Sociálne siete si pohoršili v obranyschopnosti voči manipuláciám. Vyplýva to z výskumu NATO StratCom COE

Výsledky najnovšieho výskumu NATO StratCom COE poukazujú na to, že sociálne siete sa v roku 2022 zhoršili v schopnosti brániť sa proti manipuláciám. Výskum ukázal veľké množstvo falošných účtov, kupovanie interakcií aj dezinformácie o vojne na Ukrajine.

Centrum výnimočnosti NATO pre strategickú komunikáciu (NATO StratCom COE) vo svojej štvrtej štúdii týkajúcej sa manipulácií na sociálnych sieťach zistilo, že sociálne siete sú dnes zraniteľnejšie voči komerčným manipulátorom ako v minulosti.

Komerčnými manipulátormi sú spoločnosti, ktoré ponúkajú vytvorenie falošných účtov a interakcií na sociálnych sieťach výmenou za finančné prostriedky.

V rámci výskumu NATO StratCom COE vykonalo experiment, ktorý ukázal, aké ľahké je kúpiť si komerčnú manipuláciu na sociálnych sieťach. V experimente prebiehajúcom v septembri a októbri roku 2022 si výskumníci objednali manipuláciu obsahu na sociálnych sieťach prostredníctvom jednej indickej, jednej nigérijskej a troch ruských spoločností, ktoré sa na takýto druh služieb špecializujú.

Manipulácia bola zameraná na 44 príspevkov na sociálnych sieťach Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok a VKontakte. V tomto prípade išlo o manipuláciu prostredníctvom interakcií falošných účtov s príspevkami.

Za sumu 168 eur výskumníci získali 1 225 komentárov, 6 560 reakcií, 15 785 pozretí a 3 738 zdieľaní na sociálnych sieťach. Na základe získaných dát sa im podarilo identifikovať 6 564 falošných účtov, ktoré interagovali so skúmanými príspevkami. Výskumníci následne falošné účty nahlásili a na základe siedmich kritérií hodnotili jednotlivé sociálne siete.

Platformy odstraňujú iba minimum falošných účtov

Na základe spomínanej štúdie bola v bránení vytvárania falošných účtov najlepšou sociálna sieť Facebook, ktoré niektoré pokusy výskumníkov o ich vytvorenie zablokovala. Najhoršími boli v tomto ohľade siete Instagram a VKontakte. Tento rozpor svedčí o tom, že v materskej spoločnosti Meta chýba koordinácia medzi jednotlivými sociálnymi sieťami.

V prípade odstraňovania falošných účtov dospeli výskumníci k záveru, že schopnosti odhaliť a odstrániť falošné účty naprieč sociálnymi sieťami vo všeobecnosti klesli. V roku 2021 bolo odstránených 25 % falošných účtov, zatiaľ čo v roku 2022 došlo k poklesu na 16 %.

Najviac falošných účtov odstránila ruská sociálna sieť VKontakte, ktorá si však oproti minulému roku pohoršila. Twitter skončil druhý, ale taktiež zaznamenal značný pokles – z 55 % na 26 %. Mierne si pohoršil aj Facebook, no YouTube a Instagram sa výrazne nezhoršili.

V celkových číslach neboli sociálne siete spoločností Meta a Google schopné odstrániť ani 10 % falošných účtov. Jedinou platformou, ktorá sa zlepšila, bol TikTok, a to z 2 % na 12 %. Zároveň však platí, že v skúmanom období sociálne siete neodstránili 93 % interakcií falošných účtov.

Sto lajkov na Instagrame získate za dve eurá

Výskumníci v rámci experimentu nahlásili 150 falošných účtov z každej platformy. Sociálne siete ich odstraňovali pomaly, platformy čakali na viacero nahlásení, než začali konať. Instagram, YouTube a Twitter neodstránili žiadne falošné účty počas prvých piatich dní od nahlásenia. Facebook, ktorý obstál najlepšie, odstránil len 3 % nahlásených účtov.

NATO StratCom COE taktiež monitorovalo cenu za sto lajkov, sto komentárov, sto followerov a tisíc pozretí dokopy. Konečné ceny boli vyčíslené na základe ponúk šiestich ruských komerčných manipulátorov sociálnych sietí.

Facebook sa ukázal s cenou 14 eur ako najdrahší a Instagram a VKontakte ako najlacnejšie. Cena na týchto sociálnych sieťach sa pohybovala okolo dvoch eur. Cena manipulácie predstavovala indikátor, ktorý popisoval efektivitu boja sociálnych sietí proti komerčnej manipulácií, pričom nízka cena znamená nízku efektivitu.

Falošné účty používajú influenceri, kryptomenové projekty, ale aj politici

Počas výskumu NATO StratCom COE bolo identifikovaných 4 500 falošných účtov, ktoré boli používané na manipuláciu verejnosti na sociálnych sieťach. Najčastejšie ich používali online influenceri, celebrity a kryptomenové projekty. Falošné účty na VKontakte, Instagrame a TikToku boli použité najmä na predaj luxusného tovaru a výživových doplnkov, na sociálnej sieti Instagram však niektoré šírili aj pornografiu.

Na všetkých sociálnych sieťach okrem Instagramu boli falošné účty použité na šírenie politického vplyvu. V rámci siete VKontakte bolo najviac politického obsahu, ktorý bol vo všeobecnosti prokremeľsky zameraný na domáce ruské obecenstvo.

Podobný obsah ako na VKontakte podporovali aj falošné účty na TikToku. K podpore prokremeľských kanálov dochádzalo aj na YouTube. Na Facebooku a Twitteri sa objavoval skôr iný politický materiál, ktorý nemal súvislosť s Ruskom.

Účty generovali dezinformácie o vojne na Ukrajine

Identifikované falošné účty šírili proruské naratívy a dezinformácie o vojne na Ukrajine. V ich obsahu sa vyskytovalo napríklad popieranie zverstiev spáchaných v Iziume či šírenie známej dezinformácie o amerických biolaboratóriách na Ukrajine. Častou bola aj taktika ačohentizmu, kedy príspevky opakovane odkazovali na úlohu USA a NATO v konfliktoch v Afganistane, Vietname alebo Iraku. 

Ruskí blogeri na TikToku používali interakcie falošných účtov, aby zvýšili dosah svojich príspevkov. Išlo o príspevky pretláčajúce kremeľskú agendu, šíriace dezinformácie a mobilizujúce podporu pre vojnu na Ukrajine, pričom často akcentovali vlastenectvo

Spolu s vojnou na Ukrajine sú spojené aj sankcie voči Rusku. Sankcie zbrzdili manipuláciu na sociálnych sieťach, hlavne kvôli obmedzeniu platobných možností z Ruska do zahraničia. Aktéri sa však rýchlo prispôsobili a začali používať iné formy platby, ktoré im umožňujú sankcie obchádzať.

Zaujímavým zistením výskumu je, že v prípade ruských poskytovateľov manipulácií na sociálnych sieťach sa nezdá, že by odmietali poskytovať svoje služby aj zákazníkom, ktorí chcú podporiť proukrajinský obsah. Objavili sa totiž napríklad falošné twitterové účty, ktoré pozitívne komentovali tweet, v ktorom prezident Zelenskyj žiadal o dodávky zbraní.

Nenaplnené očakávania

NATO StratCom COE na základe získaných dát odhaduje, že 1,4 miliardy falošných followerov odstránených na TikToku má hodnotu približne 1,9 milióna eur. Zároveň však platí, že falošní followeri na TikToku predstavujú iba zlomok zo všetkých falošných účtov. Komerčné manipulovanie na sociálnych sieťach tak predstavuje odvetvie v hodnote približne miliardy dolárov.

Výskumníci očakávali zo strany sociálnych sietí zlepšenie, k tomu ale nedošlo. Instagram sa preukázal ako najľahšie manipulovateľný, Twitter najťažšie a Tiktok sa výrazne zhoršil v boji s komerčnou manipuláciou.

VKontakte exceluje v odstraňovaní falošných účtov, ale v iných oblastiach značne zaostáva. Celkový počet identifikovaných falošných účtov o 16 % klesol. 93 % interakcií falošných účtov zostáva aktívnych na sociálnych sieťach, v odstraňovaní sa zlepšil iba TikTok. Výskumníci konštatujú, že rozdiely medzi sociálnymi sieťami sa v oblasti boja s manipuláciami zväčšujú. Platformy radšej nechávajú komerčných manipulátorov pôsobiť a iba obmedzujú ich dosah a dopady. Adekvátnosť tohto prístupu je prinajmenšom otázna.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/