Problematika dezinformácií je na Slovensku dlhodobo diskutovanou témou. Aj keď percento obyvateľov, ktorí si uvedomujú nástrahy dezinformačnej vojny pre bezpečnosť Slovenska narastá, takmer polovica Slovákov nevie, čo je to deepfake. Nástrahy deepfake-u pritom už Slovensko zasiahli pred parlamentnými voľbami, keď sa šíril napríklad falošný rozhovor medzi predsedom Progresívneho Slovenska Michalom Šimečkom a reportérkou Denníka N Monikou Tódovou. Hrozba dezinformácií tak predstavuje stále relevantné ohrozenie.
V tejto analýze sa zameriavame na monitorovanie reklám na dezinformačnom portáli Hlavné správy. Po predchádzajúcom monitoringu sme sa snažili kontaktovať firmy, ktoré na tejto stránke inzerujú, s cieľom znížiť ich – možno aj nevedomú – podporu dezinformačného webu.
Hlavné správy ako stálica dezinformačnej scény
Hlavné správy predstavujú azda najúspešnejšie médium takzvanej dezinformačnej scény.
Keď v júni 2023 vyšla naša štúdia finančného a organizačného pozadia dezinfowebov, Hlavné správy sa v analýze umiestnili ako prvé z hľadiska výšky potenciálnych príjmov z reklám. Tie závisia predovšetkým od návštevnosti webu.
O rok neskôr dáta ukazujú, že sa toho veľa nezmenilo. Podľa dostupných čísel zo softvéru SimilarWeb, ktorý sa špecializuje na webovú analytiku, dosiahla webová stránka hlavnespravy.sk v máji 2024 5,7 milióna návštev. Hlavné správy sa tak umiestnili v rámci kategórie „vydavatelia správ a médií na Slovensku“ na ôsmom mieste.
V porovnaní s InfoVojnou (2 milióny), Hlavným denníkom (3 milióny) alebo eReportom (1,9 milióna) sú Hlavné správy najväčším favoritom.
Ako uvádza portál konšpirátori.sk, ktorý sa venuje vyhodnocovaniu webov, Hlavné správy sa dlhodobo podieľajú na šírení klamstiev, dezinformačných správ a ruskej propagandy. V marci 2022 boli Hlavné správy na určitú dobu zablokované Národným bezpečnostným úradom (NBÚ), z dôvodu šírenia škodlivého obsahu a zverejňovania dezinformácií.
Zdroj: SimilarWeb
Problém reklamy na dezinformačných weboch
Digitálna reklama predstavuje jeden z hlavných zdrojov príjmov pre weby šíriace dezinformácie. Podľa organizácie NewsGuard, ktorá sa venuje analyzovaniu škodlivého obsahu na internete, globálne značky poskytujú dezinformačným médiám viac ako 2,6 miliardy dolárov (približne 2,4 miliardy eur) ročne prostredníctvom svojich reklám.
Tento masívny tok finančných prostriedkov je často generovaný prostredníctvom programovej reklamy, ako je napríklad Google Ads od spoločnosti Google. Tieto reklamy sa zobrazujú často náhodne na rôznych weboch, vrátane tých, ktoré šíria dezinformácie.
Analytická štúdia Infosecurity.sk ukázala, že najnavštevovanejšie slovenské dezinformačné weby by mohli mesačne získať viac ako 56-tisíc eur len z reklám. Tento zisk je kľúčovým pilierom pre ich fungovanie a priamo prispieva k šíreniu škodlivého obsahu a dezinformácií.
Navyše, mnohé spoločnosti dostatočne nekontrolujú, kde sa ich reklamy zobrazujú. V dôsledku toho môžu nevedomky podporovať škodlivé weby, čím posilňujú ich vplyv a šírenie dezinformácií.
Projekt Legit Ads: Boj proti financovaniu dezinformačných webov
V kontexte rozsiahleho problému šírenia dezinformácií a ich financovania prostredníctvom digitálnej reklamy sme v rámci Infosecurity.sk vytvorili projekt Legit Ads. Jeho cieľom je systematické monitorovanie reklám na internetových platformách a identifikácia dezinformačných webov, ktoré sú financované prostredníctvom reklám.
Naša analytická činnosť sa zameriava na sledovanie šírenia reklám na týchto weboch a identifikáciu spoločností, ktoré často neúmyselne, resp. nevedomky, podporujú dezinformácie svojimi reklamnými prostriedkami. Snažíme sa nadviazať kontakt s týmito firmami a presvedčiť ich, aby stiahli svoje reklamy z dezinformačných webov, a tým odmietli podporovať škodlivý obsah.
Projekt Legit Ads sa tiež snaží oboznámiť verejnosť s dôsledkami financovania dezinformačných webov a zvýšiť povedomie o tomto probléme medzi inzerentmi a reklamnými platformami. Veríme, že zamedzenie financovaniu dezinformácií prostredníctvom reklám je kľúčovým krokom v boji proti šíreniu dezinformácií a posilneniu dôveryhodnosti online médií.
Identifikovali sme viac ako 50 spoločností
V rámci projektu Legit Ads sme sa celý jún sústredili na analýzu dezinformačného webu Hlavné správy. Zber dát spočíval v každodennom navštevovaní portálu a identifikovaní spoločností inzerujúcich na stránke.
Pri dennej návšteve portálu sme okrem analyzovania domovskej stránky otvorili štyri náhodné články Hlavných správ, ktoré sme taktiež podrobili analýze. Spôsob takéhoto zberu dát odzrkadľuje čísla od softvéru SimilarWeb, ktoré naznačujú, že návštevníci kliknú v priemere na portáli Hlavných správ na štyri až päť stránok.
Počas monitoringu sme identifikovali dokopy 53 spoločností, ktoré inzerovali svoju reklamu na poráli Hlavné správy počas mesiaca jún.
Najviac inzerovalo čínske Temu
Z dát vyplývajúcich zo štúdie sa dá vyčítať, že rekordérom v inzercii reklamy na Hlavných správach je Temu. Čínske online trhovisko sa vyskytovalo na Hlavných správach ako reklama celkovov 26-krát. Inými slovami, z 30-tich júnových dní trhovisko neposkytlo Hlavným správam profit z reklamy len štyrikrát.
Na druhom mieste a v značnom odstupe sa za čínskym Temu umiestnila spoločnosť s alkoholom St.Nicolaus (11) a spoločnosť s nábytkom VidaXL (11).
Ako ďalšie sa umiestnili spoločnosti iStyle (9), Hop-Sport (7), Witt (7), Atlasformen (7), klenotníctvo Maskaľ (6), online trhovisko LightInTheBox (6) a softvérová spoločnosť Adobe (5).
Okrem uvedených spoločností sa v menšej miere podieľali na inzercii aj spoločnosti Bonprix (4), Merkury Market (4), NEBBIA (3), Water Solutions Slovakia (3), ELKOPLAST (3), Strauss (3), Lignos (2), Bemondi (2), Rituals (2), Rolam (2), ČSOB (2), Rieker (2), KAJOTINTACTO (2), Topankovo (2), KARTAGOtours (2), Košík.sk (2), Molnár & Partners (1), Signa (1), Pandora (1), vigoshop (1), JUMOS (1), nabbi (1), vemday (1), Supr hračky (1), Wienerberger (1), eppi (1), Villager (1), svetlá (1), Vuch (1), Bolf (1), Holidaypark Kováčová (1), Frilla (1), eobuv (1), Hezkydetskynabytok (1), ista (1), Baagl (1), VigoExpress (1), YOUPLUS (1), Notino (1), HalfPrice (1) a Neywer (1).
Pasívny postoj spoločností
V rámci projektu Legit Ads sa snažíme každú spoločnosť, ktorú identifikujeme ako inzerenta na škodlivých weboch, aj priamo osloviť.
Spoločnostiam pritom dporúčame, aby reklamu na webe obmedzili pre zachovanie dobrého mena značky. Zakaždým zdôvodníme, prečo je daný web škodlivý, k čomu prikladáme odkaz na portál konšpirátori.sk. Okrem toho im taktiež vieme poskytnúť aj snímku obrazovky, na ktorej je viditeľná reklama ich spoločnosti.
Po oslovení všetkých 53 spoločností, ktoré počas júna inzerovali na Hlavným správach, nám žiadna z nich neodpísala.
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/