Rusko malo využiť TikTok na vplyvovú kampaň. Cielila najmä na diskreditáciu ukrajinských politických elít

Analytický tím BBC Verify vypracoval v spolupráci s DFRlab analýzu dlhodobej ruskej dezinformačnej a vplyvovej kampane na sociálnej sieti TikTok. Táto kampaň pravdepodobne pomohla k odstúpeniu ukrajinského ministra obrany Oleksija Reznikova, ktorý bol jej terčom.

Platforma TikTok zverejnila 13. decembra minulého roka správu, v ktorej zhodnotila vplyvové operácie v období od júla do decembra 2023. Správa v krátkosti popísala hneď niekoľko vplyvových operácií viazaných na konflikt na Ukrajine, ale uvádza aj nesúvisiace operácie na Slovensku alebo v Srbsku. Bližšie sa na ruskú kampaň pozrel tím BBC Verify v spolupráci s Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab (DFRlab).

Ruské vplyvové pôsobenie na TikToku

Britská spravodajská stanica BBC prostredníctvom svojho analytického tímu BBC Verify v spolupráci DFRlab publikovala analýzu rozsiahlej vplyvovej kampane vedenej Moskvou na sociálnej sieti TikTok. Platforma taktiež publikovala správu o tejto kampani ako súčasť rozsiahlejšieho zhodnotenia, avšak neposkytla v nej bližšiu analýzu o jej priebehu. Terčom tejto aktivity bol bývalý ukrajinský minister obrany Oleksij Reznikov a jeho rodina, najmä dcéra.

Výsledky ukazujú, že cieľovou skupinou boli obyvatelia Ukrajiny a západných štátov, ktoré patria medzi kľúčových spojencov Kyjeva v obrane voči Rusku. Naratívy, ktoré boli obsahom tejto kampane, cielili na otázky korupcie najvyšších ukrajinských predstaviteľov. Tí mali zneužiť západnú pomoc a ukrajinský štátny rozpočet na nákup drahých áut a nehnuteľností v západnej Európe. Obvinenia sa v žiadnom z prípadov nepotvrdili. 

Kampaň vedená z Ruska použila sociálnu sieť TikTok na šírenie videí v minimálne siedmich jazykoch, najmä v angličtine, nemčine či ukrajinčine. Čínska sieť TikTok označila kampaň za najväčšiu informačnú operáciu, aká bola kedy na tejto platforme odhalená, a potvrdila jej pôvod z územia Ruskej federácie.

Prepracovaná kampaň využívala masovú sieť botov

V čase zverejnenia analýzy v polovici decembra 2023 platforma TikTok identifikovala a odstránila viac ako 12 800 účtov, ktoré mali byť zapojené do ruskej vplyvovej operácie. Podľa zverejnených štatistík kampaň prilákala na tieto účty viac ako 847 000 sledovateľov a vygenerovala stovky miliónov zobrazení. Tím BBC Verify uvádza, že sa im podarilo samostatne identifikovať 800 účtov, ktoré boli súčasťou kampane. Analytici DFRlab neuviedli presné číslo, no podľa ich publikácie sledovali tieto aktivity dlhodobo. 

Hlavným terčom kampane bol bývalý ukrajinský minister obrany Oleksij Reznikov a jeho dcéra, ale aj súčasný prezident Volodymyr Zelenskyj a ostatní vysoko postavení predstavitelia Ukrajiny. Cieľom bol tiež vrchný veliteľ ukrajinských ozbrojených síl Valerij Zalužnyj a jeho rodina.

Dcéra bývalého ministra obrany si túto kampaň prvýkrát všimla po tom, čo jej manžel zaslal odkaz na jedno z videí. Spočiatku to podľa jej slov považovali za jednorazovú záležitosť, pribúdali však ďalšie videá. Tie sa postupne dostávali do pozornosti známych a rodiny, čo sa negatívne prejavilo na jej osobných vzťahoch. Reznikova dcéra bola obviňovaná z nákupu nehnuteľností v Madride alebo Cannes, aj keď vo videách dochádzalo k obmenám nehnuteľností, ktoré mala zakúpiť, aj výšky ich cien.

Účty, ktoré boli súčasťou tejto kampane, využívali umelou inteligenciou generované obrázky alebo fotografie známych osôb. S cieľom obísť ochranné mechanizmy TikToku publikovali tieto účty obvykle iba jedno video za svoju existenciu, aby nedošlo k ich zablokovaniu. Tento postup sa opakoval pri každej osobe, na ktorú kampaň cielila, a podľa tvrdení TikToku to pokračovalo až do konca novembra 2023.

Vplyvová kampaň mala prebiehať aj na Slovensku a v Srbsku

TikTok vo svojom reporte za obdobie od júla do decembra 2023 uvádza, že vplyvová operácia prebehla aj na Slovensku. Podľa dostupných informácií však nebola prepojená s kampaňou vedenou z Ruska. V tomto prípade mal byť pôvod operácie šíriacej protizápadné (t. j. proti EÚ a NATO) a proruské naratívy na Slovensku. Súčasťou malo byť 69 účtov, ktoré si týmto obsahom získali viac ako 2-tisíc sledovateľov.

V prípade Srbska hovorí TikTok o dvoch vplyvových operáciách pred voľbami, ktoré sa uskutočnili 17. decembra. V prvom prípade išlo o kampaň 77 účtov so ziskom 5-tisíc sledovateľov na podporu vládnucej Srbskej progresívnej strany, ktorá vyhrala voľby so ziskom približne 46 % hlasov. Druhá kampaň cielila na srbskú opozíciu, ktorú mala za úlohu očierňovať. V tomto prípade bolo jej súčasťou 38 účtov, ktoré získali viac ako 37-tisíc sledovateľov.

TikTok spomína aj ďalšie vplyvové operácie, napríklad v Iraku, Malajzii, Ekvádore alebo v Thajsku. To dokazuje, že sociálna sieť je široko využívaná štátnymi, ale aj neštátnymi aktérmi na manipuláciu používateľov siete naprieč krajinami.

Tento článok je výstupom vzdelávacieho programu InfoGuard Academy, podporeného z grantu Veľvyslanectva USA na Slovensku.

Absolvent medzinárodný vzťahov a európskych štúdií. Zaujíma sa prevažne o politické a bezpečnostné dianie mimo Európskej únie, v regiónoch strednej či východnej Ázie, ale aj amerického kontinentu. Kontakt: richard.straka@infosecurity.sk