Čínska (dez)informačná kampaň narastá do globálnych rozmerov

Podľa neziskovej organizácie Freedom House je dezinformačná kampaň vedená Komunistickou stranou Číny za rok 2021 najrozsiahlejšia a najkomplexnejšia na svete. Štátom vedené čínske dezinformačné operácie sa zameriavajú na šírenie svojej agendy hlavne na troch platformách: na Twitteri, Google a na Youtube.

Obrázok: Pixabay

Čína bola po dobu niekoľkých rokov upodozrievaná medzinárodnými aktérmi z koordinovanej manipulácie informácií na internetových platformách. Predpokladalo sa, že išlo o zásahy, ktoré by boli minimálne na úrovni tých pochádzajúcich z Kremľa. Pre tieto domnienky však dlho neexistoval relevantný dôkaz.

To sa zmenilo približne v roku 2019, kedy Peking začal šíriť dezinformácie pomocou modernejších taktík. Operácie na manipuláciu verejnej mienky a podkopávanie demokratických procesov sa stali podstatne sofistikovanejšími.

Dezinformačná kampaň, na akú by si netrúflo ani Rusko

Najvyužívanejšou platformou pre šírenie čínskych dezinformácií je v súčasnosti YouTube. Podľa štatistík vydávaných spoločnosťou Google, bolo v období medzi januárom až septembrom 2021 z platformy odstránených vyše 10-tisíc kanálov s pročínskym obsahom. Pre porovnanie, v tom istom období sa z YouTube eliminovalo 192 podozrivých proruských kanálov.

V júni 2021 organizácia ProPublica v spolupráci s denníkom The New York Times vykonala výskum zameriavajúci sa na šírenie dezinformácií ohľadom porušovania ľudských práv príslušníkov ujgurskej menšiny. 

Výsledky ukázali, že na YouTube sa nachádzali tisícky videí, v ktorých sa objavili obyvatelia provincie Sin-ťiang. Tí tvrdili, že reportáže o podmienkach, ktorým Ujguri čelia, nie sú pravdivé.

ProPublica ale upozorňuje, že zábery pôsobia neprirodzene a konkrétne frázy sa v nich opakujú. Napríklad slovné spojenie „úplný nezmysel“ sa v 3-tisíc skúmaných videách vyskytuje viac než 600-krát. Približne tisíckrát je v nich spomínaný bývalý americký minister zahraničných vecí Mike Pompeo.

Videá mali predtým, ako boli pridané na YouTube, tiež často už vložené anglické titulky, čím vyvolávali dojem, že boli zamerané na medzinárodné publikum.

Technológie ako hnacia sila manipulácie

Koncom septembra 2021 litovské ministerstvo obrany podniklo vyšetrovanie na vybraných produktoch čínskej elektroniky populárnej na európskych trhoch. Ukázalo sa, že mobilné telefóny značky Xiaomi v sebe majú zabudovaný nástroj, ktorý môže filtrovať isté kľúčové slová.

Dokopy išlo o 1 367 termínov, ktoré telefóny užívateľom nezobrazovali. 

Väčšina z nich bola v čínštine, približne 300 v anglickom jazyku. Konkrétne boli takto filtrované frázy ako „demokratické hnutie“, „Free Tibet“, alebo mená čínskych disidentov.

Vyhliadky zostávajú pesimistické

V súčasnosti je veľmi nepravdepodobné, že by sa miera propagandy zo strany Číny v najbližšej dobe spomalila, práve naopak.

Ohrozenými sa stávajú The South China Morning Post, jedny z najstarších a najvýznamnejších novín v Hongkongu vydávaných v angličtine. Čínska štátna firma Alibaba Group Holdings Ltd. pracuje na odkúpení novín od ich súčasného majiteľa. To môže viesť  k transformácii novín na ďalší zdroj čínskej propagandy.

Ďalej tiež možno predpokladať ďalšie presadzovanie čínskej cenzúry aj v zahraničí a na medzinárodných platformách. Za rok 2021 sa odohralo už niekoľko incidentov, ako napríklad zrušenie predstavenia hongkonskej skupiny Hong Kong Cultural Association of South Australia v Austrálii a odvolanie oznámenej debaty ohľadom knihy o čínskom prezidentovi v Nemecku.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Je študentkou magisterského stupňa Bezpečnostných a strategických štúdií na Fakulte sociálnych štúdií Masarykovej univerzity v Brne. Absolvovala stáž na Úrade vlády SR. Zaujíma sa hlavne o medzinárodný terorizmus, pravicový extrémizmus a radikalizmus, ako aj šírenie propagandy.