Hybridné pôsobenie je už najmenej od roku 2014 jedným z hlavných prostriedkov, ktoré Rusko používa proti Ukrajine. To sa nezmenilo ani po začatí ruskej vojenskej invázie vo februári 2022. Jeho súčasťou sú aj dezinformácie, ktoré majú vyvolať nestabilitu, chaos a nedôveru.
Kremeľ sa už od začiatku invázie pokúša diskreditovať politické a vojenské vedenie Ukrajiny, ako aj jej občiansku spoločnosť. Tým hlavným spôsobom je predovšetkým šírenie hoaxov o údajných korupčných škandáloch ukrajinských politikov a vnútorných konfliktoch vo vedení krajiny. Ešte v decembri minulého roku odhalilo britské verejnoprávne médium BBC ruskú vplyvovú operáciu na sociálnej sieti TikTok. Viac ako 800 účtov vtedy uverejňovalo dezinformačné videá o údajnej korupcii ukrajinských štátnych predstaviteľov.
Ľudskoprávna organizácia Human Rights First navyše zverejnila report, v ktorom zmapovala to, ako Kremeľ šíri dezinformácie v oblastiach, ktoré sú neďaleko frontu. Najintenzívnejšia dezinformačná kampaň prebieha podľa nej v meste Charkov, ktoré sa ruská armáda pokúša dobyť už od roku 2022.
Kremeľ sa snaží podkopať dôveru v ukrajinské autority
Od začiatku májovej ruskej ofenzívy na Charkov sa ukrajinskí overovatelia faktov a aktivisti stretávajú predovšetkým s klamstvami o údajnej evakuácii obcí, správami o nútení tínedžerov pridať sa do ukrajinskej armády či falošnými informáciami z frontu.
Podľa Nazara Hlamazda, analytika organizácie Gwara Media, používajú ruskí propagandisti od začiatku raketových útokov na mesto dve hlavné stratégie. Tou prvou je označovanie akejkoľvej agresie voči civilnej infraštruktúre za atak s vojenským cieľom. Jedným z takýchto útokov bolo aj zničenie charkovskej televíznej veže, ktorú ruská raketa zasiahla v apríli tohto roku.
Druhou stratégiou je šírenie dezinformácií o tom, že Charkov sa plánuje vzdať ruskému vojsku. Tie sa často zakladajú na absurdných príbehoch. Ruskí dezinformátori napríklad zdieľali tvrdenia o tom, že dôvodom pre opravu diaľnice medzi Charkovom a Poltavou je jednoduchší útek predstaviteľov mesta.
Ruské kanály tiež zverejnili falošnú správu o úteku primátora Charkova Oleha Syniehubova, či informáciu o obsadení dediny Lyptsi, ktorá sa nachádza neďaleko mesta. Na zdieľanie a vytváranie dezinformácií si Rusi vytvorili falošné spravodajské stránky, ktoré cielia na ukrajinské obyvateľstvo žijúce neďaleko frontu.
Ukrajincom pri overovaní správ pomáha automatizovaný bot
V reakcii na ruské dezinformácie v ukrajinských regiónoch vytvorila organizácia Gwara Media bota s názvom Perevirka, čo v preklade znamená audit alebo kontrola. Toho sa môžu ľudia spýtať, či môžu dôverovať správe alebo zdroju, ktorý našli na internete, a do 24 hodín dostanú odpoveď.
Gwara Media tvrdí, že vďaka botovi dokážu odpovedať na desaťtisíce takýchto žiadostí. Len medzi 1. decembrom 2022 a 31. májom 2023 bot spracoval 16 361 žiadostí.
Bot prostredníctvom správ od používateľov taktiež analyzuje dezinformačné trendy. Z analýzy organizácie vyplýva, že najfrekventovanejšie dezinformácie počas tohto obdobia vykresľovali Ukrajinu ako štát nacistov a radikálov, a vyhlasovali, že Západ Ukrajinu nepotrebuje a onedlho ju opustí.
Podľa Gwara Media je na Ukrajine prítomný pozitívny trend znižovania paniky v spoločnosti. Ľudia sú vraj odolnejší voči dezinformáciám snažiacim sa vyvolať strach a úzkosť. Tvorcovia bota si však zároveň všimli, že dezinformátori a propagandisti sa neustále prispôsobujú vojnovej realite a pravidelne obmieňajú svoje dezinformačné naratívy. Aj v budúcnosti preto možno očakávať stále nové a nové spôsoby, akými sa budú snažiť kremeľskí trolovia klamať ľudí, a na ktoré bude potrebné reagovať.
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/