Osočovanie politických oponentov je Trumpovou predvolebnou stratégiou. Jedným z nástrojov sú aj internetové mémy

Americké sociálne siete zaplavila vlna meme obrázkov podporujúcich Donalda Trumpa a zosmiešňujúcich jeho súperov. Tvorcovia týchto príspevkov sú pravdepodobne koordinovanou skupinou a bývalý prezident s nimi spolupracuje.

Obrázok: Flickr

Kampaň pred prezidentskými voľbami v USA je už v plnom prúde. Dnes je možné takmer s istotou povedať, že nominantom Demokratickej strany bude súčasný prezident Joe Biden. Pred prvým kolom primárnych volieb, ktoré začnú tradične v štáte Iowa (15. januára 2024), vládne zaujímavejšia situácia v druhom politickom tábore.

O nomináciu Republikánskej strany sa bude uchádzať hneď niekoľko kandidátov. Medzi nich patrí populárny guvernér Floridy Ron DeSantis, bývalá guvernérka Južnej Karolíny Nikky Haleyová či podnikateľ Vivek Ramaswamy. Predvolebné prieskumy však jednoznačne favorizujú bývalého prezidenta Donalda Trumpa.

Tretie voľby Donalda Trumpa

Pred primárkami v Iowe má Trump pohodlnú pozíciu. Napriek pokračujúcemu trestnému stíhaniu a absencii v republikánskych debatách sa jeho náskok pred DeSantisom, druhým najpopulárnejším republikánskym kandidátom, zvyšuje. V súčasnosti by ho volilo viac ako 60 % republikánskych voličov.

Podľa politických komentátorov sa Trump v predvolebnej kampani správa, akoby bol úradujúcim prezidentom. Ignoruje predvolebné debaty a spolieha sa na vysokú poznateľnosť a popularitu. V doterajšej kampani vsadil najmä na veľké predvolebné zhromaždenia. Pokračuje taktiež v presadzovaní naratívu o ukradnutých voľbách z roku 2020 a trestné stíhania voči jeho osobe označuje za politicky motivované. 

V šírení predvolebných naratívoch sa však tím bývého prezidenta môže spoľahnúť aj na masovú a pomerne nekonvenčnú silu – komunitu internetových trollov, ktorí zahlcujú online priestor mémami zosmiešnujúcimi Trumpových súperov.

Trumpova trollia armáda

Zosmiešňovanie politických súperov patrí medzi Trumpove dlhodobé taktiky. Súčasného prezidenta Joe Bidena prezýva „ospalý Joe“ („sleepy Joe“), čím naráža na jeho pokročilý vek a voličov sa snaží presvedčiť o jeho neschopnosti. Trump na svojich predvolebných mítingoch voličom pravidelne púšťa zostrihy Bidenových nepodarených viet a pádov.

Tieto videá a mémy však nie sú len výtvorom Trumpovho kampaňového tímu. Pri ich výrobe a distribúcii častokrát bývalému prezidentovi asistujú jeho podporovatelia na internete, ktorých The New York Times označil za tzv. trolliu armádu. Tím anonymných tvorcov celý rok zaplavuje sociálne siete obsahom, ktorý propaguje Trumpovu kandidatúru a očierňuje jeho politických protivníkov.

Táto skupina pri tvorbe obsahu využíva dezinformácie a deepfake technológiu. Mémy majú často rasistický a anti-LGBT podtón. Ich najvulgárnejšie príspevky sú mnohokrát namierené proti ženám, a to najmä tým, ktoré sú považované za nepriateľky Donalda Trumpa. Terčom vulgárnych vtipov sa stala kandidátka Nikki Haleyová, ale aj Casey DeSantisová, manželka kandidáta Rona DeSantisa.

Bývalý prezident a jeho najbližší spolupracovníci prácu skupiny otvorene podporujú a popularizujú. Jeho poradca pre sociálne médiá Dan Scavino, hovorca Steven Cheung, ako aj jeho syn Donald Trump Jr. mémy pravidelne zdieľajú na svojich sociálnych sieťach.

V centre diania je menej známy podcaster 

Hoci tvorcovia mémov pracujú pod rúškom anonymity, za neoficiálneho lídra skupiny je považovaný podcaster Brenden Dilley. Internetoví trollovia sa zhromažďujú na Dilleyho sociálnych sieťach, kde medzi sebou zdieľajú nápady a koordinujú ďalší postup pri svojej tvorbe.

Sám Dilley pritom nie je tvorcom mémov. Poskytuje však priestor, na ktorom sa komunita zhromažďuje a interaguje. „Obsah nemusí byť pravdivý, stačí, že sa stane virálnym,“ odkazuje Dilley fanúšikom vo svojom podcaste.

Dilley je dlhoročným Trumpovým podporovateľom. V roku 2018 neúspešne kandidoval do Kongresu v Arizone ako „stúpenec hnutia Make America Great Again“ (urobme Ameriku znovu veľkou). V poslednom čase sa však z Dilleyho stal bližší spolupracovník Donalda Trumpa. Tvrdí, že počas posledného roka navštívil bývalého prezidenta v jeho rezidencii trikrát. Zverejnil taktiež množstvo fotografií, na ktorých sa nachádza spoločne s Trumpom alebo jeho poradcami. 

Priame kontakty Dilleyho s Trumpovým tímom preto otvárajú otázku, do akej miery je Trumpov kampaňový tím zapojený do tvorby internetových mémov, a či túto skupinu priamo koordinuje, prípadne financuje.

Dobrovoľníci alebo súčasť volebného tímu?

Trumpovi kampaňoví manažéri označili spomínanú internetovú skupinu za dobrovoľníkov. „Každá politická kampaň má svojich dobrovoľníkov,“ povedal Steven Cheung pre noviny The Times.

Virálne mémy zohrávajú úlohu v prezidentských voľbách už niekoľko rokov. Tvorcovia tohto obsahu však väčšinou pracujú nezávisle od kandidáta, s ktorým sympatizujú. Priama spolupráca internetových trollov s volebným tímom je pomerne zdriedkavým fenoménom, ktorý však môže v budúcnosti ovplyvniť podobu online kampaní. 

V ére sociálnych sietí sila online kampaní rastie, zatiaľ čo vplyv tradičných televíznych a rozhlasových reklám slabne. Výroba mémov je lacná, ich šírenie je bezplatné a cieľové publikum im ľahko porozumie. Internetové prostredie je navyše pri volebných kampaniach častokrát regulované len minimálne. Politická kampaň na internete v mnohých krajinách nie je v porovnaní s kampaňou v televízii alebo rozhlase tak prísne obmedzená, napríklad pravidlami o transparentnosti.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Študent magisterského stupňa štúdia Medzinárodné vzťahy na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Pôsobil ako stážista v organizáciách Transparency International Slovensko, GLOBSEC a na Veľvyslanectve SR v Ľubľane. Zaujíma sa o aktuálne politické dianie v SR a problematiku etnických konfliktov.