Lukoil, Huawei, Boeing – platili si články na EU Reporter, ale ako sponzori uvedení neboli

Médium Politico obvinilo spravodajskú platformu EU Reporter z možného ovplyvňovania čitateľov. Informačný portál o Európskej únii (EÚ) vytváral zdanie nezávislej žurnalistiky, články však mali byť sponzorované veľkými spoločnosťami či krajinami.

EU Reporter

EU Reporter je multimediálna platforma o Európskej únii dostupná vo všetkých oficiálnych jazykoch EÚ. Na prvý pohľad pôsobí dôveryhodne. Denne ponúka správy o dianí v Bruseli či návrhoch Európskej komisie a prináša analýzy o svetovom dianí.

Priestor pre politickú propagandu

Podľa stránky Politico sa EU Reporter síce prezentuje ako nezávislá mediálna organizácia, v skutočnosti však uľahčuje šírenie politickej propagandy. Za články v EU Reporter si totiž môže zaplatiť akákoľvek vláda či spoločnosť. A to bez toho, aby bolo meno tohto sponzora zverejnené.

Platený obsah nie je v médiách výnimočný. Každá transparentná spoločnosť však sponzorované články viditeľne označuje a udáva, kto daný text financuje.

Problémom je, že EU Reporter okrem platených článkov zverejňuje aj relevantné správy, ako napr. názorové články európskych zákonodarcov alebo rozhovory s politikmi, tlačové správy či pôvodné materiály z prostredia EÚ.

Keďže sponzorované články nie sú odlíšené od ostatných, pre čitateľov je nemožné určiť, kto za nimi stojí a kto sa ich prípadne snaží ovplyvniť. Portál má pritom relatívne vysokú návštevnosť. Stránka uvádza 1,8 milióna návštev za mesiac. Podľa dát platformy SimilarWeb sa čísla pohybujú v rozmedzi 100 až 200-tisíc návštev mesačne.

Za články si platia ruské, čínske aj americké firmy

Medzi zadávateľov, ktorí si články platili, patrí napríklad ruský energetický koncern Lukoil či štátna ukrajinská spoločnosť Energoatom. Taktiež sa medzi nimi nachádza americká spoločnosť Boeing, čínsky telekomunikačný gigant Huawei či ruská štátna korporácia Rosatom.

Na portáli sa objavili články, ktoré chválili Lukoil za kroky v boji proti klimatickým zmenám alebo oslavovali nákup nových lietadiel Boeing. Ani v jednom prípade nebolo meno spoločnosti, ktorá príspevok financuje, zverejnené.

EU Reporter taktiež obhajoval firmu Huawei v politickom konflikte ohľadne 5G sietí. Vydával anonymné články, ktoré boli takmer doslovne prevzaté z tlačových vyhlásení spoločnosti. Iba v malej časti príspevkov bol čínsky telekomunikačný gigant označený za sponzora.

Väčšina neoznačených príspevkov, ktoré sa týkajú niektorého z klientov EU Reporter je ladená v pozitívnom duchu.

EU Reporter pozitívne informuje aj o niektorých autoritárskych vládach

EU Reporter v oficiálnych dokumentoch neuvádza žiadnu ambasádu či vládu, ktorá by si platila obsah na platforme. Ako však informuje portál Politico, o Kazachstane a Azerbajdžane sa v danom médiu objavujú neobvykle pozitívne správy, čo vzbudzuje ďalšie otázky o jeho transparentnosti.

Portál dal napríklad priestor ambasádorke Kazachstanu Aigul Kuspan v 48-minútovom rozhovore. Posledné kazašské voľby boli zároveň v médiu označené za slobodné a spravodlivé, čo je v ostrom rozpore so správou Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE). Podľa nej voľbám v Kazachstane chýbala dostatočne voľná súťaž a transparentnosť.

Počas nepokojov medzi Azerbajdžanom a Arménskom v roku 2020 EU Reporter v článku tvrdil, že Arménsko využíva v bojoch teroristov a dováža tureckých bojovníkov zo Sýrie. Traja experti z Azerbajdžanu, vrátane bývalého veľvyslanca USA v Azerbajdžane Matthewa Bryza, však potvrdili, že sa nič také v skutočnosti nedialo. Uverejnené nepravdivé informácie však vo svojom liste pre generálneho tajomníka OSN využil aj azerbajdžanský veľvyslanec.

Na webe publikujú aj autori s falošnými identitami

Portál Politico zistil, že minimálne traja autori EU Reporter pracujú pod pseudonymom a ich totožnosť nie je, okrem samotnej platformy, nikde dohľadateľná. Údajné fotografie reportérov sú stiahnuté z internetu.

Colin Stevens, majiteľ a šéfredaktor, novinárov obhajoval tým, že sa buď boja o svoju bezpečnosť alebo pracujú pre inú spoločnosť a nechcú, aby bola ich identita verejná.

Aj napriek tomu, že nedostatočnú transparentnosť kritizujú odborníci, ako napr. riaditeľ Transparency International Michiel van Hulten či spoluzakladateľ DisinfoLab Alexandre Alaphilippe, z právneho hľadiska EU Reporter zákony neporušuje. Európska legislatíva navyše neprikazuje zverejniť meno štátu či spoločnosti, ktorá si článok zaplatila.

Portál obvinenia odmieta

Colin Stevens odmietol všetky obvinenia týkajúce sa, slovami portálu Politico, „európskeho lobovania prezlečeného za žurnalistiku“. Podľa oficiálneho vyhlásenia na webe EU Reporter sú všetky platené články poriadne označené. Médium vraj nemá záujem ovplyvňovať verejnú mienku nekalými praktikami.

Šéfredaktor považuje obvinenia zo strany mediálnej platformy Politico za účelový útok, ktorého cieľom je zdiskreditovať konkurenciu a zaistiť si dominanciu na trhu.

Colin Stevens zároveň požiadal nezávislú kontrolnú agentúru NewsGuard, aby monitorovala obsah na jeho platforme. Výsledky majú byť následne voľne dostupné pre širokú verejnosť.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Študentka magisterského stupňa Medzinárodných vzťahov na Karlovej univerzite v Prahe. Venuje sa vnútroštátnym vojnám a faktorom, ktoré občianske konflikty podporujú. Zaujíma sa taktiež o globálne dopady klimatických zmien, propagandu ako nástroj zahraničnej politiky štátov a ruský vplyv v regióne strednej Európy. Kontakt: katarina.drevena@infosecurity.sk