Čína zakázala online hry s cudzincami. Deti nesmú hrať v noci

Čína je druhým najväčším trhom herného priemyslu. Nevyhýba sa jeho regulácii, kontrola obyvateľstva v mene stabilizácie režimu zasahuje aj hráčov videohier.

Priestor online gamingu, ktorý sa dotýka predovšetkým mladšej generácie, znamená pre Komunistickú stranu Číny potenciálne riziko. Kam až siaha informačná bezpečnosť z pohľadu čínskej vlády?

Režim je známy svojím prísnym prístupom k regulácii a kontrole spoločnosti. Kybernetickému múru sa pomerne úspešne darí obmedzovať kontakt obyvateľstva so zvyškom sveta aj tým, že blokuje nečínske sociálne siete.

Podobné obmedzenie pokračuje aj na úrovni multiplayerových hier, ktoré donedávna predstavovali paralelný, relatívne slobodný priestor pre zdieľanie informácií či názorov. Otvorenú komunikáciu, respektíve socializáciu mimo kontrolovanú sieť si režim neželá.

Po odstavení hry Animal Crossing, zakazuje čínsky režim svojim občanom-hráčom hrať hry na svetových serveroch.

Režim chce byť všade

Vákuum vplyvu, do ktorého sa Komunistická strana snaží preniknúť, rieši vytvorením novej legislatívnej úpravy, ktorá by rozšírila možnosti už platnej online cenzúry. O pripravovaných zákonoch informoval portál Taiwan News.

Číňanom majú zabrániť v tom, aby sa dozvedeli o reakciách sveta na to, ako Peking (ne)zvládol vypuknutie choroby a následne utajoval či potláčal dôležité informácie.

Prvotným impulzom, ktorý viedol k tvrdým krokom čínskych zákonodarcov boli prípady spojené s hrou Animal Crossing. V tejto hre sa hráči môžu ponoriť do každodenného života na farme, kde môžu predviesť svoju kreativitu a prispôsobiť svoje postavy nahratím vlastných obrázkov. Na prvý pohľad neškodná hra je od 10. apríla v Číne zakázaná.

Dôvod je jednoduchý. Jedným z hráčov bol aj Joshua Wong, prodemokratický aktivista z Hongkongu, ktorý tento virtuálny priestor využil pre zverejnenie politického protestu. Snímok z hry ukazuje nielen výzvu na oslobodenie Hongkongu, ale aj priamu kritiku voči Si Ťin-pchingovi, čínskemu prezidentovi a lídrovi komunistickej strany.

Wong zdieľa prodemokratický slogan vo videu. (Zdroj: Taiwan News)

Wong nie je jediný. Komunistická strana objavila aj ďalšie prípady, kedy hráči využívali hry na komunikáciu svojich politických názorov. Strane nevyhovoval predovšetkým nesúhlas s vládnymi krokmi v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu.

Niektorí hráči využívali Animal Crossing na vyjadrenie politických názorov. Napr. paródia na pohreb čínskeho prezidenta. (Zdroj: Twitter/Joshua Wong)

Keď sa podobné satirické obrázky začali šíriť na sociálnych sieťach, Nintendo náhle oznámilo, že 10. apríla svoj čínsky server vypína. Hra bola tiež stiahnutá z predaja. Vývojárska spoločnosť takto mala konať po údajnom tlaku zo strany čínskeho ministerstva zahraničných vecí.

V kontexte pandémie koronavírusu sa čínsky režim snaží reagovať na relatívny neúspech svojej propagandy, ktorá má zachrániť obraz Číny vo svete. Podľa BBC, Čína v súčasnosti predstavuje druhý najväčší trh herného priemyslu. Registruje okolo 640 miliónov hráčov. Veľký segment obyvateľstva, ktorý by sa mohol vyhnúť úplnej indoktrinácii režimom.

Počet čínskych hráčov videohier od roku 2008 po rok 2019. (Zdroj: statista.com)

Čínskej komunistickej strane sa úspešne darí zamedziť slobodu prejavu a informovanie svojho obyvateľstva mimo priestoru obkoleseného neviditeľným kybernetickým múrom. S cieľom zabrániť hráčom v interakcii so zvyškom sveta, títo budú môcť hrať len na serveroch so sídlom v krajine. Zakázaná je aj akákoľvek forma chatovania s hráčmi z iných štátov.

Nová legislatíva bude údajne zahŕňať aj nariadenia, podľa ktorých budú všetky hry podliehať dohľadu – cenzúre. Bude sa vyžadovať, aby hráči namiesto hráčskeho mena alebo anonymnej identity používali svoje skutočné mená.

Pod úplný zákaz spadajú aj hry s tematikou nákazy či zombie. Hráči sa rovnako nesmú v hrách organizovať do spolkov, alebo sa musia vyhnúť roleplayingu, či editovaniu máp.

Zákon tiež ustavovuje, že hráči mladší ako 18 rokov nesmú hrať hry medzi 22:00 a 8:00. Cieľom má byť boj proti závislosti na hrách, uvedené časy sa však do značnej miery prelínajú s dobou, kedy sú hráči z Európy či USA online.

Kybernetický múr Číny a jej režimu je dnes silnejší. Herný priemysel sa javil ako jeden z posledných priestorov, v ktorom mohli Číňania vyjadriť politický názor, či získať informácie zo sveta.

Dnes je táto možnosť efektívne obmedzená a ľudia sú postupne odstrihávaní od zvyšku internetu. Ide o jeden z nástrojov, ktorými si komunistická strana poisťuje svoje postavenie ako jedinej reálnej politickej sily v Číne.

Kľúčom je obmedzenie slobody prejavu, priestoru pre získavanie informácií a nastolenie uniformného myslenia, ktoré sa nijakým spôsobom nebude vymykať autoritatívne nastaveným štandardom.

Vyštudoval politológiu na Katedre politológie Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach, kde naďalej pôsobí ako odborný asistent. Zároveň je výskumníkom pre Inštitút strategických politík a analytikom MapInfluenCE projektu Asociace pro mezinárodní otázky. Venuje sa problematike otvorenej spoločnosti a liberálnej demokracie v prostredí medzinárodných vzťahov. Zaujíma sa o politickú filozofiu, národný populizmus, kognitívnu bezpečnosť a hybridné hrozby. Kontakt: peter.duboczi@infosecurity.sk