Počet dezinformačných stránok sa od ruskej invázie na Ukrajinu viac ako zdvojnásobil

Dezinformačné weby naďalej pokračujú v šírení nebezpečných mýtov o Ukrajine. Portál NewsGuard tvrdí, že počet takýchto stránok sa od invázie Ruska na Ukrajinu viac ako zdvojnásobil. Známe mýty analytici vyvrátili.

Organizácia NewsGuard, ktorá sa zameriava na online bezpečnosť, identifikovala 258 rôznych webových stránok, ktoré šírili alebo šíria dezinformácie o ruskej agresii voči Ukrajine. Analytici zároveň upozorňujú na fakt, že od začiatku invázie došlo k rapídnemu nárastu počtu takýchto dezinformačných stránok.

Prokremeľskí dezinformátori obchádzajú európske sankcie

Na začiatku marca 2022 vytvorili členovia NewsGuard Centrum pre sledovanie dezinformácií o Rusku a Ukrajine (Russia-Ukraine Disinformation Tracking Center).

Počas marca identifikovali 116 stránok publikujúcich dezinformačné naratívy o ruskej agresii. Keďže sa aktuálne počet stránok v databáze organizácie zvýšil na 258, počet evidovaných webov sa za sledované obdobie viac ako zdvojnásobil.

Najviac, až 119 identifikovaných dezinformačných stránok, bolo v anglickom jazyku. Nasledovali stránky vo francúzštine (42 stránok), taliančine (28 stránok) a nemčine (22 stránok).

Podľa výskumu Inštitútu pre strategický dialóg (ISD) sú prokremeľské propagandistické a dezinformačné kanály schopné efektívne obchádzať sankcie Európskej únie.

Vysielanie a prístup k RT a jej jednotlivým jazykovým mutáciám boli pozastavené od 2. marca, pričom sankcie sa viažu aj na sociálne siete. Napriek rozsahu a charakteru sankcií sa však obsah kanálu RT k európskemu publiku naďalej dostáva.

Články propagandistického média sú zverejňované na rôznych stránkach, ktoré kopírujú obsah RT. Mnohé z nich majú dokonca variácie názvu tohto média a jeho články preberajú doslovne.

Vojenská propaganda sa skrýva za falošné popisy

Centrum pre sledovanie dezinformácií o Rusku a Ukrajine udáva, že každý zo zdrojov zaradených na zoznam šíri aspoň jeden z 54 najčastejších mýtov o Ukrajine. Stránky zároveň publikujú problematický obsah v zhode s naratívom Kremľa.

NewsGuard okrem toho tvrdí, že väčšina webov na zozname nemá transparentne zverejnené informácie o svojom vlastníctve. Viaceré z nich sa prezentujú ako portály nezávislých think-tankov či mimovládnych organizácií, pravdepodobne však ide o falošné krytie.

Ako príklad uvádzajú analytici organizácie portál TheRussophile.org, ktorý sa identifikuje ako „agregátor správ o Rusku z alternatívnych zdrojov“. Analýza obsahu daného média však ukázala, že ide primárne o nepravdivé informácie podporujúce ruskú propagandistickú rétoriku o Ukrajine.

Medzi dezinformáciami, ktoré toto médium aktívne šírilo, sa objavili napríklad tvrdenia o vývoji biologických zbraní na Ukrajine, ale aj odmietanie viny Ruska v prípade masakru v Buči alebo útoku na železničnú stanicu v Krematorsku.

V prípade 71 webových stránok organizácia navyše zistila príjmy z reklamy. Mnohokrát išlo o umiestňovanie reklám pomocou softvéru poskytovaného spoločnosťou Google.

Dezinformačné weby živia mýty o Ukrajine

Kremeľ prostredníctvom webových stránok v zozname NewsGuard neúnavne pokračuje v dezinformačnej kampani v snahe ospravedlňovať ruskú agresiu a podkopávať podporu Ukrajiny.

„Putinova vláda sa spolieha na kombináciu oficiálnych štátnych mediálnych zdrojov, anonymných webových stránok a účtov a iných metód šírenia mýtov, ktorých cieľom je presadzovať ruské záujmy a podkopávať svojich protivníkov,“ vysvetľuje Steven Brill, jeden z výkonných riaditeľov spoločnosti NewsGuard.

Medzi mýtmi, ktoré organizácia zhromaždila, sa nachádzajú napríklad klamstvá o údajnej ukrajinskej genocíde rusky hovoriacich obyvateľov alebo obvinenia z presadzovania nacistickej ideológie na vládnej úrovni.

Portál NewsGuard zverejnil aj zoznam nebezpečných mýtov, ktoré sa jeho analytikom podarilo zachytiť, spolu s krátkym debunkom.

Mýty sa viažu na historické súvislosti, ale aj aktuálne udalosti súvisiace s ruskou agresiou – od tvrdenia, že vojna na Ukrajine je hoax cez obvinenia z používania zakázanej kazetovej munície ukrajinskou armádou po údajnú prípravu Poľska na inváziu Ukrajiny.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Interná doktorandka na Katedre politológie Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Absolvovala stáž v Kancelárii prezidenta Slovenskej republiky na Odbore medzinárodnej politiky. Pôsobila ako editorka obsahu v rámci newsletteru o dezinformáciách Digital Infospace Security Initiative. Publikuje ako stážistka v think-tanku Stratpol. Venuje sa témam ako je environmentálna geopolitika, geopolitika Arktídy a dôsledky klimatickej zmeny. Kontakt: michaela.ruzickova@infosecurity.sk