Správa výskumného centra Reuters Institute for the Study of Journalism z roku 2024 pomenúva viacero súčasných trendov v digitálnom spravodajstve. Správa vychádza každoročne od roku 2012 a mediálny priestor na Slovensku skúma od roku 2017.
Výskum sa zameriava na správanie používateľov internetu vo vzťahu ku konzumácii spravodajského obsahu. Reuters Institute sa vo výskume zaoberá témami ako dôvera v spravodajstvo, rola sociálnych sietí v spravodajstve, využitie umelej inteligencie alebo zdroje financovania v médiách.
Prieskum zhromažďuje údaje od používateľov internetu vo vyše 45 krajinách. Sústredí sa predovšetkým na európske trhy s médiami a na krajiny východnej a juhovýchodnej Ázie.
Európski používatelia sa presúvajú na Instagram a TikTok
Nárast počtu používateľov na sociálnych sieťach Instagram a TikTok spôsobuje, že siete Facebook a X zohrávajú čoraz menej významnú rolu pri konzumácii spravodajského obsahu. Platí to pre väčšinu zo skúmaných mediálnych trhov, avšak obzvlášť v štátoch globálneho Juhu dochádza k výraznejšiemu presunu používateľov zo siete Facebook na TikTok.
Súvisiacim zistením je, že používatelia internetu stále menej navštevujú oficiálne online portály spravodajských médií. Mladší používatelia internetu totiž vo všeobecnosti uprednostňujú získavanie spravodajských informácií cez videá dostupné na online platformách ako TikTok. Podľa Reuters Institute dnes ľudia navyše väčšinou nezvyknú prichádzať do styku so spravodajskými informáciami priamo cez oficiálne stránky tradičných médií.
Namiesto toho dokážu upútať predovšetkým mladých ľudí vo veku od 18 do 24 rokov videá od tvorcov obsahu na sociálnych sieťach. Častou alternatívou k tradičným médiám sa pre nich stali politickí komentátori. Tvorcovia obsahu síce podávajú svojim poslucháčom správy zo sveta, no môžu klásť väčší dôraz na svoju osobnú interpretáciu.
Medzi známych európskych tvorcov videí obsahujúcich politické témy možno zaradiť napríklad osobnosti ako Hugo Travers a kanál Hugo Décrypte (Francúzsko), Jack Kelly a kanál TLDR News (Spojené kráľovstvo) či Mirko Drotschmann a kanál MrWissen2go (Nemecko). Z uvedených tvorcov má za sebou skúsenosti z novinárskej kariéry v tradičných médiách len Drotschmann.
Na Slovensku klesá dôvera aj záujem o spravodajstvo
Správa Reuters Institute ukazuje, že slovenský mediálny trh sa vyznačuje nízkou mierou dôvery v spravodajstvo. Tá sa dlhodobo pohybuje na úrovni 25 až 27 %, čím sa Slovensko dostalo na chvost rebríčka 47 skúmaných štátov.
V čase konania prieskumu boli najdôverovanejšími mediálnymi značkami verejnoprávna RTVS (56 %), TA3 (56 %) a Rádio Expres (49 %). V porovnaní s rokom 2022 zaostávajú regionálne a miestne noviny, ktorým sa v prieskume nepodarilo dostať medzi päť najdôverovanejších mediálnych značiek. Zatiaľ čo v prieskume z roka 2022 nefigurovalo žiadne z netradičných médií, v roku 2024 spravodajský portál Refresher označilo za dôveryhodný zdroj 31 % respondentov.
Okrem klesajúceho záujmu o správy z televízie a tlače klesá na Slovensku aj podiel respondentov, ktorí získavajú informácie zo sociálnych sietí a iných zdrojov na internete. V kontexte všeobecných záverov správy Reuters Institute možno tento ukazovateľ interpretovať ako prejav klesajúceho záujmu o spravodajstvo vôbec.
Z hľadiska počtu používateľov je na Slovensku stále Facebook najpoužívanejšou sociálnou sieťou za účelom konzumácie spravodajského obsahu. Počet používateľov, ktorí sociálne siete využívajú s cieľom konzumácie spravodajského obsahu však najrýchlejšie rastie na Instagrame a TikToku. Tie v roku 2024 zaznamenali nárast počtu používateľov konzumujúcich správy cez ich platformy v porovnaní s predošlým rokom – o 5 % v prípade Instagramu a o 2 % v prípade TikToku.
Štáty V4 čelia podobným problémom
Miera dôvery v spravodajstvo klesá vo všetkých štátoch V4. Maďarsko a Slovensko možno zaradiť medzi štáty na chvoste rebríčka, keďže v obidvoch krajinách spravodajstvu dôveruje len každý štvrtý respondent. Naopak v Česku a Poľsku sa tak vyjadril približne každý tretí respondent.
Zaujímavé je aj porovnanie dôveryhodnosti mediálnych značiek v krajinách V4, obzvlášť verejnoprávnych televízií. Verejnoprávna Magyar Televízió (MTV) v Maďarsku a Telewizja Polska (TVP) v Poľsku dopadli v porovnaní najhoršie, pričom MTV nedôveruje až polovica opýtaných. Najväčšia časť respondentov dôverovala Českej televízii (59 %) a následne slovenskej RTVS (56 %).
Čo sa týka vyššie uvedeného ukazovateľa záujmu o správy, hoci záujem o spravodajstvo klesá vo všetkých štátoch V4, rapídnejšiu mieru poklesu zaznamenalo Maďarsko, Poľsko a Slovensko. V Česku záujem o spravodajstvo neklesá tak prudko.
V porovnaní národných trhov s médiami preto Česko dosiahlo najpriaznivejšie výsledky z hľadiska záujmu verejnosti o spravodajstvo a z hľadiska dôvery v mediálne subjekty a v spravodajstvo.
Dôvera v spravodajstvo z dlhodobého hľadiska čelí na Slovensku podobným výzvam ako vo zvyšku krajín V4. Pre slovenský mediálny trh dôležité reagovať na potreby ľudí pri konzumácii spravodajských informácií a zvrátiť prehlbujúci sa nezáujem o spravodajstvo predovšetkým u mladých ľudí.
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/