Facebook verzus politici – od najnovšej zmeny pravidiel neočakávajme nič prevratné

Facebook za posledných pár rokov dokázal, že je majstrom v publikovaní ambicióznych PR správ či v neustálom upravovaní komunitných pravidiel. V ich realizácii už ale majstrom nie je.

Spoločnosť pred niekoľkými dňami oznámila, že plánuje zrušiť spornú politiku súvisiacu s moderovaním zdieľaného obsahu politikov. Teda akúsi online politickú imunitu. Šanca, že týmito krokmi dokáže Facebook dosiahnuť zmenu v šírení nepravdivých správ alebo nenávistného obsahu, vyzerá byť podľa doterajších skúseností nízka.

Snahu o zmenu predurčuje k neúspechu najmä fakt, že Facebook z kontroverzného obsahu profituje. Práve takýto obsah totiž dokáže prilákať najviac užívateľov.

Pohľad do minulosti

Je známe, že Facebook za sebou viacero škandálov a prešľapov. Jedným z najväčších škandálov posledných rokov boli správy o pochybnom spôsobe získavania dát desiatok miliónov používateľov firmou Cambridge Analytica, ktorá tieto následne zneužila na ovplyvňovanie politických rozhodnutí používateľov sociálnej siete.

Minulý rok to boli prešľapy súvisiace s politickou reklamou, ktorej obsah spoločnosť nekontrolovala, vďaka čomu sa opäť stala terčom kritiky.

Hneď na začiatku roku 2020 Facebook oznámil, že nezabráni cieleniu politických kampaní na potenciálnych voličov. Nepridalo tomu ani vyhlásenie o vyňatí politikov z programu fact-checkingu tretích strán. To vyvolalo ďalšiu vlnu skepticizmu ohľadom ich údajného záväzku bojovať proti dezinformáciám.

Po spomínaných udalostiach a nedostatočnom záujme firmy zamedziť šíreniu dezinformácií a škodlivého obsahu v infopriestore nasledoval virtuálny štrajk samotných zamestnancov Facebooku. Krátko na to prišla odpoveď zo strany stoviek popredných firiem po celom svete, ktoré hnutím “Stop Hate for Profit” vyjadrili, že nesúhlasia s online propagáciu nenávisti a rasizmu.

Je najnovšie vyhlásenie tejto sociálnej platformy v niečom iné?

Ďalšia „zmena“ pravidiel

Podľa portálu The Verge, ktorý správu publikoval ako prvý, má Facebook najnovšie v úmysle ukončiť platnosť pravidiel, ktoré politikom doteraz umožňovali zdieľanie v podstate akéhokoľvek obsahu. Zároveň podľa portálu túto výnimku ale spoločnosť celkom nezruší a bude sa snažiť o vyššiu transparentnosť kontrolných procesov.

Podľa nových pravidiel Facebooku teda príspevky od politikov nebudú predmetom kontroly nezávislých fact-checkerov. Po prvýkrát by však malo byť umožnené presadzovanie reštrikčných pravidiel týkajúcich sa šikany či obťažovania, ktoré sú už uplatňované na bežných používateľov.

Rozhodnutie prichádza niekoľko týždňov po tom, čo dozorná rada technologického giganta kritizovala nedostatok posudzovacích kritérií, ktoré by viedli ku konečnému rozhodnutiu o zrušení účtu bývalého  amerického prezidenta Donalda Trumpa. 

Trump zostane offline

Facebook začiatkom júna oznámil, že profil Donalda Trumpa bude na sociálnej sieti zablokovaný minimálne do 7. januára 2023. Sociálna sieť jeho profil obnoví len v prípade, že zdieľaný obsah nebude pre verejnosť predstavovať riziko.

Trump bol takisto na neurčito vykázaný z YouTube a Snapchatu, a jeho profil bol zablokovaný aj na Twitteri. Najnovšie bola zrušená aj jeho náhradná platforma – blog, ktorý fungoval len necelý mesiac.

Kritici Facebooku však uvádzajú, že dvojročný zákaz nie je dostatočný, keďže by mohol Trumpovi umožniť opäť rozbehnúť online kamaň práve pred voľbami v roku 2024. Priaznivci bývalého prezidenta naopak požadujú jeho digitálny návrat.

Ovplyvní to situáciu na Slovensku?

Je nepravdepodobné, že by nové pravidlá Facebooku ovplyvnili zdieľaný obsah politikov na Slovensku. Čo ale môže pomôcť, je nedávno oznámená penalizácia príspevkov šíriacich dezinformácie. To, či samotní fact-checkeri dokážu zvládnuť kontrolovať nápor lživých príspevkov od politikov, ale aj bežných užívateľov, nevyzerá realisticky ani v teoretickej rovine.

Napriek kontroverznej povesti je Facebook stále považovaný za najpopulárnejšiu sociálnu platformu. Dlhodobo sa však ukazuje, že boj proti dezinformáciám nie je jeho prednosťou ani najvyššou prioritou.

Otázne je, akým spôsobom a v akom rozsahu sa Facebooku svoje politiky proti šíreniu dezinformácií a nenávistného obsahu podarí presadzovať, a či vôbec.