Diplomacia, propaganda, ale aj dezinformácie sú dennodenne využívanými prostriedkami Ruska v rámci fungovania na medzinárodnej scéne. Snaží sa ich implementovať na všetky oblasti, ktoré má k dispozícii. Medzi nich patria aj elektronické športy.
E-športy ako legitímne odvetvie medzinárodného športu
E-športy sa stali záľubou ľudí po celom svete. Ich turnaje sledujú milióny, pričom počet fanúšikov každým rokom rastie.
Veľký potenciál e-športov je možné demonštrovať aj na snahách o ich začlenenie do olympijských podujatí. Informoval o tom Medzinárodný olympijský výbor (MOV). Takýto vývoj by pre e-športy nepochybne znamenal vyššiu legitimizáciu videohier ako súčasti profesionálneho športu.
Rastúcu popularitu e-športov možno pozorovať aj na veľkosti niektorých profesionálnych herných turnajov. Len samotné majstrovstvá sveta 2023 v hre League of Legends sledovalo podľa štatistík viac ako 3,2 milóna ľudí, čo prekonalo predchádzajúci rekord z roku 2020 (2 milióny divákov).
Popri herných tímoch vznikajú aj rôzne e-športové federácie, ktoré sa venujú financovaniu, vzdelávaniu a propagovaniu tohto sektora.
Výherný tím v hernom turnaji Dota 2 ospevoval ruský kolaborant
Podľa štatistík za rok 2023 patria hry Counter Strike: Global Offensive a Dota 2 medzi disciplíny e-športu s najvyšším počtom profesionálnych ruských hráčov, ktorí sa zúčastňujú e-športových turnajov. Tieto hry tiež patria medzi najobľúbenejšie v Rusku.
Hoci Európska športová federácia a BLAST Premier, profesionálna medzinárodná e-športová liga, zakázali ruským hráčom zúčastňovať sa európskych turnajov, ruský vplyv z herného sveta nezmizol. Dôležitým je v tomto kontexte napríklad profesionálny hráčsky tím Spirit, ktorý už po druhýkrát vyhral medzinárodný turnaj v hre Dota 2. Ten sa konal vo Washingtone.
Ich víťazstvo nebolo ospevované len e-športovými médiami, ale aj kolaborantským guvernérom dočasne okupovaných okresov Chersonskej oblasti Volodymyrom Saldom. Ten sa nachádza na sankčnom zozname Európskej únie.
„Vaša tímová práca, profesionalita a vôľa po víťazstve predbehli všetkých konkurentov, čo potvrdzuje, že pozícia ruskej školy elektronického športu je jednou z najlepších na svete,“ uviedol Saldo.
Výhru tímu Spirit vyzdvihoval v roku 2021 aj samotný prezident Putin. V liste, ktorý poslal členom tímu, im zablahoželal k víťazstvu a dodal, že ruskí „e-športovci sa vždy usilujú o dosiahnutie výsledku a dokážu zdolať akékoľvek výšky“.
Putin chce, aby videohry boli na pomedzí vzdelávania a umenia
Prezident Ruska si už dávnejšie uvedomil silu a potenciál elektronických športov, ktoré majú dosah najmä na mladých ľudí.
V júli tohto roka Putin zdôraznil záujem Kremľa o herný priemysel ako potenciálny nástroj vlády na presadzovanie ruských hodnôt. Podľa neho by videohry „mali byť na pomedzí umenia a vzdelávania“.
„Hra by mala pomôcť človeku rozvíjať sa, pomôcť mu nájsť samého seba, mala by pomôcť vychovávať človeka v rámci univerzálnych ľudských hodnôt aj v rámci vlastenectva,“ povedal Putin počas svojho prejavu v Kremli.
Výskumníci spoločnosti Molfar, organizácie venujúcej sa investigatívnej činnosti, identifikovali viac ako tucet prípadov prokremeľskej propagandy v hrách Minecraft, Roblox, World of Tanks, World of Warships, Fly Corp, Armored Warfare a War Thunder.
Príkladom takejto propagandy je prípad z hry World of Tanks, v ktorej sa uskutočnila vojenská tanková prehliadka Sovietskeho zväzu v Moskve. V hre Roblox sa zase konala prehliadka jednotiek ruského ministerstva vnútra v rámci osláv Dňa víťazstva.
Výnimkou nie sú ani hry určené hlavne pre deti. V Microsoftom vlastnenej hre Minecraft zrekonštruovali ruskí hráči bitku o ukrajinské mesto Soledar, ktoré začiatkom roka dobyli ruské sily.
Takáto propaganda sa následne šíri hráčskymi a komunikačnými platformami, ako sú Discord alebo Steam. Vďaka nim sa takýto obsah dostáva k mladšiemu publiku, najmä z Ukrajiny a Ruska, pre ktoré je daný obsah aj primárne určený.
Tento článok je výstupom vzdelávacieho programu InfoGuard Academy, podporeného z grantu Veľvyslanectva USA na Slovensku.