Jednou z najväčších príjmových položiek spoločnosti Google sú v súčasnosti reklamy. Súčasťou reklamného biznisu spoločnosti je aj tzv. Google’s Ad network, z ktorej mala spoločnosť v treťom štvrťroku 2021 príjem vo výške 7,9 miliardy dolárov. Jedná sa o sieť rôznych miest na internete, kde Google umiestňuje reklamu.
Tieto virtuálne reklamné bannery si často zriaďujú administrátori verejných webov a prenajímajú ich Googlu. Podľa počtu prekliknutí na reklamu z ich stránky dostávajú za prenájom plochy od Googlu finančnú odmenu.
Jedná sa o elegantné riešenie, vďaka ktorému môže prežívať množstvo menších webových tvorcov. Problém však nastáva vtedy, ak reklama od Googlu financuje tvorbu a šírenie rôznych dezinformačných naratívov.
Financovanie klimatických dezinformácií
Aktuálnym príkladom sú klimatické dezinformácie. Spoločnosť Google sa v októbri tohto roku zaviazala k tomu, že nebude zobrazovať reklamy na stránkach a ani YouTubových videách propagujúcich tento typ dezinformácií.
Podľa prieskumu neziskovej organizácie Center for Countering Digital Hate (CCDH) sa však v novembri a decembri objavili reklamy Google pri najmenej 50 článkoch podkopávajúcich klimatickú vedu.
Mnohé z týchto článkov označujú vedecké poznatky o klimatickej zmene za hoaxy či alarmizmus a snažia sa ich ideologicky rámcovať ako ľavicovú propagandu.
Jednou z takýchto stránok je aj krajne pravicový portál Breitbart. Podľa nedávneho reportu CCDH má nadmerný vplyv na šírenie klimatických dezinformácií. Hovorkyňa portálu Elizabeth Moore uviedla, že sporný článok na ich stránke bol názorom autora. Organizácia CCDH je podľa jej názoru netolerantná voči diskusii, nesúhlasu či dôkazom.
Nová politika Googlu
Google sa proti zobrazovaniu reklám pri dezinformačných článkoch snaží bojovať komplexnejšou politikou. Hovorca Googlu Michael Aciman tvrdí, že politika firmy sa zameriava na obsah, ktorý je v rozpore s vedeckým konsenzom ohľadne klimatickej zmeny.
Spoločnosť sa však zároveň snaží prihliadať na rozdiel medzi článkami, ktoré zámerne predkladajú nepravdivé tvrdenia ako fakty a obsahom, ktorý iba reflektuje verejnú debatu o klíme.
Nová politika Googlu by teda mala predchádzať tomu, aby sa reklama zobrazovala pri nepravdivých príspevkoch o existencii a príčinách klimatickej zmeny.
Ako však ukazuje výskum CCDH, Google zatiaľ nedokáže úplne efektívne preskúmať všetky webové portály, ktoré z jeho reklamy profitujú. Jedným zo spôsobov, ako problematiku riešiť, by mohlo byť využívanie strojového rozpoznávania obsahu.
K precíznemu rozpoznaniu však bude zrejme potrebné navýšenie ľudského personálu kontrolujúceho webové portály v reklamnej sieti.
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/