„Matička Rus, priveď Donbas domov!”

Zdroj obrázku: https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/kremlin-tv-chief-russia-must-annex-east-ukraine/

Šéfka kremeľskej televízie RT a verná členka Putinovho propagandistického aparátu vyhlásila, že je povinnosťou Ruska anektovať východnú časť Ukrajiny. Pro-kremeľská propaganda deklaruje, že ukrajinský región Donbas „bol vždy ruský“. To je ale mýtus.

„Matička Rus, priveď Donbas domov!“ Tak sa končil prejav Margarity Simonyan, šéfredaktorky kremeľskej televíznej siete RT a tlačovej agentúry Rossiya Segodnya na konferencii, ktorá sa koncom januára uskutočnila na okupovanom území východnej Ukrajiny.

Simonyanovej výzva na anexiu východoukrajinského regiónu Donbas neprekvapila – pro-ruské weby dlhodobo šíria dezinformačný naratív o tom, že nároky Moskvy na územie východnej Ukrajiny sú opodstatnené kvôli historickému spojeniu s Ruskom.

Prepisovanie histórie nie je novinkou a propaganda bola prítomná aj počas ruskej agresie v súvislosti s ukrajinským Krymom v roku 2014, kedy Rusko po prvýkrát v povojnovej histórii Európy obsadilo oblasť iného samostatného štátu a hrubo tak porušilo medzinárodné právo. Pro-kremeľské weby tento fakt opomínajú, ako aj ten, že pôvodným obyvateľstvom Krymu boli Krymskí Tatári, ktorý mali svoj vlastný štát – Krymský chanát.

Čo vieme o RT? 

Ide o propagandu Kremľa financovanú zo štátneho rozpočtu. Kanál s názvom „Russia Today“ bol založený v roku 2005 a išlo o spravodajský portál s cieľom informovať o udalostiach v Rusku. Pod názvom „RT“ v súčasnosti vysiela v niekoľkých jazykoch a už dávno sa neorientuje iba na domácu politiku. Divácka odozva na bežné správy o Rusku bola slabá, prešli preto ku konšpiráciám a útokom na západné krajiny.

Pro-kremeľská a proti-americká pozícia televízie začala byť viditeľná v roku 2008 počas vojny s Gruzínskom a v roku 2014 počas ruskej anexie Krymu a podpory separatistov na východe Ukrajiny. Rozpočet spoločnosti bol v roku 2020 zhruba 325 miliónov eur. Pre porovnanie, pracovná skupina East STRATCOM, ktorá sa pod záštitou EÚ venuje analýze ruských dezinformačných kampaní v strednej a východnej Európe mala v roku 2019 k dispozícii iba 3 milióny eur.

Čo chce Kremeľ dosiahnuť?

Kremeľ sa síce od vyhlásenia šéfredaktorky RT dištancuje, obavy sú však na mieste. Putinova popularita za posledné mesiace klesá a v roku 2014 si ju zvýšil práve nelegitímnou anexiou Krymu. Už niekoľkokrát vyhlásil, že Ukrajincov a Rusov považuje za „jeden národ“.

Ruskí predstavitelia síce prízvukovali, že nemajú plány pripojiť Donbas k Rusku, nezabudli však pripomenúť, že budú pokračovať v hájení záujmov rusky hovoriacej menšiny na Ukrajine.

Aký je teda cieľ Moskvy? Nie je pravdepodobné, že by Putin v najbližšom období pričlenil Donbas k Ruskej federácii, najmä pre obrovské náklady a obavy z medzinárodných sankcií. Vyhlásenie RT preto môže byť pokusom otestovať reakciu novej Bidenovej administratívy v USA, alebo zvýšiť tlak na ukrajinského prezidenta.

Slováci za ruský Donbas

Naratív, že Ukrajina je regiónom Ruska a Ukrajinci nie sú nezávislou a samostatnou entitou, sa šíri aj na slovenských dezinformačných weboch. Tento názor prezentuje bývalý poslanec NR SR Peter Marček, ktorý sa ešte v roku 2019 stretol na Donbase so zástupcami samozvanej separatistickej Doneckej ľudovej republiky. Vojnu na Donbase glorifikuje aj facebooková stránka Milujeme Rusko.

Pro-kremeľské weby vykresľujú Ukrajinu ako agresora, ktorý inicioval vojenskú operáciu proti Luhanskej a Doneckej republike. Nespomínajú však, že Ruská federácia polovojenským jednotkám na Donbase dodáva zbrane a vojakov.

Moskva pomocou masívnej propagandy prítomnej i v našom regióne vytvára falošný dojem, že anexia Krymu bola kvôli historickému spojeniu legitímna. Rovnaký naratív sa šíri aj v súvislosti s Donbasom. Hrozí, že Kremeľ v budúcnosti opäť prekreslí štátne hranice?