Prezident Trump je už niekoľko týždňov vo vojne. Jeho protivníkom však nie je cudzia moc či teroristická organizácia, ale sociálne siete Twitter a Facebook. Tie si Trumpa znepriatelili zavedením kontroly pravdivosti výrokov, ktoré na týchto platformách uverejňuje. Teraz ale prezident prišiel s novou zbraňou – Trump App 2020. Tá však v skutočnosti neohrozuje Twitter ani Facebook, ale paradoxne svojich vlastných užívateľov.
Trumpov spor s Twitterom začal ešte pred mesiacom, keď táto sociálna sieť po prvý raz označila dva Trumpove príspevky o korešpondenčnom hlasovaní za zavádzajúce. O týždeň neskôr zašiel Twitter ešte ďalej a Trumpov výrok „Keď ľudia začnú rabovať, my začneme strieľať“ opatril varovaním, že prezidentov príspevok velebí násilie. Tie isté slová zverejnené na Facebooku ale žiadnu podobnú reakciu nevyvolali.
Facebook sa tak zo začiatku javil ako Trumpove útočisko, kde bude môcť aj naďalej zverejňovať svoje vyjadrenia bez akejkoľvek kontroly. Netrvalo však dlho a Facebook sa podvolil tlaku verejnosti, ako aj vlastných zamestnancov, a rovnako ako Twitter zaviedol overovanie pravdivosti príspevkov užívateľov.
To už pre Trumpa predstavuje nemalú prekážku, keďže používanie sociálnych sietí vidí ako nevyhnutnosť, aby sa vyhol „zaujatým médiám“. Túto prekážku sa najskôr snažil prekonať novým návrhom zákona o regulácii sociálnych sietí. Takýto zákon by ale vyžadoval kroky Kongresu či Federálnej komisie pre komunikáciu (FCC).
Keď tento ťah nevyšiel, prišiel Trump s novou zbraňou – Trump App 2020. Ako názov napovedá, jedná sa o aplikáciu, ktorá má dopomôcť Trumpovmu znovuzvoleniu v nadchádzajúcich prezidentských voľbách. Aplikácia má zároveň slúžiť ako Trumpova osobná platforma, na ktorej môže šíriť svoje názory bez akejkoľvek regulácie či kontroly.
Pomocou aplikácie si môžu Trumpovi potenciálni voliči zarezervovať miesta na rôznych podujatiach organizovaných v rámci predvolebnej kampane, dostávať informácie o novinkách, ktoré sa týkajú Trumpovej kampane, vyhrať množstvo reklamných produktov či dokonca fotku so samotným prezidentom.
To všetko znie veľmi lákavo a aplikácia na prvý pohľad vyzerá vcelku nevinne. Práve vďaka tomu si Trump App stiahlo už vyše 780 000 Američanov. Aplikácia sa tiež veľmi rýchlo stala jednou z desiatich najsťahovanejších spravodajských aplikácií v USA. Predbehla dokonca aplikácie populárnych spravodajských kanálov ako The New York Times, Reuters či CNN.
Po bližšom preskúmaní však Trump App predstavuje pre svojich užívateľov hneď niekoľko rizík.
Prvým z nich je cielené ovplyvňovanie a zavádzanie. Táto aplikácia je totiž Trumpovou vernou kópiou. Svojim užívateľom podsúva neoverené a často nepravdivé informácie a snaží sa odvrátiť ich pozornosť od tém, ktoré prezidenta „očierňujú“, k témam, ktoré mu naopak hrajú do karát. K užívateľom sa teda dostane iba starostlivo vyfiltrovaný obsah typu „8 najtrápnejších momentov zo živého vysielania Bidenovho prejavu, ktorý vás unudí k smrti“ či „Médiá naďalej šíria dezinformácie o prezidentovi Trumpovi“. Pri týchto článkoch však navyše nebýva uvedený ani autor ani zdroje, odkiaľ boli informácie čerpané.
Taktiež, podobne ako sám prezident, Trump app útočí na sociálne siete ako Twitter či Facebook, ktoré údajne „cielene umlčujú konzervatívne hlasy“. Nechýba kritika ich zaujatosti voči prezidentovi ani výzvy aby užívatelia tieto sociálne siete bojkotovali.
Najzásadnejšie riziko Trump App sa však skrýva tam, kde ho objaví len málo z nás – v podmienkach používania. Tie mnohí z nás iba letmo prebehnú očami a bez dlhšieho zamyslenia automaticky odsúhlasia.
Súhlasom s podmienkami používania Trump App tak veľa užívateľov nevedomky súhlasí so sprostredkovaním nielen svojho telefónneho čísla, adresy a e-mailu, ale aj s prístupom ku svojim kontaktom, údajom o polohe, identifikačným údajom zariadenia a kontrole nad funkciou Bluetooth. Pre porovnanie, aplikácia podporujúca volebnú kampaň Trumpovho oponenta Joea Bidena od užívateľov nevyžaduje ani polovicu položiek z tohto zoznamu.
Načo Trump App prístup k týmto údajom a funkciám vlastne potrebuje? Niektoré z nich, ako napríklad telefónne číslo, e-mail či zoznam kontaktov sa využívajú na takzvanú relačnú organizáciu dát. Tá vedeniu volebnej kampane umožňuje zistiť akým spôsobom osloviť jednotlivých voličov na základe ich psychologického profilu.
Ďalšou devízou pre politické kampane je prístup k funkcii Bluetooth. Ten je využívaný najmä v rámci geo-propagandy. Tento spôsob propagandy je založený na Bluetooth majákoch, ktoré bývajú umiestnené v okolí jednotlivých reklamných billboardov. Keď okolo nich prejdete so zapnutým Bluetoothom, majáky vás zaznamenajú. Reklamné spoločnosti potom vytvoria profily ľudí, ktorí okolo daných billboardov chodia najčastejšie a na základe toho následne odporučia jednotlivým zákazníkom miesta, kam by mali svoju reklamu umiestniť, aby zacielili zamýšľanú skupinu ľudí.
Trumpova volebná kampaň sa už v minulých voľbách vo veľkom spoliehala na sociálne siete ako Twitter a Facebook, cez ktoré bol Trump schopný osloviť obrovský počet voličov. V tohtoročných voľbách budú online platformy najmä kvôli pandémii COVID-19 zohrávať ešte zásadnejšiu rolu než v minulosti. S rastúcim významom týchto platforiem rastie aj význam ich nezávislej kontroly. Aplikácie ako Trump App ale takúto kontrolu do veľkej miery znemožňujú.
Volebná propaganda a nekalé taktiky kampaní volebných kandidátov sú navyše vďaka podobným aplikáciám čoraz dômyselnejšie. Armády botov a falošné účty na sociálnych sieťach postupne strácajú na popularite a volebné kampane prechádzajú k sofistikovanejším a ťažšie odhaliteľným spôsobom ako získavať hlasy voličov. Sú nimi najmä spomínané relačné organizácie dát a Bluetooth majáky, aké využíva aj volebná aplikácia prezidenta Trumpa.