príhovoru, ktorý zverejnila poľská prezidentská kancelária. Podľa neho Duda povedal, že Ukrajina a Poľsko budú žiť spoločne na tejto pôde či zemskom povrchu. Rovnaký preklad uviedla aj zahraničná spravodajská služba Ukrajiny.

Článok zneužíva emócie a vytvára neopodstatnený strach

Článok šíriaci dezinformácie na základe slov vytrhnutých z kontextu využíva aj ďalšie manipulačné techniky. Tie pomáhajú dotvoriť celkový obraz a ovplyvniť vnímanie, názory a správanie čitateľov v prospech záujmov proruskej propagandy.

Už v nadpise je využitý manipulačný nástroj vo forme clickbaitu. Ten má za cieľ vyvolať silnú emocionálnu odozvu od prijímateľa správy, čo zvyšuje šancu, že si článok prečíta, poprípade ho bude šíriť ďalej prostredníctvom sociálnych sietí.

Príspevok je napísaný v podobnom duchu ako nadpis. Dôraz je kladený na emócie, prejav je prirovnávaný k prejavom Hitlera či Goebbelsa a podávané informácie sú zámerne dramatizované. V texte sa napríklad píše, že Duda predniesol „dramatický a šokujúci prejav“ alebo že „bezpečnostná situácia v Európe v noci zo štvrtka na piatok dramaticky eskalovala“.

Článok tvrdí, že Duda svojím prejavom „odštartoval plán Varšavy na obnovu Veľkopoľska“, pričom boli „zaregistrované presuny poľskej armády k ukrajinským hraniciam“. Autor príspevku uvádza ako zdroj informácie „ruských novinárov, s ktorými sme v kontakte“. Toto tvrdenie sa nedá žiadnym spôsobom overiť, čím sa argument stáva irelevantným.

Správy o nezvyčajných pohyboch poľských vojsk boli navyše vyvrátené.

Autor článku sa usiluje vyvolať strach katastrofickými predikciami o zatiahnutí NATO do vojny s Ruskom a o následnej tretej svetovej vojne.

Rusko po prejave údajne zareagovalo a vyslalo varovanie, že sa schyľuje k jadrovej vojne. Ako dôkaz sa uvádza, že po Dudovom vystúpení sa nad Moskvou objavilo lietadlo Iljušin Il-80, známe ako „Lietajúci Kremeľ“. Ten je určený na ochranu a evakuáciu najvyšších ruských predstaviteľov v prípade jadrovej vojny.

Autor článku sa v tomto prípade spolieha na tendenciu ľudskej mysle vidieť súvislosti medzi udalosťami, ktoré sa síce stali v krátkom časovom slede, navzájom však nesúvisia. Toto kognitívne skreslenie je známe ako ilúzia zhlukovania.

Spomínané lietadlo bolo nad Moskvou skutočne možné vidieť, avšak prvé správy o ňom sa v britskom bulvári objavili už pol hodinu pred plánovaným začatím slávnostnej ceremónie, na ktorej odznel Dudov zneužitý prejav.

Ruská tlačová agentúra TASS zároveň vysvetlila, že prítomnosť „Lietajúceho Kremľa“ je súčasťou príprav na oslavy 9. mája, kedy si Rusi pripomínajú porážku nacistického Nemecka. Podľa pôvodných plánov malo byť toto lietadlo súčasťou vojenskej prehliadky, no kvôli údajne zlému počasiu bol jeho prelet nakoniec zrušený.

V neposlednom rade je článok doplnený o konšpirácie, ktoré sa snažia presvedčiť čitateľa, že všetko je dopredu naplánované vládami, voči ktorým sú občania bezmocní. Autor článku napríklad tvrdí, že časté cesty českého premiéra Petra Fialu sú prípravou na vojenskú pomoc Poľsku. Na spoločných stretnutiach sa údajne nerokuje o pomoci Ukrajine ako je verejne deklarované, ale jedná sa o budúcom geografickom preformátovaní strednej a východnej Európy.

Dezinformácie o údajných plánoch Poľska na anexiu Ukrajiny šíri ruská propaganda

Informácie v článku, ktorý sa objavil na stránkach Infovojna a Aeronet, boli prevzaté od ruských predstaviteľov a štátnych propagandistických médií.

Falošné správy šíril napríklad Sputnik alebo Komsomolskaya Pravda. Zo štátnych predstaviteľov dezinformoval napríklad Dmitrij Medvedev, bývalý ruský prezident a premiér, ktorý tvrdil, že Duda v príhovore potvrdil poľské územné nároky voči Ukrajine.

Dezinformácie o tom, že sa Varšava chystá napadnúť Ukrajinu, sa v nedávnej minulosti objavili už niekoľkokrát. Na podporu klamlivých naratívov boli citovaní napríklad proruský ukrajinský politik Ilja Kiva a údajný americký politológ Rafael Orduchanyan, alebo sa šíril falošný dokument, ktorý ruská propaganda vydávala za rozkaz podpísaný poľským generálom.

Z plánov na anexiu Ukrajiny boli okrem Poľska obvinené tiež USA, Rumunsko aj Fínsko.

Ruská propaganda prezentuje falošné tvrdenia nielen domácemu, ale aj zahraničnému publiku. Táto taktika slúži na rozdeľovanie verejnej mienky, vytváranie informačného chaosu či šírenie strachu medzi obyvateľmi. Jedným z jej cieľov je vyvolať neistotu a oslabiť ochotu pomáhať napadnutej Ukrajine.

Infovojna a Aeronet šíria proruskú propagandu

Stránky Infovojna a Aeronet patria medzi najznámejšie dezinformačné zdroje na Slovensku. Obidve sú zaradené na zoznam stránok so sporným obsahom na základe hodnotenia nezávislej komisie v rámci projektu Konšpirátori.sk.

Portál Infovojna bol taktiež zaradený na zoznam zdrojov, ktoré na Slovensku šíria proruské naratívy. Ten zostrojila analytická spoločnosť Gerulata Technologies.

Na Aeronete, z ktorého dezinformačný článok pôvodne pochádza, sú publikované články, ktoré obsahujú dezinformačné správy a lživú propagandu v rozpore s faktami. Stránka zároveň zverejňuje konšpiračné teórie, ktoré môžu mať vážne politické, ekonomické a zdravotné dôsledky.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Študentka magisterského stupňa Medzinárodných vzťahov na Karlovej univerzite v Prahe. Venuje sa vnútroštátnym vojnám a faktorom, ktoré občianske konflikty podporujú. Zaujíma sa taktiež o globálne dopady klimatických zmien, propagandu ako nástroj zahraničnej politiky štátov a ruský vplyv v regióne strednej Európy. Kontakt: katarina.drevena@infosecurity.sk