Meta sprístupní na svojich platformách reklamy, ktoré spochybňujú výsledok amerických prezidentských volieb z roku 2020

Spoločnosť Meta povolí zobrazovanie klamlivých politických reklám na svojich platformách. Facebook a Instagram budú po novom profitovať aj z takej inzercie, ktorá spochybňuje výsledky amerických prezidentských volieb z roku 2020.

Ešte v roku 2019 spoločnosť Meta tvrdila, že pomôže chrániť priebeh amerických prezidentských volieb v nadchádzajúcom roku. Vo svojom oficiálnom vyhlásení uviedla, že v rámci zvyšovania transparentnosti používateľom okrem iného zjednoduší porozumenie politických reklám. Na tento účel Meta sprístupnila informácie o profiloch politických kandidátov, vrátane dát o tom, koľko financií vynaložili na politické reklamy.

V auguste 2022 Meta doplnila, že svoje úsilie chrániť demokratický priebeh volieb zúročí aj počas amerických volieb do Kongresu v roku 2022. Spoločnosť vtedy zaviedla nové digitálne funkcie, ktoré mali na platformách pomôcť s označením relevantných informácií a odstrániť klamlivé vyjadrenia o voľbách.

K týmto funkciám patria napríklad interaktívne predvolebné nálepky s označením „Ja volím“ (I vote) v krátkych používateľských príbehoch na platformách. Tie po rozkliknutí prepájajú používateľov priamo na volebné okrsky, nástroje na sledovanie politických výdavkov aj informácie o politických cieľoch inzerentov.

Najnovšie sa však Meta rozhodla obmedziť monitorovanie amerického politického obsahu na svojich platformách v rámci nových reklamných pravidiel spoločnosti. To platí aj pre dezinformácie o amerických prezidentských voľbách z roku 2020. Deje sa to len rok pred ďalšou voľbou do prezidentského úradu v USA. 

Meta tak už nebude zakazovať klamlivé reklamy o údajných zmanipulovaných amerických prezidentských voľbách v roku 2020. Zakáže iba tie reklamy, ktoré „spochybňujú legitímnosť nadchádzajúcich alebo prebiehajúcich volieb“ alebo porušujú pravidlá o podnecovaní násilia voči volebným kandidátom.

Moderovanie politického obsahu na platformách Meta

Nové pravidlo spoločnosti Meta má potenciál zrýchliť šírenie konšpiračných teórií o amerických prezidentských voľbách z roku 2020. To, že sa tak deje, možno vidieť už dnes.

V auguste tohto roku si napríklad bývalý americký prezident Donald Trump, ktorý kandiduje aj v nadchádzajúcich prezidentských voľbách, zaplatil na Facebooku reklamu, v ktorej klamlivo tvrdil: „V roku 2016 sme vyhrali. V roku 2020 sme mali zmanipulované voľby, ale získali sme viac hlasov ako ktorýkoľvek súčasný prezident.“

Keď v minulosti Facebook k niektorým Trumpovým príspevkom o údajných ukradnutých prezidentských voľbách pripojil označenia, že ide o dezinformácie, spoločnosť čelila kritike konzervatívcov, že ich pravidlá diskriminujú pravicovo orientovaných politikov.

Facebook sa preto opäť rozhodol ponechať niektoré tvrdenia o údajných ukradnutých voľbách online a namiesto toho používateľov presmerováva pomocou štítkov na presné informácie o voľbách. Novú stratégiu spoločnosť odôvodnila tým, že chce na svojich platformách vyvážiť slobodu prejavu so záujmom blokovať urážlivý obsah, ktorý ohrozuje ľudí alebo demokraciu.

Avšak, ako pri každej reklame, aj z reklám o údajných ukradnutých amerických prezidentských voľbách v roku 2020 spoločnosť Meta finančne profituje.

Staronová stratégia Mety

Odborníci na dezinformácie sa podľa denníka The Washington Post zhodujú, že nová stratégia o politických reklamách v digitálnom priestore sa skôr či neskôr odzrkadlí na polarizácii verejnosti a ohrozí tým demokraciu. 

Meta však o svojej stratégii tvrdí, že je overenou, rok starou aktualizáciou a súčasťou vyhlásenia z roku 2022. Spoločnosť taktiež obhajuje svoj údajný transparentný prístup k minuloročným americkým voľbám do Senátu, ako aj nástroje na ochranu volieb.

Kampaňový tím Joe Bidena však na margo nových pravidiel spoločnosti Meta vyjadril vážne obavy zo zásahu dezinformačných kampaní pred americkými prezidentskými voľbami.

Nejasná budúcnosť amerických prezidentských volieb

Platforma Facebook zlyhala v boji s dezinformáciami už v roku 2016. Vtedy bola obvinená zo škodlivého vplyvu na prezidentské voľby v USA, v ktorých Donald Trump porazil Hillary Clintonovú. Nedokázala sa totiž vysporiadať so šírením dezinformácií v predvolebnom období. 

Na sociálnej sieti sa vtedy šírilo množstvo dezinformačného obsahu v prospech Trumpa. Išlo  napríklad o príspevky a komentáre, v ktorých autori opisovali Clintonovú ako vrahyňu, alebo v ktorých stálo, že pápež František podporil Trumpa v kandidatúre. 

V období medzi dňom prezidentských volieb v roku 2019 a útokom na Kapitol v januári 2020 zaplavovalo podľa The Washington Post Facebook denne približne 10-tisíc dezinformačných príspevkov.

Dezinformácie sa vtedy objavovali najmä vo facebookových skupinách extrémistov a priaznivcov vtedajšieho prezidenta Trumpa. Hlavné naratívy týchto skupín nadväzovali na Trumpovu rétoriku o údajnom manipulovaní prezidentských volieb a krajne pravicovú protestnú kampaň „Stop the steal“ (Zastavte krádež) šíriacu konšpiračné teórie o voľbách 2020.

Kampaňový tím prezidenta Joe Bidena, ktorý kandiduje aj v nadchádzajúcom volebnom období, v reakcii na novú aktualizáciu Meta vyzval spoločnosť, aby problém politických dezinformácií na svojich platformách aktívne riešila a nie, aby na nich zarábala.

TJ Ducklo, komunikačný poradca Bidenovej prezidentskej kampane, povedal, že Meta zobrazovaním dezinformácií o amerických prezidentských voľbách z roku 2020 „posilnila lži, ktoré sa skrývajú za hnutím „Stop the steal““. Dodal, že „teraz si idú po ich peniaze. Joe Biden vyhral voľby v roku 2020 jasne, jednoznačne a spravodlivo – bez ohľadu na to, čo sa Meta rozhodla propagovať.

Spoločnosť Meta sa k výzve Bidenovej prezidentskej kampane ani k obvineniam z nekalého finančného profitovania doposiaľ nevyjadrila.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Vyštudovala bakalársky stupeň odboru Európske štúdiá na De Haagse Hogeschool v Holandsku. Absolvovala stáže na Honorárnom konzuláte Holandského kráľovstva v Prešove, Veľvyslanectve Slovenskej republiky v Prahe a v Kancelárii prezidenta Slovenskej republiky na Odbore medzinárodnej politiky. Zaujíma sa prevažne o politické a bezpečnostné dianie v EÚ, Rusku, Číne, o vplyv EÚ a NATO na medzinárodnú politiku, obranu a bezpečnosť.