V čase vojny sa môže vzdelávanie ľahko stať nástrojom propagandy. Fakty nahradí ideológia a pozornosť sa kladie viac na výchovu nasledovateľov režimu ako na mladých vzdelaných ľudí.
Rusko rozumie moci ideologického formovania mladých myslí a v tomto aspekte nezaháľa od samotného začiatku invázie. Prioritou vzdelávacieho systému sa stalo budovanie vlasteneckého a protizápadného cítenia v ruskej mládeži.
Učebný plán „Moja krajina“
Nové učebné plány pre základné a stredné štátne školy boli zavedené takmer okamžite po začiatku ruskej invázie. História je v nich rozdelená chronologicky do ôsmich častí od prijatia kresťanstva Vladimírom I. v roku 988 v Kyjevskej Rusi po tohtoročné nezákonné uznanie nezávislosti samozvanej Doneckej a Luhanskej ľudovej republiky.
Podľa ruského ministra školstva Sergeja Kravtsova všetci študenti od prvého ročníka základných škôl budú prechádzať „historickou osvetou“.
Táto história selektuje, mení a vynecháva niektoré nevyhovujúce časti ruskej minulosti. Napríklad nespomína Holodomor na Ukrajine v 30. rokoch 20. storočia, počas ktorého zomrelo od hladu niekoľko miliónov Ukrajincov. Bol to úmyselne vytvorený hladomor Sovietskym zväzom s cieľom likvidácie ukrajinského národa.
V súlade s kremeľským dezinformačným naratívom učebné osnovy vykresľujú Severoatlantická aliancia ako provokujúcu a rozširujúcu sa hrozbu pre Rusko.
Ukrajinské protivládne protesty známe ako Euromajdan tento študijný plán označuje za štátny prevrat: „Radikáli so silnou podporou Západu získali moc v roku 2014, zorganizovali teror proti tým, ktorí oponovali protiústavným krokom. Ukrajinské mestá zachvátila vlna pogromov a násilia.“
Pre posilnenie indoktrinácie a podpory režimu u obyvateľstva sa každý deň v ruských školách začína slávnostným vlajkovým ceremoniálom a hraním štátnej hymny. Tento školský rok dostali školské zariadenia k dispozícii manuál na výkon tohto aktu, ktorý kladie väčší dôraz na jeho formálnosť.
Ruská vojnová symbolika sa taktiež dostala do školského prostredia. Napríklad deti na školských dvoroch musia tvoriť formácie do tvaru písmena Z, kresliť ruské vlajky a slogany či písať vojakom listy. To všetko, aby verejne manifestovali podporu ruskej invázie na Ukrajinu.
Nový školský rok a nový predmet „Dôležité konverzácie“
V rámci celoštátnej vzdelávacej iniciatívy sa od nového školského roka bude vyučovať každý pondelok predmet s názvom „Dôležité konverzácie“. Študenti majú vďaka nemu porozumieť „kultúrnej a historickej jednote ruského národa a dôležitosti zachovania tejto jednoty“. Ďalej má byť do nich „vštepovaná láska a hrdosť k ruskej vlasti“.
Tento nový predmet obsahuje sériu lekcií prispôsobených vekovým kategóriám študentov. Tí najmladší sa budú učiť o láske k vlasti cez vlastenecké piesne a spoznávanie kultúrnych a prírodných krás Ruska. Cieľom je vybudovať v študentoch národnú identitu.
Od 8 rokov sa študenti budú učiť, že sa musia aktívne podieľať na obohatení svojej krajiny. Majú tiež diskutovať o tom, že „nie je desivé zomrieť za vlasť“ či o tom, že „šťastie vlasti je cennejšie ako život“.
Študenti starší ako 10 rokov sa budú učiť o „špeciálnej vojenskej operácii“, v ktorej sú ruskí vojaci prezentovaní ako hrdinský príklad vlastenectva.
Pripravované sú aj učebné materiály, ktoré vysvetľujú, že Rusi musia brániť svoju vlasť a že „špeciálna vojenská operácia“ chráni obyvateľov Donbasu od „fašistického kyjevského režimu“. Navyše vraj zároveň zabraňuje NATO rozmiestniť vojenské základne na Ukrajine.
Na záver hodiny budú študenti musieť napísať odpovede na otázku „čo by som chcel a mohol urobiť pre svoju vlasť?“. Spísané odpovede majú následne pripevniť na brezu, tradičný symbol Ruska.
Kritici predmetu „Dôležité konverzácie“ vyzývajú rodičov a učiteľov na bojkot, keďže tieto hodiny považujú za indoktrináciu ruskej mládeže, ktorá zámerne zamlčiava ruskú agresiu a vojnové zločiny na Ukrajine. Rodičia majú zároveň strach, čo ich dieťa povie na hodine a ako to bude použité proti nim.
V prvý školský deň sa Putin zúčastnil tejto hodiny s vybranou skupinou študentov v západnej časti Kaliningradu. Nový školský rok sa začal aj na ukrajinskom území okupovanom Ruskom. Tu je podľa BBC na ukrajinských učiteľov vyvíjaný tlak, aby začali využívať ruské učebné plány.
Ukrajinské symboly a dejepisné knihy sú nahrádzané tými ruskými. Kremeľ sa zároveň snaží obmedziť vzdelávanie detí na diaľku. Cieľom je dostať všetky deti prezenčne do škôl, aby sa mohli vzdelávať v ruskom jazyku podľa ruských osnov.
Úlohou rodičov a učiteľov je mlčať a podporovať propagandu na školách
Podľa ruského ministerstva školstva by sa spolu so študentmi mali vzdelávať aj rodičia. Rodiny by mali „zdieľať hodnoty, ktoré vzdelávací systém formuje“.
Samotní učitelia sa majú stať nástrojom šírenia ruskej propagandy a ako štátni zamestnanci majú brániť záujmy Ruska. Od začiatku invázie je na nich vyvíjaný tlak, aby na svojich sociálnych sieťach zdieľali propagandistické príspevky na podporu ruskej armády, invázie a režimu s hashtagmi #Zamir (za mier) či #ZaPresidenta (za prezidenta).
I napriek tomu, že podľa ruského zákona je politická agitácia na školách nelegálna, ruské školy dnes tvoria súčasť ruskej propagandy.
Podľa nového zákona z marca tohto roka môže byť šírenie informácií o vojne na Ukrajine, ktoré Kremeľ považuje za nepravdivé, trestané až 15 rokmi väzenia. Učitelia tak nemôžu viesť otvorené diskusie so študentmi na tému vojny. Nikdy nevedia, kto ich počuje a kto zo študentov ich môže udať.
Už niekoľko učiteľov bolo nahlásených svojimi študentmi za údajné šírenie „protiruskej propagandy“. Teraz im hrozí výpoveď, finančná pokuta či niekoľko rokov vo väzení.
Dnešný ruský vzdelávací systém sa podobá sovietskemu ako nikdy predtým. Aktívne šírenie ruskej propagandy a ruskej verzie histórie, umlčanie odporcov či atmosféra strachu doma i v triedach – to predstavoval Sovietsky zväz včera a Rusko dnes.
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/