Môže Meta monopolizovať metaverzum?

Meta si už takmer dve desaťročia upevňuje pozíciu najväčšej spoločnosti v oblasti sociálnych sietí na svete. Toto prvenstvo sa jej podarilo získať aj vďaka kúpe Instagramu či WhatsAppu. Mnohí odborníci sa preto obávajú, že s rozvojom metaverza spoločnosť monopolizuje aj virtuálnu realitu.

Kritici obviňujú riaditeľa Meta (pôvodne Facebook) Marka Zuckerberga z používania stratégie „copy-acquire-kill“. Táto stratégia spočíva najskôr v skopírovaní produktu konkurenta, neskôr v použití peňazí a moci na jeho akvizíciu, a nakoniec v privedení konkurencie k zániku.

Tento obchodný model zbavuje spotrebiteľov rozmanitosti a monopolizuje odvetvie, v ktorom sa spomínané praktiky uskutočňujú.

V priebehu rokov boli spotrebitelia svedkami toho, ako Meta nakúpila ďalšie sociálne siete či skopírovala funkciu „príbehov“ zo Snapchatu a „Reels“ z TikToku. Teraz sa odborníci obávajú, že Meta môže použiť rovnakú taktiku v metaverze.

„Stelesnený internet“

Meta spolu s ďalšími technologickými lídrami záujem na budovaní novej prelomovej technológie tzv. metaverza, ktorému Zuckerberg hovorí aj „stelesnený internet“.

Zmena názvu firmy z Facebooku na Meta mala dokonca odrážať Zuckerbergovo úsilie o vybudovanie metaverza. Jeho vytvorenie môže podľa odhadov trvať minimálne 5 až 10 rokov. Spoločnosť tiež v októbri 2021 oznámila, že za týmto účelom zamestná v Európe 10-tisíc ľudí. 

Metaverzum je virtuálny priestor, kde ľudia môžu vzájomne komunikovať prostredníctvom svojich avatarov, stretávať sa, pracovať, chodiť na koncerty a podobne. Metaverzum by bol veľkým prelomom vo virtuálnej realite, keďže súčasná technológia je používaná najmä na hranie hier. 

S termínom metaverzum úzko súvisia pojmy AR či VR. AR (rozšírená realita, po angl. Augmented Reality) je prepojenie reálneho a virtuálneho sveta. Znamená „pridanie vrstvy digitálneho obsahu do reálneho fyzického prostredia v reálnom čase“. Rozšírenou realitou napr. filtre na Snapchate či hra Pokemon Go.

Prostredníctvom VR (viruálna realita, po angl. Virtual Reality) sa používatelia môžu preniesť do množstva skutočných alebo vymyslených prostredí. Po nasadení VR headsetu teda môžu zažiť napríklad let na Mars či koncert Rolling Stones. 

Mnohí poprední technológovia tvrdia, že vzostup metaverza je podobný vynálezu mobilného webu alebo internetu samotného. Ak bude táto nová alternatívna realita v budúcnosti zohrávať naozaj takú významnú úlohu, potom ktokoľvek ju ovláda – či už Meta, iná veľká technologická spoločnosť alebo menšie startupy – získa unikátnu pozíciu v oblasti technológií.

Napriek tomu, že Meta je ešte stále v ranom štádiu vývoja tohto futuristického hardvéru a softvéru, je už teraz lídrom na trhu. Náhlavné súpravy VR od Meta tvorili okolo 75 % všetkých dodávok náhlavných súprav AR/VR v prvom štvrťroku 2021. Meta taktiež posledný rok kúpila najmenej 5 spoločností zaoberajúcich sa AR/VR.

Meta a monopolizácia alternatívnej reality?

Regulátori vyšetrujú, či Meta využíva na AR/VR trhu monopolné praktiky. Kritici sú voči spoločnosti obzvlášť skeptickí kvôli jej sporným akvizíciám v minulosti.

Experti si zatiaľ nie sú istí, či spoločnosť vytvorí v metaverze monopol, pretože metaverzum ešte úplne neexistuje. Systém s AR/VR, ktorý dnes existuje je len časť z toho, čo má podľa Zuckerberga v budúcnosti metaverzum tvoriť. Niektorí regulátori a zákonodarcovia z Washingtonu D.C. však chcú konať skôr, ako bude mať Meta šancu opäť ovládnuť rozvíjajúci sa trh.

V náhlavných súpravách má však v súčasnosti Meta konkurenciu. Veľkí technologickí hráči ako Microsoft a Sony rozširujú svoje existujúce produktové rady AR/VR. Taktiež Apple a Google údajne pracujú na náhlavných súpravách, ktoré by mohli konkurovať tým z Meta.

Avšak nie všetci môžu konkurovať technologickému gigantovi. Zuckerberg uviedol, že chce, aby v novom metaverzum svete bolo umožnené fungovanie aj iných spoločností. Avšak v dôsledku nízkych cien Meta výrobkov nie je pre menšie startupy možné získať miesto na trhu. Niektorí výrobcovia sa teda sťažujú, že Meta nehrá na tomto trhu fér.

Meta však opakovane tvrdí, že má veľa konkurentov. Hovorca spoločnosti Christopher Sgro uviedol: „…Keď investujeme do metaverza, vieme, že na každom kroku čelíme tvrdej konkurencii spoločností ako Microsoft, Google, Apple, Snap, Sony, Roblox, Epic a mnohých ďalších.“

Vývojári: Nemáme šancu vstúpiť na trh

Ďalším predmetom skúmania praktík spoločnosti je obchod s aplikáciami pre AR/VR (podobné ako App Store alebo Google Play Store), ktorý spoločnosť prevádzkuje. Meta si účtuje 30 % z akéhokoľvek predaja v aplikáciách v obchode. Požiadavkou taktiež je, aby sa používatelia prihlásili pomocou facebookových účtov. To vyvolalo obavy a protesty mnohých hráčov, po ktorých Meta oznámila, že plánuje túto požiadavku zrušiť.

Niektorí experti spoločnosť tiež obviňujú z blokovania konkurenčných aplikácií v obchode AR/VR a z priameho kopírovania konkurencie. Kvôli tomu majú mnohí vývojári pocit, že nemajú šancu na trh vstúpiť, pretože Facebook skupuje technológiu, ktorú sa snažia vyvinúť.

V dôsledku toho, že metaverzum je stále do značnej miery len hypotetickou budúcnosťou, sú obvinenia jeho monopolizácie spoločnosťou Meta v súčasnosti len ťažko dokázateľné.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/