Facebook mení meno, problémy zostávajú

Mark Zuckerberg má v pláne vybudovať nový digitálny svet. Ten však po kauzách Facebooku vyvoláva mnohé otázky.

28. októbra zakladateľ a CEO Facebooku Mark Zuckerberg oznámil, že jeho spoločnosť bude niesť nový názov „Meta“. Aplikácia Facebooku a všetky ostatné, ako Instagram a WhatsApp, budú pokračovať bez zmeny obsahu a mena, len budú zastrešené značkou Meta.

Dôvodom zmeny je podľa jeho slov ašpirácia na vytvorenie trojrozmerného digitálneho priestoru známeho ako „metaverzum“. „Odteraz budeme v prvom rade metaverzum. Nie Facebook,“ povedal Zuckerberg.

Svoje plány predstavil majiteľ spoločnosti aj vizuálne. Zuckerberg na záberoch ukazuje samého seba vo virtuálnej pracovni a na virtuálnom stretnutí v konferenčnej miestnosti. V nej je s hologramami ľudí, ktorí sa v skutočnosti nachádzajú na rôznych miestach planéty.

Do metaverza sa budú môcť ľudia pripojiť prostredníctvom špeciálnych okuliarov alebo cez mobil. To vraj prinesie nové spôsoby komunikácie medzi ľuďmi. 

Snaží sa prekryť svoje kauzy?

Spoločnosť v posledných týždňoch čelí silnej kritike kvôli zisteniam zo série The Facebook Files a vystúpeniu bývalej zamestnankyne Frances Haughenovej pred americkým Kongresom, kde vyhlásila, že Facebook uprednostňuje zisk pred morálkou.

Podľa kritikov sú skutočným dôvodom premenovania spoločnosti práve tieto kauzy, od ktorých sa Facebook chce dištancovať. „Veľa som rozmýšľal nad našou identitou,“ priznal Zuckerberg.

Zmena názvu je bežnou praxou marketingu, no jej úspešnosť závisí od okolností. V minulosti sa mnohé iné spoločnosti premenovali práve v čase, keď čelili kontroverziám. Príkladom môže byť Philip Morris, tabaková firma, ktorá zmenila svoje meno na Altria. 

S narastajúcimi obavami z negatívnych vplyvov fajčenia, si spoločnosť zmenila meno a začala sa sústrediť predovšetkým na produkciu jedla.

Zisk bude naďalej primárne z reklamy 

Facebook pred 17 rokmi vybudoval svet sociálnych sietí, ktorých tieň sa teraz snaží prekročiť a sústrediť sa na metaverzum. Vytvorenie 3D virtuálneho sveta môže podľa odhadov trvať minimálne päť až desať rokov a bude si vyžadovať spoluprácu viacerých technologických oblastí. 

Úspech metaverza bude závisieť aj na ochote iných spoločností vytvárať aplikácie a programy, ktoré budú jeho súčasťou.

Netreba však zabúdať na to, že či už sa jedná o Facebook alebo Metu, stále ostáva spoločnosťou, ktorej primárnym cieľom je finančný zisk.

Mark Zuckerberg už v lete tohto roka oznámil, že po vybudovaní metaverza bude spoločnosť hardvérové súpravy predávať za čo najnižšiu cenu a zameriavať sa na príjmy z reklamy.

Prax však ukazuje, že biznis model sociálnych sietí, ktoré sa spoliehajú práve na takéto príjmy, môže v konečnom dôsledku viesť k nekontrolovateľnému šíreniu dezinformácií, pôsobeniu zločineckých skupín, závislosti na sociálnych sieťach a iným psychickým problémom užívateľov.

Bezpečnosť dát je otázna

Sociálna sieť Facebook má dnes takmer tri miliardy používateľov. Vďaka tomu sa Meta okamžite stala spoločnosťou, ktorá má k dispozícii bezkonkurenčne najväčší objem osobných údajov. Tie dnes využíva najmä na cielenie reklamy.

V minulosti však Facebook viackrát čelil kauzám spojeným s únikom alebo zneužívaním týchto dát. Je teda otázne, či bude spoločnosť Meta schopná zabezpečiť v novom metaverze dostatočnú ochranu osobných údajov a zabrániť tomu, aby boli kýmkoľvek zneužité.

Uvedomuje si to aj Mark Zuckerberg: „Súkromie a bezpečnosť musia byť do metaverza zabudované už od prvého dňa.“ To však po predchádzajúcich kauzách pre mnohých nie je dostatočná záruka. 

Vytvorenie 3D virtuálneho priestoru môže pre ľudstvo znamenať obrovský technologický pokrok. Aj naďalej však platí, že spoločnosť by mala skutočnému vyriešeniu problémov na svojej sociálnej sieti venovať výrazne viac energie, času a prostriedkov.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Študentka bakalárskeho stupňa Medzinárodných vzťahov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Zaujíma sa o aktuálne politické dianie, ochranu ľudských práv, americkú diplomaciu a oblasť Blízkeho východu. Ovláda angličtinu, ruštinu a základy španielčiny. Kontakt: barbora.jamriskova@infosecurity.sk