Kniha An Ugly Truth, ktorá len nedávno vstúpila do predaja, sleduje škandály spojené s Facebookom za posledných päť rokov. Na pozadí udalostí ruského zasahovania do amerických volieb v roku 2016 opisuje podrobnosti z vyšetrovania.
Autorkami knihy sú Sheera Frenkel, ktorá sa pre The New York Times venuje kybernetickej bezpečnosti a Cecilia Kang, ktorá sa zaoberá technológiami a reguláciami. Pomocou svojich zdrojov uvádzajú čitateľa do komplexnej súdnej politiky, spojenectiev a rivality v rámci Facebooku.
Ruské kampane na Facebooku pred americkými voľbami
Politické dezinformácie sú v súčasnosti nepochybne jedným z najväčších problémov platformy Facebook, ktorá má takmer tri miliardy používateľov.
Počas volieb v roku 2016 na Facebooku prebiehali dve samostatné ruské kampane. Prvá prišla od ruskej vojenskej spravodajskej agentúry GRU. Spoločnosť Facebook prvýkrát objavila jej aktivitu v marci 2016, kedy agenti GRU vytvorili falošné účty a stránky, pomocou ktorých šírili dezinformácie a falošné správy.
Facebook zistil, že stránka prevádzkovaná Ruskom, známa ako DCLeaks, distribuuje novinárom ukradnuté e-maily z kampane demokratickej kandidátky Hillary Clinton. Spoločnosť však pôvodne nepodnikla nijaké kroky. Až keď sa zistilo, že dokumenty obsahujú osobné informácie, čo je zjavné porušenie pravidiel Facebooku, bola stránka DCLeaks zakázaná.
Zatiaľ čo Facebook zvažoval, čo urobiť s ruskou kampaňou hack-and-leak, Agentúra pre výskum internetu (Internet Research Agency, IRA) podnikla ďalšie operácie zasahujúce do volieb a politických procesov. Zistilo sa to až po voľbách v roku 2017, keď na to upozornil jeden z amerických senátorov. Následné vyšetrovanie ukázalo, že IRA zverejnila 80-tisíc príspevkov, zaplatila 100-tisíc dolárov za 3 300 reklám a oslovila až 126 miliónov Američanov.
Nedostatočná reakcia Facebooku a rozmach dezinformácií
Facebook na škandály, ktoré sa udiali v roku 2016 reagoval nedostatočne a neskoro, a dokonca sa k týmto kampaniam ani verejne nevyjadril. Odvtedy však rozšíril svoj tím zameraný na „ochranu volebnej integrity“, ktorý monitoruje ruské kampane.
Za šírením dezinformačných naratívov už stoja aj politici ako bývalý prezident Donald Trump, ktorý beztrestne šíril lži a jeho voliči ho za to odmeňovali.
Príbeh volieb z roku 2016 zahŕňal viac ako len Rusko a Facebook. Problém sa týka aj prehlbujúcej sa polarizácie, demografických zmien, úpadku miestnej žurnalistiky, a nejednotného informačného ekosystému.
Zlyhania Facebooku
Spoločnosť Facebook zaznamenala v roku 2016 veľa zlyhaní. Tým najväčším však bolo to, že platforma, ktorá zhromaždila miliardy ľudí, nevytvorila systém, ktorý by zabránil zahraničným protivníkom snažiť sa ovplyvňovať verejnú mienku prostredníctvom zdieľania dezinformácií.
Okrem prípadu ruského zasahovania obsahuje kniha The Ugly Truth aj súhrn najvýznamnejších škandálov spoločnosti Facebook. Podľa autoriek sociálna sieť vyvolala niekoľko kríz týkajúcich sa jej interného fungovania v dôsledku sledovania svojich ziskov.
Výrazný vplyv mala napríklad nepozorná expanzia do Mjanmarska, kde sa platforma spočiatku využívala najmä na šírenie dezinformácií a podporu nenávisti voči moslimom, obzvlášť proti Rohingom. Facebook bol kvôli tomu dokonca obvinený vyšetrovateľom OSN z podnecovania protimoslimského násilia.
Facebook na tvrdenia v knihe An Ugly Truth odpovedal, že každý deň prijíma zložité rozhodnutia o tom, kde vytýči hranicu medzi slobodným prejavom a škodlivým prejavom, v oblasti súkromia, bezpečnosti a ďalších otázok.