Poľská verejnoprávna televízia pomocou upravených záberov utečencov a opozície propaguje vládnucu stranu

Poľská verejnoprávna televízia TVP sa za posledných šesť rokov transformovala na najsledovanejšieho šíriteľa pravicových naratívov v krajine. Súčasná vládnuca strana Právo a spravodlivosť (PiS) vytvorila z kedysi nestrannej a rešpektovanej inštitúcie nástroj pre hlásanie svojej vlastnej agendy. Nie vždy však pre hlásanie faktov.

Poľsko propaganda

Poľsko, podobne ako mnohé ďalšie krajiny Európy, čelí v súčasnosti hrozbe narušenia integrity nezávislých novinárskych zdrojov. Podľa každoročného reportu hodnotiaceho slobodu tlače, ktorý vydáva mimovládna organizácia Reportéri bez hraníc, sa za rok 2021 krajina umiestnila na 64. priečke. Poľsko zaznamenáva prepad v rebríčku už šiesty rok po sebe.

Jedným z najväčších problémov predstavuje terajšie zriadenie TVP, ktorá je podľa Reportérov bez hraníc „hlásnou trúbou vládnej propagandy“.

Národná rada rádiového a televízneho vysielania (KRRiT) zase hovorí, že stanica „vytvára dojem, že Poľsko je systém jednej strany“.

Strašenie migrantmi a konšpirácie o Grete Thunberg či Donaldovi Tuskovi

Koncom októbra 2021 TVP vydala reportáž, ktorá mala poukázať na kriminálne aktivity migrantov v Európe. Video použité v reportáži údajne zobrazovalo streľbu vo Švédsku. Neskôr ale vysvitlo, že išlo o zábery z natáčania populárneho švédskeho seriálu Snabba Cash.

Stanica v dôsledku odhalenia vydala vyjadrenie. Podľa neho reportér nikdy netvrdil, že video reprezentuje skutočnú udalosť. Údajne vyslovil len to, že situácia je podobná v mnohých švédskych a európskych mestách.

Ako hrozby sú rutinne vykresľované LGBT komunita a Islam. TVP ich tak zobrazuje vo večerných reportážach aj v manipulatívnych dokumentoch z vlastnej dielne.

Po tom, ako bola klimatická aktivistka Greta Thunberg na titulke časopisu Time, zverejnila TVP fotografiu, na ktorej pózuje s Georgom Sorosom. Fotografia, ktorá je v pravicových kruhoch obľúbeným dôkazom prepojenia medzi klimatickými aktivistami a americkým filantropom, je ale dokázateľne výsledkom aplikácie na úpravu obrázkov.

PiS tiež využíva TVP na očierňovanie politických rivalov. Známy je zostrihaný dvojsekundový klip, v ktorom bývalý predseda Európskej rady a súčasný člen opozície Donald Tusk hovorí „pre Nemecko, ďakujeme za všetko“. Ide o časť príhovoru, ktorým Tusk oslovil nemeckú stranu CDU v Európskom parlamente.

Má vo verejnosti vyvolávať dojem, že stavia nemecké národné záujmy nad poľské a slúži ako nemecký agent. Stanica klip naďalej používala aj po vlnách kritiky a bol odvysielaný vyše 90-krát.

Vláda obvinenia zo zaujatosti nepopiera

Predstavitelia PiS uznávajú, že TVP je zaujatá v ich prospech, tvrdia však, že stanica tým vyrovnáva ostatné – prevažne ľavicové – médiá v krajine. Strana tiež poukazuje na to, že TVP bola vždy do istej miery ovplyvnená a naklonená ideológiám, ktoré boli práve pri moci.

Zákon upravujúci fungovanie TVP ale hovorí jasne: stanica by mala poskytovať verejnosti správy, ktoré sú nestranné, vyvážené, nezávislé a inovatívne a mali by sa zakladať na princípoch kvality a integrity.

Inšpiráciu pri prebudovaní možno hľadať na Ukrajine

Napriek tomu, že TVP je v súčasnosti podľa prieskumov verejnej mienky najmenej dôveryhodným zdrojom správ v krajine, jej prerod na neutrálneho sprostredkovateľa informácií v krajine ešte nemusí byť stratený. Tvrdia to nezávislí poľskí reportéri z mimovládnej organizácie Notes For Poland.

Ako príklad by Poľsku mohla slúžiť Ukrajina. Tá po protestoch v roku 2014 reformovala svoju verejnoprávnu stanicu a vytvorila z nej nestranný zdroj miestneho spravodajstva. 

K procesu boli prizvaní experti zo zahraničných staníc BBC a Deutsche Welle, výber na manažérske pozície sa stal transparentnejším a financovanie bolo zefektívnené.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/