Interná správa Googlu popisuje tvrdý lobbing proti Európskej regulácii

Google je synonymom pre vyhľadávanie. Spoločnosť funguje v každej časti sveta a vo väčšine má monopolné postavenie. Inak tomu nie je ani v Európe, a teda ani na Slovensku. Môžete však svojmu „spoľahlivému“ vyhľadávaču skutočne veriť? Nemôžete. Kým Európa pripravuje prvý regulačný balík pre digitálne média, Google intenzívne lobuje proti záujmom svojich užívateľov.

Inertná správa Googlu, ktorá do sveta unikla minulý týždeň, odhaľuje nekalé praktiky spoločnosti, medzi ktorými nechýba ani cielená a agresívna kampaň proti eurokomisárovi Thierrymu Bretonovi a samotnej Európskej únii.

Firemný kódex správania zamestnancov Googlu kedysi začínal jednoduchou formulkou „nebuďte zlí“ („don’t be evil“). Tá bola ešte donedávna aj mottom spoločnosti, ktoré bolo napísané v spodnej časti stránky Google vyhľadávania. Toto motto sa však zo dňa na deň v tichosti vytratilo nielen z kódexu a webových stránok Googlu, ale zjavne aj z presvedčenia spoločnosti.  

Dokazuje to aj interná správa zvnútra spoločnosti, ktorá pred týždňom unikla na verejnosť. Správa vznikla v reakcii na nový plán Európskej únie (Digital Services Act), ktorý má zaviesť sprísnené zákony voči monopolným praktikám veľkých technologických spoločností v štátoch Únie. Medzi tieto patrí, samozrejme, aj Google. Plán tak predstavuje priame ohrozenie jeho postavenia, záujmov a ziskov v Európe.

V obave z následkov takejto legislatívy prišiel Google s dvojmesačnou stratégiou, ktorá má za cieľ „odstrániť nezmyselné prekážky“ jeho fungovaniu na európskom kontinente a obrátiť naruby „politický naratív“, ktorý sa s únijným počinom spája.

Lobbing, propaganda, či PR ?

Čo to znamená v praxi? Google chcel podkopať tvrdenia EÚ, že nová legislatíva nebude Európanov nič stáť. Legislatíva mala byť navyše vykreslená ako nástroj, ktorý obmedzí slobodu ľudí na internete, a to práve v dobe globálnej pandémie, kedy sa väčšina našich aktivít presunula do online sféry.

Uniknutá správa sa venuje aj špecificky eurokomisárovi Thierrymu Bretonovi. Prečo? Práve Breton je tvrdým odporcom monopolného postavenia Googlu a iných technologických firiem na európskom trhu. Zároveň je hlavným navrhovateľom rozdelenia takýchto firiem na viaceré menšie subjekty alebo predaja časti ich európskych operácií.

Priamy útok na Eurokomisára

Google preto naplánoval odvetný úder zameraný špecificky proti eurokomisárovi Bretonovi. V rámci neho sa zvažovalo napríklad kladenie dôrazu na údajné Bretonovo pokrytectvo, nakoľko niekoľko rokov sám pracoval pre veľkú technologickú spoločnosť Atos.

Táto tiež čelila niekoľkým škandálom. Napríklad v súvislosti s daňovými únikmi či vysokým počtom nesprávnych zdravotných posudkov, ktoré vyhodnotili ako práceschopných aj zdravotne ťažko postihnutých a hendikepovaných ľudí. Niekoľko z nich následne počas výkonu práce zomrelo. Práve tieto kontroverzie predstavujú materiál, ktorý by Google mohol proti Bretonovi ľahko zneužiť.

S Digital Services Act, však tieto „argumenty“ nemajú spoločné nič. Na jeho tvorbe sa podieľa plejáda odborníkov a pripomienkovalo ho aj Slovenská odborná skupina Aliancia za zdravý infopriestor. Jeho súčasťou bolo aj Infosecurity.sk.

Ako sa však ukázalo koncom minulého týždňa, Google sa namáhal zbytočne, pretože EÚ svoju legislatívu potopila sama. To najmä vďaka snahe eurokomisárke pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerovej, ktorá vystúpila proti Bretonovi a jeho návrhom. Vestagerová má novú podobou legislatívy predstaviť 2. decembra tohto roku. Už teraz však vieme, že monopol Googlu do veľkej miery neohrozí. Nemožné to pritom nie je, ako dokazuje aj protimonopolná žaloba, ktorú na Google podalo americké ministerstvo spravodlivosti a 11 federálnych štátov USA. 

Keďže sa monopolné praktiky Googlu týkajú celej Európskej únie, týkajú sa, samozrejme, aj Slovenska. Nielenže Google na Slovensku podlieha minimálnej kontrole a obmedzeniam, jeho dane náš štát navyše sústavne obchádzajú. Google je pritom špička v poskytovaní online reklamy na Slovensku a zarába u nás nemalé peniaze. Na daniach však platí iba desiatky tisíc eur. Cez svoju slovenskú pobočku Google Slovakia u nás v minulom roku zaplatil na dani z príjmov len niečo cez 50 tisíc eur, pri celkových deklarovaných výnosoch vyše 1,5 milióna eur.

Ako sa teda odpútať od Googlu? 

Nikoleta Nemečkayová
Študentka magisterského stupňa Medzinárodných vzťahov a Prekladateľstva a tlmočníctva anglického jazyka na Masarykovej univerzite v Brne. Zaujíma sa najmä o históriu a aktuálne politické dianie v anglofónnych krajinách, ako aj o politické a lingvistické aspekty propagandy a jej nástrojov.