Už dnes existujúci prienik sa začne viac prepájať aj personálne. Skutočný volebný výtlak strán, ktorých kampaň bola postavená na tvrdej dezinformačnej mobilizácii dosiahla, podľa očakávaní, pozoruhodný výsledok. Koho tentoraz lži a konšpirácie vyniesli vysoko a čo znamená volebný výsledok pre pôsobenie propagandy a hráčov našej dezinfo scény do budúcnosti?
Od posledných volieb v roku 2016 sa komunikačné metódy a stratégie dostali z periférie pokútnych dezinformačných webov to hlavnoprúdovej politiky. Dnes jasne vidíme, že medzi nimi existuje prienik, ktorý sa postupne prepája aj personálne a mení sa na spolupráce.
Tento výtlak sme doteraz mohli dobre merať na základe interakcií na Facebooku (súčet páči sa mi, komentárov a zdieľaní).
Na internet a sociálnu sieť sa presunula väčšina verejného diskurzu a do veľkej miery aj predvolebná kampaň. Dá sa preto predpokladať, že čísla môžu byť naozaj reprezentatívne. Voľby, v ktorých svoj hlas odovzdalo 65,80 % oprávnených voličov sú však najlepším ukazovateľom.
Pozoruhodný výsledok
Skutočný volebný výtlak strán, ktorých kampaň nebola postavená na programe, ani na „standardnom“ populizme, ale na tvrdej dezinformačnej mobilizácii (migranti, liberálna hrozba, CIA, Soroš, atď.) dosiahla, podľa očakávaní, pozoruhodný výsledok.
Číslo sa dá odhadnúť sčítaním hlasov ĽSNS 229.660, strany Vlasť 84.700 a najtoxickejšieho slovenského konšpirátora, poslanca strany SMER, ktorého 60.238 facebookových fanúšikov prekrúžkovalo z 11. miesta na 6. S prehľadom tak predbehol podpredsedov Blanára (54.244) a Žigu (28.386). V roku 2016 mal pritom iba 2.746 krúžkov. Spolu sa pozeráme na 374.598 ľudí.
Milan Mazuerk sa z posledného miesta na kandidátke s 65.921 preferenčnými hlasmi prekrúžkoval na miesto druhé, hneď za Kotlebu. Mazurek stojí za projektom KulturBlog, ktorý šíri stranícku propagandu ĽSNS a zároveň dlhodobo propaguje jeho osobu. Jasný výsledok sa dostavil.
ĽSNS mobilizuje dlhodobo a na šírenie straníckej propagandy využíva prevažne kyberpriestor – anonymné weby (Magazin1, Prehlad Sprav, Alternatívna cesta) a facebookové stránky, ktorých môže byť viac ako 140.
Rovnako je na tom poslanec Smeru s číslom 6. Jeho volebný úspech sa dá so značnou mierou istoty pripísať práve toxickej mobilizačnej kampani, ktorú na Facebooku dlhodobo vedie. Nebude prekvapením, keď si podpredsedovia SMERu čoskoro založia vlastné facebookové stránky.
Koláče bez práce
Môžeme si byť istí, že úspešné freelance dezinformačné projekty na neregulovanej sociálnej sieti urobili v týchto voľbách na mnohých veľký dojem. V najbližšej dobe budeme najskôr svedkami toho, že si túto komunikačnú stratégiu osvoja ďalší hlavnoprúdoví politici. Najmä však tí, bez tradičného programu.
Už dnes existujúci prienik sa bude naďalej prepájať aj personálne. Politici budú vystupovať na veľkých dezinfo weboch a bude dochádzať k pokusom tento stav normalizovať.