Analytický nástroj CrowdTangle čaká neistá budúcnosť. Tento nástroj, ktorý využívajú mnohí odborníci a novinári, sa stal minulý rok problémom v očiach vedenia jeho vlastníka – spoločnosti Facebook. CrowdTangle napomohol k mnohým odhaleniam o fungovaní Facebooku a šírení problematického obsahu na ňom. To podľa vedenia kazilo reputáciu spoločnosti, ktorá sa rozhodla pre razantný krok – rozpustiť tím, ktorý mal CrowdTangle na starosti.
Na čo slúži CrowdTangle?
CrowdTangle je analytický nástroj, ktorý uľahčuje monitorovanie, analýzu a publikovanie zistení týkajúcich sa verejne dostupného obsahu zo sociálnych sietí Facebook, Instagram a Reddit. Tento nástroj nemá ambíciu a ani nedokáže sledovať profily bežných ľudí. Sústredí sa iba na facebookové skupiny, stránky neziskoviek, médií, politikov, politických strán a známych osobností.
CrowdTangle sa tak zameriava iba na aktérov, ktorí spĺňajú stanovené kritériá. V prípade Facebooku hovoríme o viac ako 7 miliónoch facebookových stránok, skupín a overených profilov. Pri Instagrame sa CrowdTangle zameriava na viac ako dva milióny verejne dostupných profilov a pri Reddite na viac ako 20-tisíc najaktívnejších subredditov.
Dáta získané prostredníctvom CrowdTangle pomáhajú vydavateľom, novinárom, výskumníkom či factcheckerom.
Význam tohto analytického nástroja si uvedomila aj spoločnosť Facebook, ktorá sa v roku 2015 rozhodla pre jeho odkúpenie. Táto akvizícia bola zrealizovaná o rok neskôr. Nedávne dianie ale poukazuje na napäté vzťahy medzi spoločnosťou stojacou za CrowdTangle a čelnými predstaviteľmi Facebooku.
Facebook má krajne pravicovú echo-komoru
V uplynulých rokoch viacerí novinári, odborníci a politickí predstavitelia opakovane poukazovali na problém algoritmov Facebooku, ktoré uprednostňujú problematický obsah pred overenými spravodajskými zdrojmi.
To prehlbuje polarizáciu spoločnosti a napomáha rôznym antisystémovým aktérom a šíriteľom dezinformácií. Počas pandémie koronavírusu sa problematický obsah stal priamo zodpovedným za prehĺbenie nedôvery obyvateľstva voči vedcom, lekárom a farmaceutickým spoločnostiam.
Z dát získaných prostredníctvom CrowdTangle vytvoril americký spisovateľ a novinár Kevin Roose denne aktualizovaný rebríček desiatich amerických facebookových stránok, ktoré zaznamenali najvyššiu angažovanosť publika (kliknutie, lajknutie alebo zdieľanie). V roku 2020 tomuto zoznamu dominovali vtedajší americký prezident Donald Trump a jemu naklonené mediálne osobnosti. Po januári 2021 ich vystriedali aktéri ako Ben Shapiro, Sean Hannity a Dan Bongino.
Aj týždenník The Economist pri svojej minuloročnej analýze použil CrowdTangle. Na rozdiel od Roosovho zoznamu sa zameral iba na americké spravodajské stránky. V ich zisteniach mali najvyššiu angažovanosť publika problematické médiá Fox News a Breitbart. Podobne ako v Roosovom zozname je aj tu evidentná blízkosť k vtedy úradujúcemu americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi a ku krajnej pravici.
Facebook kontra CrowdTangle a transparentnosť
Problém transparentnosti si dlhodobo uvedomovali aj hlavní predstavitelia Facebooku, pristupovali k nej ale inou optikou. Vinili ju za zhoršenú reputáciu.
Facebook sa viac ako rok sporil s predstaviteľmi spoločnosti stojacej za CrowdTangle. Predmetom sporu sa stala miera transparentnosti nielen v otázke poskytovaných údajov, ale aj v otázke vnútorného fungovania sociálnej siete.
Na jednej strane stáli tí, ktorí verili, že by Facebook „mal verejne zdieľať čo najviac informácií o tom, čo sa na jeho platforme deje – či je to dobré, zlé alebo škaredé“. Na druhej strane stáli tí, „ktorí sa obávali, že Facebook toho už prezrádza príliš veľa“. Práve títo predstavitelia prišli s riešením, ktoré napokon prevládlo. Facebook by podľa nich „mal selektívne zverejňovať svoje vlastné údaje v podobe starostlivo pripravených správ a nemal by ľuďom mimo spoločnosti odovzdávať nástroje na ich objavovanie“.
Zamestnanci spoločnosti stojacej za CrowdTangle sa v apríli 2021 dozvedeli nečakanú správu. CrowdTangle, ktorý fungoval v rámci Facebooku kvázi-nezávisle, „bol presunutý pod tím integrity sociálnej siete, teda k skupine snažiacej sa zbaviť platformu dezinformácií a nenávistných prejavov“. Niektorí zamestnanci boli preradení do iných divízií Facebooku. Týmto rozhodnutím spoločnosť Facebook de facto rozpustila pôvodný tím CrowdTangle.
Budúcnosť CrowdTangle
Pre korektnosť je potrebné zdôrazniť, že CrowdTangle je stále dostupný a v blízkej budúcnosti nedôjde k jeho zrušeniu. Bývalý viceprezident Facebooku Brian Boland ale konštatuje, že by nebol prekvapený, ak by sa predstavitelia Facebooku predsa len v budúcnosti rozhodli CrowdTangle úplne zrušiť alebo ak by obmedzili jeho zdroje.
Podľa Bolanda by Facebook bol za úplnú úplnú transparentnosť v prípade, že by existovala záruka, že bude prinášať iba pozitívne správy a výsledky. Ako konštatuje Kevin Roose, zamestnanci CrowdTangle sa v apríli tohto roku „dozvedeli, že transparentnosť má svoje limity.