Metaverzum: Ako virtuálna realita dáva priestor anonymnému obťažovaniu a šikane

Najväčší technologickí giganti na svete sa ambiciózne púšťajú do vytvárania metaverza, ktoré by malo vo vzdialenej budúcnosti nahradiť niektoré aspekty reálneho sveta. So vzostupom virtuálnej reality (VR) sa však vynárajú obavy z nedostatočnej bezpečnosti tohto projektu.

Metaverse

28. októbra 2021 zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg oznámil, že spoločnosť mení svoj názov na Meta. Táto zmena mala odrážať jeho nové úsilie vybudovať metaverzum: rozsiahlu online sféru, ktorá by zahŕňala celé virtuálne spoločnosti a ekonomiky.

Meta pritom nie je jediným technologickým gigantom, ktorý sa snaží zapojiť do vytvorenia nového virtuálneho sveta. Spoločnosti ako Apple, Google a Microsoft tiež vyvíjajú vlastné VR technológie.

So vzostupom obťažovania, šikanovania a nenávistných prejavov vo VR hrách, ktoré sú súčasťou metaverza, sa však začali vynárať mnohé otázky o bezpečnosti celého konceptu.

Nebezpečné správanie v hrách virtuálnej reality

Podľa neziskovej organizácie Center for Countering Digital Hate (CCDH) sa v jednej z najpopulárnejších VR hier, VRChat, vyskytne incident porušujúci pravidlá platformy približne každých sedem minút. Na hranie sa primárne používajú okuliare od spoločnosti Oculus, ktorú od roku 2014 vlastní Meta. 

Ako píše The New York Times Calum Hood, riaditeľ výskumu CCDH, nedávno strávil niekoľko týždňov zaznamenávaním interakcií v tejto hre. Počas 11 hodín zaznamenal na VRChat viac ako 100 incidentov, pričom niektoré zahŕňali používateľov, ktorí mali menej ako 13 rokov.

„VRChat nie je bezpečný, pretože jeho vývojári a Meta nedokázali zaviesť základné opatrenia, aby zabezpečili, že k jeho službám nebudú mať prístup nebezpeční užívatelia,“ hovorí. Vytvorili pre nich útočisko a zároveň pozvali neplnoletých, aby do tohto sveta vstúpili.“

Hráči EchoVR a RecRoom hovoria, že rasizmus, homofóbia, sexuálne obťažovanie a iné nenávistné prejavy sa v týchto hrách vyskytujú bežne.

Podľa nich existujúce mechanizmy na nahlasovanie nevhodného správania nepostačujú a často sú príliš komplikované.

Meta si zlú situáciu uvedomuje

Mark Zuckerberg, ktorý si je zrejme vedomý nebezpečných aspektov metaverza, sľúbil, že ho vybuduje s ohľadom na súkromie a bezpečnosť. Jeho zamestnanci však vyjadrujú pochybnosti.

V internej správe Andrew Bosworth, riaditeľ oddelenia virtuálnej reality Meta, uviedol, že moderovanie toho, ako sa používatelia vo virtuálnom svete správajú je „v akomkoľvek zmysluplnom rozsahu prakticky nemožné“

Existujúce VR hry sú podľa neho často „toxickým prostredím“. A to najmä pre ženy a menšiny.

Interné dokumenty Facebooku (Meta), ktoré boli súčasťou odhalení Frances Haugenovej, ukazujú, že zamestnanci spoločnosti si sú vedomí toho, že mechanizmy nahlasovania škodlivého obsahu vo VR hrách nie sú dostatočne efektívne.

Toxické správanie v online hrách nie je novinkou. No zlé správanie v metaverze môže mať omnoho závažnejšie dopady ako súčasné online obťažovanie a šikanovanie. Virtuálna realita totiž vrhá ľudí do realistického digitálneho prostredia. Tu by každý vnem mohol pôsobiť ako skutočný.

Keďže Meta a ďalšie veľké spoločnosti označujú metaverzum za svoju „platformu budúcnosti“, je potrebné vytvoriť účinné mechanizmy na ochranu jeho užívateľov.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/