Dezinformačná scéna nepoľavuje v šírení „alternatívnej pravdy“ a proruskej propagandy

Medzi témami, ktoré počas posledného týždňa dominovali dezinformačnej scéne sa objavila energetická kríza, spomienky na boje o Dukliansky priesmyk, protipandemické protesty či zrušenie YouTube kanálu Igora Bukovského. Manipulatívny a nebezpečný obsah šírený v slovenskom informačnom priestore sme v uplynulom týždni detegovali najmä v článkoch dezinformačných portálov Hlavný denník, Infovojna, Hlavné správy a Extraplus.

fake news

Menované problematické weby a facebookové stránky sa už v minulosti podieľali na šírení nebezpečného a propagandistického obsahu v online priestore. Témou, ktorá sa v priebehu minulého týždňa objavila v obsahu všetkých z nich, bol Covid-19, očkovanie a vakcíny, testovanie a protipandemické opatrenia vo všeobecnosti. Analyzované portály pritom o týchto témach šírili dezinformačné naratívy, kritizovali vládu a jej členov a propagovali plánovaný protivládny protest.

Viaceré z analyzovaných webov preberali tvrdenia Igora Bukovského, ako aj politikov zo strán SMER-SD (primárne Ľuboša Blahu a Roberta Fica), HLAS-SD, ale aj Kotlebovci – ĽSNS a Republika. Výrazným motívom bola aj kritika EÚ a NATO. Prítomné bolo šírenie proruských propagandisticko-historických naratívov, spojených s výročím bojov o Dukliansky priesmyk.

Hlavný denník

Ťažiskovou témou dezinformátorov je už dlhodobo najmä prebiehajúca pandémia. Niet sa čomu čudovať, téma Covid-19 ponúka výbornú príležitosť, ako na seba naviazať hneď niekoľko súvisiacich dezinformačných naratívov. Hlavný denník v tomto nie je žiadnou výnimkou.

Do pozornosti tento portál dával vyjadrenia rôznych „odborníkov“, ktoré boli často vytrhnuté z kontextu a zámerne interpretované tak, aby spochybňovali očkovanie, testovanie a ďalšie protipandemické opatrenia.

V poslednom týždni najviac rezonoval dezinformačný naratív, ktorý tvrdil, že očkovaná časť populácie je pre spoločnosť rovnako nebezpečná ako tá neočkovaná. Preto by vraj nemala byť zvýhodňovaná, ale práve naopak, izolovaná. Tieto tvrdenia úmyselne polarizujú spoločnosť a narúšajú dôveru občanov vo vládne inštitúcie, protipandemické opatrenia a tradičné médiá. Najmä ak sa skrývajú za výrokmi falošných autorít.

Hlavný denník predpojato informoval aj o protipandemických protestoch v Rakúsku, pričom rakúsku vládu označil za „fanatických koronových politikov“. V čase, kedy je problematika protestov aktuálna aj pre slovenské prostredie, možno podobné, predovšetkým jednostranné správy o udalostiach považovať za nepriamu motiváciu k protivládnym náladám.

Priestor dostal aj Igor Bukovský, ktorého YouTube kanál bol prednedávnom zrušený, keďže porušoval komunitné pravidlá platformy. Bukovský tento postup interpretoval ako nezákonnú cenzúru. Sám však dlhodobo spochybňoval závažnosť ochorenia Covid-19, kritizoval protipandemické opatrenia a očkovanie. Bukovský má na svedomí aj rozšírenie fám, že po očkovaní proti ochoreniu Covid-19 v 1. trimestri sa až 82% tehotenstiev končilo potratom. Potrebné je dodať, že Hlavný denník vo svojich článkoch prebral jeho citácie a aktívne ho podporoval.

V zahraničnopolitických témach dominovala najmä oblasť energetiky v spojitosti s nízkymi dodávkami plynu z Ruska. Tu je z článkov citeľná zaujatosť voči postojom Európskej únie (EÚ), označovaným ako „lži eurohujerov“, ale aj snaha vykresliť Gazprom, a teda aj Rusko, ako spoľahlivého dodávateľa energií a agitovať v prospech plynovodu Nord Stream 2.

Kritici projektu Nord Stream 2 však tvrdia, že zvýši závislosť na ruských dodávkach energií, čo posilní politický vplyv Kremľa v regióne. V tejto súvislosti Hlavný denník útočil aj na zvláštneho veľvyslanca Českej republiky pre otázky energetickej bezpečnosti Václava Bartušku, ktorý sa vyjadril proti energetickému vydieraniu zo strany Moskvy.

Opodstatnená otázka energetickej bezpečnosti Slovenska je v článkoch opomínaná, napriek tomu, že Slovensko malo už v minulosti s Ruskom ako dodávateľom plynu niekoľko problémov. Napríklad v januári 2009, keď boli dodávky plynu zastavené kvôli rusko-ukrajinským nezhodám. Podobne v rokoch 2014 a 2015, keď Rusko pristúpilo k obmedzeniu dodávok po tom, čo Slovensko spustilo reverzný tok plynu na Ukrajinu.

Medzi podporované subjekty v Hlavnom denníku tento týždeň patrili: odporcovia očkovania/testovania, Robert Fico a Ľuboš Blaha (SMER-SD), Milan Uhrík (Republika), Rusko, Vladimír Putin, Gazprom

Medzi kritizované a napádané subjekty naopak patrili: EÚ, zaočkovaná časť populácie, médiá (Aktuality, Denník N, SME, Topky, Týždeň), Zuzana Čaputová, Daniel Lipšic, George Soros, rakúska vláda (ÖVP a Strana zelených), česká vláda (Václav Bartuška), Google

Infovojna

Podobne ako v prípade Hlavného denníka, bol ťažiskovou témou Infovojny v minulom týždni Covid-19. Medzi časté dezinformačné naratívy patrila najmä bagatelizácia samotného ochorenia a jeho prevencie, označovanie vakcín za experimentálne a neúčinné.

Rovnako sa objavila kritika „korporátnych médií“, ktoré o priebehu pandémie majú zámerne klamať – vraj sa takto podieľajú na „biznise farmaceutických firiem a agresívnej propagácii tzv. vakcín“. Terčom útokov boli aj vedci a lekári, vyjadrujúci sa v prospech očkovania, a taktiež polícia SR, ktorú dezinformátori obvinili z „covid šikany“.

Články Infovojny oplývali aj „staro-novými“ konšpiračnými naratívmi. Napríklad, pandémia mala byť predom dohodnutá udalosť – konkrétne „plandémia“, za ktorou stojí „globálny kriminálny syndikát“. Jeho cieľom má byť zotročiť spoločnosť a nahnať farmaceutickým spoločnostiam zisky.

Podobne ako Hlavný denník, aj Infovojna sa vyjadrila k zrušeniu YouTube kanála Igora Bukovského. Popri kritike spoločnosti Google a jej platformy YouTube označila Infovojna Bukovského za „hanebne scenzurovaného“.

Prezentované boli prevažne názory politikov zo SMER-SD. Citovaný bol najmä prorusky orientovaný Ľuboš Blaha a jeho kritika nasmerovaná proti vláde a pandemickým opatreniam. Zdieľaná bola taktiež pozvánka Roberta Fica na plánovaný októbrový protest proti vláde.

Medzi podporované subjekty na Infovojne patrili: antivaxeri, Igor Bukovský, SMER-SD (Robert Fico, Ľuboš Blaha), Ján Baránek

Medzi kritizované a napádané subjekty patrili: polícia SR, farmaceutické spoločnosti, Google, YouTube, vládna koalícia (Igor Matovič), lekári (Vladimír Krčméry), „korporátne médiá“ (CNN), Andrej Kiska, Daniel Lipšic

Hlavné správy

Hlavné správy sa, na rozdiel od Hlavného denníka a Infovojny, sústredili najmä na domáce politické témy. Prezentované boli predovšetkým názory opozičných politikov zo strany SMER-SD a HLAS-SD, primárne išlo o kritiku vlády. Taktiež propagovali októbrový protivládny protest zdieľaním pozvánok od politikov zo SMER-SD, ako aj od politikov z iných opozičných strán, vrátane strany Republika.

V zahraničnopolitických témach prezentovali Hlavné Správy podobné naratívy ako Hlavný denník. Predovšetkým sa venovali téme energetiky, pri ktorej vykresľovali Rusko ako spoľahlivého obchodného partnera a dodávateľa plynu. A to na základe jednostranného vyjadrenia hovorcu ruského prezidenta Dmitrija Peskova.

Spoločne tak dezinformačná scéna propaguje najmä názory prorusky orientovaných politických aktérov. V rámci domácej scény sú nimi už spomínaní Robert Fico a Ľuboš Blaha, ktorí vytrvalo kritizujú politiku EÚ voči Rusku, najmä zavedenie obchodných sankcií po anexii Krymu v roku 2014.

Názory mnohých ďalších propagovaných politikov, najmä zo strán Kotlebovci – ĽSNS alebo Republika, by sa dali kategorizovať ako anti-systémové, volajúce po odchode Slovenska z EÚ a NATO. Propagácia ich názorov prorusky orientovanými dezinformačnými webmi tak má za cieľ oslabiť celkovú dôveru občanov v štruktúry EÚ a NATO, ako aj v prozápadne orientovanú vládu. Častokrát ide o klasický naratív, kedy je Západ vykresľovaný ako upadajúca spoločnosť, na druhej strane však stojí záchrana v podobe Ruska, ako ochrancu tradičných hodnôt.

Medzi podporované subjekty na Hlavných Správach tento týždeň patrili najmä: SMER-SD, HLAS-SD, Robert Fico, Ľuboš Blaha, Rusko, vakcína Sputnik V

Medzi kritizované a napádané subjekty patrili: médiá (Aktuality, Denník N, SME), vládna koalícia (najmä Igor Matovič a Eduard Heger), Daniel Lipšic

Extraplus

Portál Extraplus sa v uplynulom týždni vyjadroval ku krokom Viktora Orbána a Maďarska. Tu možno pozorovať vnútorný rozkol medzi jednotlivými dezinformačnými aktérmi na Slovensku. Zatiaľ čo ostatné portály zahraničnopolitické kroky maďarskej strany vyzdvihovali, Extraplus sa k nim vyjadroval kriticky.

Do pozornosti boli dávané najmä nedávne zistenia o skupovaní pozemkov na Slovensku Maďarskom. V tejto súvislosti web šíril rôzne nacionalistické naratívy. Citované boli názory a vyjadrenia rôznych pronárodne orientovaných jednotlivcov, vrátane bývalej predsedníčky SNS Anny Belousovovej, ktorí útočili na slovenskú diplomaciu a obviňovali Ivana Korčoka z nečinnosti. Je nutné dodať, že súčasná slovenská diplomacia je dlhodobo atakovaná zo strany prorusky orientovaných dezinformačných aktérov, a to predovšetkým kvôli svojej euroatlantickej orientácii.

Dôležitou témou bola, tak ako aj v ostatných analyzovaných prípadoch, pandémia. V popredí stáli naratívy o kategorizácii občanov na zaočkovaných a neočkovaných – „podľudí“. Očkovanie detí bolo zase čitateľovi podávané ako „nejasný experiment“.

V súvislosti s nedávnym výročím boja o Dukliansky priesmyk šíril web Extraplus, podobne ako aj  Veľvyslanectvo Ruska na Slovensku, propagandisticko-historické naratívy, vykresľujúce Rusov ako „osloboditeľský národ“. Naopak, kohokoľvek, kto sa kriticky vyjadruje ku krokom Moskvy, ako zaujatého „rusofóba“.

V domácich politických témach boli tento týždeň opäť prezentované najmä názory a vyjadrenia politikov zo strán HLAS-SD a SMER-SD.

Medzi podporované subjekty na Extraplus tento týždeň patrili: Rusko, HLAS-SD (Peter Pellegrini), SMER-SD (Robert Fico, Ľuboš Blaha), pro-národne orientovaní jednotlivci (Anna Belousovová, Emil Vestenický)

Medzi kritizované a napádané subjekty patrili: maďarská vláda, Viktor Orbán, vládna koalícia, slovenská diplomacia, Ivan Korčok, ľudia podporujúci očkovanie

Autor: Denis Takács