Meta a Google zabraňujú osvetovej činnosti o reprodukčnom zdraví žien. Edukačné kampane nahrádzajú dezinformácie

Z novej správy MSI Reproductive Choices vyplýva, že Meta a Google odstraňujú reklamy o reprodukčnom zdraví. Naopak dezinformácie týkajúce sa tejto témy majú na ich platformách priestor. Transparentné informácie sa tak strácajú v záplave neprávd. Táto skutočnosť ohrozuje zdravie žien, a to najmä v krajinách, kde je Facebook obľúbeným zdrojom informácií.

Dezinformácie v online priestore sa v dnešnej dobe týkajú už takmer každého aspektu ľudského života, vrátane reprodukčných práv žien. Správa MSI Reproductive Choices a Center for Countering Digital Hate (CCDH) z konca marca 2024 poukazuje na to, že spoločnosti Meta a Google nedostatočne bojujú proti dezinformáciám o reprodukčnom zdraví žien. Navyše cenzurujú transparentné informácie a reklamy od mimovládnych organizácií, ktoré sa touto problematikou dlhodobo zaoberajú.

Správa vznikla na základe rozhovorov s lokálnymi tímami MSI Reproductive Choices v Ghane, Keni, Mexiku, Nepále a Vietname. Dáta boli získané z knižnice reklám spoločnosti Meta.

Dôležitosť osvetovej činnosti mimovládnych organizácií

MSI Reproductive Choices je medzinárodná mimovládna organizácia, ktorá pôsobí v 37 krajinách sveta. Poskytuje ženám dostupnú sexuálnu a reprodukčnú zdravotnú starostlivosť, ako napríklad interrupcie a antikoncepciu. Venuje sa aj témam ako menštruácia, menopauza, bezpečné tehotenstvo, boj proti rakovine krčku maternice a HIV. Tímy organizácie pôsobia najmä v rozvojových krajinách.

Whitney Chinogwenya, globálna marketingová manažérka MSI Reproductive Choices, na margo zistení z marcovej správy povedala: „V Afrike je Facebook pre mnohé ženy hlavným miestom, kde získavajú informácie o reprodukčnom zdraví. Snažili sme sa upraviť našu online činnosť tak, aby sme uspokojili ich dopyt. No nedarí sa nám dostať dôveryhodné informácie ku všetkým ženám, ktoré to potrebujú.“

Hovorca spoločnosti Meta Ryan Daniels sa odvoláva na komunitné pravidlá spoločnosti, ktoré „povoľujú zobrazovanie reklám, týkajúcich sa reprodukčného zdravia len pre osoby nad 18 rokov“.

Spoločnosti ako Meta ohrozujú zdravie žien 

Rovnako bolo zistené, že Meta odstránila reklamu na skríning rakoviny krčka maternice, ktorá sa zobrazovala v Nepále, ako aj reklamu, ktorej cieľom bolo šíriť osvetu o rakovine prsníkov v Ghane. Dôvodom bola údajná citlivosť informácií.

Podľa Imrana Ahmeda, CEO organizácie CCDH, Meta takto ukazuje, že ľudia v zahraničí sú pre ňu menej dôležití ako občania USA. Spoločnosť kritizuje za hazardovanie so životmi. Aj Chinogwenya z MSI Reproductive Choices si myslí, že Meta vníma problematiku reprodukčného zdravia cez prizmu USA, ktoré sa posledné roky stali čoraz konzervatívnejšie.

V roku 2022 totiž Najvyšší súd v USA prehodnotil prípad Roe vs Wade a vyhlásil, že neexistuje žiadne ústavou zaručené právo na interrupciu. Odvtedy už 14 štátov USA interrupcie úplne zakázalo. Ďalšie dva štáty ich zakázali po šiestom týždni tehotenstva. Táto téma je navyše veľmi horúcou aj v súčasnej prezidentskej kampani. Je preto možné, že technologické spoločnosti sú ohľadom podobného obsahu zaujaté práve kvôli USA, kde je téma interrupcií spolitizovaná.

Viaceré z krajín, ktorých sa táto spomínaná výskumná správa týka, majú pritom vysokú mieru mortality matiek počas tehotenstva, pri pôrode a po pôrode. Prístup k reprodukčnej zdravotnej starostlivosti je tu preto kľúčový. Napríklad v Nepále pripadá 239 úmrtí matiek na 100-tisíc živonarodených detí. V USA je to iba 32 úmrtí. V Ghane sú čísla ešte desivejšie – na 100-tisíc živonarodených detí pripadá 319 úmrtí matiek. Na Slovensku na základe dostupných dát zomierali v súvislosti s pôrodmi od roku 2010 do roku 2020 približne tri ženy na 100-tisíc rodičiek.

Transparentné informácie nahrádzajú dezinformácie

V správe sa uvádza, že niektoré reklamy odkazovali na webové stránky, ako napríklad Americans United for Life. Tá popisuje interrupcie ako „podnikanie“, ktoré je pre ženy „nebezpečné“. Ďalšie reklamy varovali pred vážnymi zdravotnými následkami po užití potratovej tabletky alebo o vykrvácaní po podstúpení interrupcie. Potratová pilulka je však všeobecne považovaná za bezpečnú a je menej pravdepodobné, že spôsobí smrť ako napríklad penicilín alebo viagra. 

Iné reklamy, ako napríklad tá od mexickej skupiny Context.co, tvrdili, že existuje tajná globálna stratégia na manipuláciu mexického obyvateľstva, aby začalo favorizovať potraty. Ďalšia reklama v Mexiku uvádzala, že interrupcie boli financované zo zahraničia s cieľom eliminovať mexickú populáciu.

Reklamy zároveň ako ilustračné obrázky používajú fotografie žien v pokročilom štádiu tehotenstva, avšak tvrdia, že ide o prvé mesiace gravidity. Tým sa snažia stigmatizovať nielen samotný zákrok, ale aj ženy, ktoré ho podstúpia.

Je zrejmé, že otázka interrupcií vyvoláva v spoločnosti emócie a rozdeľuje ju na dva tábory. Avšak informovanosť v téme reprodukčného zdravia je kľúčová. Nielenže vedie k prevencii chorôb a ochrane zdravia jednotlivcov, ale aj k zníženiu stigmy, ktorá tému reprodukčného zdravia sprevádza.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/