O novej verejnej persóne ktorú Tibor Gašpar prezentuje na sociálnej sieti sme nedávno písali v populárnom článku Tibor Gašpar – obeť liberálnych médií, mimovládnych organizácií a bývalého prezidenta Kisku. Ak ste ho ešte nečítali, zaberie vám to 4-6 minút.
Čo je knižnica reklám
Facebook čelí globálnej kritike, že svoj priestor reguluje len minimálne a nebráni ho pred aktérmi, ktorí sa usilujú ovplyvňovať verejnú mienku ako súčasť nebojových vojenských operácií, pre vlastný politický prospech alebo nelegitímny finančný záujem.
Sociálna sieť odmieta regulovať obsah reklamy a tvrdí, že sú zaň zodpovední samotní inzerenti, ktorí v prípade potreby patria do jurisdikcie príslušných štátov.
Facebook, ktorý si uvedomuje negatívny dopad celosvetovej kritiky, sprístupnil knižnicu reklám v ktorej na sedem rokov archivuje všetky reklamy o politike, voľbách a sociálnej problematike, ich finančné pozadie s informáciami o pohlaví, veku a bydlisku cieľovej skupiny, rovnako aj o cene reklamy a počte užívateľov, ktorým bola zobrazená.
Všetci inzerenti, ktorí sponzorujú príspevky, spojené so súčasným, alebo bývalým kandidátom na verejnú funkciu, politickými hodnotami, či bezpečnosťou (presný popis tu a tu) sa musia ako zadávatelia reklamy najprv Facebooku preukázať platným identifikačným dokladom s fotografiou. Sociálna sieť tak ku každej reklame zverejní zdroj jej financovania a sumu ktorú inzerent minul.
Na základe týchto informácií sa dá napríklad vidieť, že populárne konšpiračné statusy Ľuboša Blahu platí priamo strana SMER, alebo, že SNS míňa na Facebooku s prehľadom najviac z celého slovenského politického internetu.
Finančné pozadie Gašparovej reklamy stále nepoznáme
Aj Tibor Gašpar spadá do kategórie inzerentov, ktorí musia odhaliť pozadie reklamy ktorú na Facebooku sponzorujú. Bol bývalým kandidátom na verejnú funkciu (Facebook nešpecifikuje, či musel byť volený alebo nie), vyjadruje sa k politike, bezpečnosti a, ako sám v jednom zo svojich statusov uvádza, vstup do politiky nevylučuje.
Ku dnešnému dňu nájdeme u Gašpara v knižnici reklám tri zápisy. Jeden z nich sa týka reklamy, ktorú Facebook práve kvôli chýbajúcim údajom zastavil. Posledným sponzorovaným príspevkom zo dňa 6.8. reaguje Gašpar na článok Moniky Tódovej, v ktorom novinárka opisuje podozrenia na prepojenie Gašpara s mafiou.

Aj bývalý minister vnútra a Gašparov priamy nadriadený Róbert Kaliňák reagoval na rovnaké podozrenia sponzorovaným odkazom. Podmienky sociálnej siete však, na rozdiel od Gašpara, splnil. Platca reklamy (strana SMER) je preto prístupný k nahliadnutiu verejnosti.

Čo môžeme urobiť?
Pán Gašpar sa musel o podmienkach politickej reklamy dozvedieť najneskôr vtedy, keď mu sociálna sieť zrušila sponzorovaný odkaz zo dňa 2. augusta.
Ako užívatelia spoločného infopriestoru máme pravo žiadať aby v ňom boli dodržiavané nastavené pravidlá transparentnosti. Preto, ak to uznáte za vhodné, môžete Facebooku nahlásiť, že príspevok (archív) v ktorom pán Gašpar napáda novinárov a politických oponentov, patrí do kategórie politickej reklamy a verejnosť má právo vedieť, kto ju financuje.

Doplnené – 7.8. o 22:53
Niekoľko hodín po uverejnení tohto článku, naša čitateľka alebo čitateľ pripomenul/a pánovi Gašparovi v komentári pod jeho posledným príspevkom, že jeho sponzorované odkazy sú netransparentné a nerešpektujú pravidlá politicky relevantnej reklamy. Pán Gašpar, alebo administrátor jeho stránky (stránku spravuje jeden človek) komentár bez odpovedi vymazal.

Prečítajte si aj o tom, aká je nová online persóna Tibora Gašpara – načítanejší článok posledného týždňa
Titulná fotografia – Zdroj: Facebook Tibora Gašpara