Putinovi petrohradskí trollovia pomáhajú rozdeľovať spoločnosť na Západe

Zdroj: Pixabay

Aktivity Agentúry pre výskum internetu (IRA), známej tiež ako ruská trolia farma, môžu byť jedným z dôvodom zvyšujúcej sa polarizácie spoločnosti v západných krajinách. John D. Gallacher a Rolf E. Fredheim v najnovšej publikácii NATO StratCom COE preskúmali odlišné taktiky, ktoré Putinovi trollovia využívajú  v informačnom prostredí na Západe a v Rusku.

Existencia ruských trollov, ktorí podporujú záujmy Kremľa záškodníckou činnosťou na sociálnych sieťach, spôsobuje vrásky na čele nejednému odborníkovi. Výskumníci z NATO StratCom COE zistili, že trolia farma má za cieľ svojimi aktivitami a stratégiami v západných krajinách rozdeliť spoločnosť. V Rusku sa snažia o vytvorenie spoločného naratívu.

Zber dát prebehol na platformách Facebook, Instagram, Twitter a Reddit medzi rokmi 2015 a 2018. Výskumný tím sa počas daného obdobia zameral na príspevky a správy, ktoré šírili účty pripisované ruskej trolej farme IRA.

Jedná sa iba o malú časť obsahu, ktorý IRA produkuje, podľa odhadov sa však tieto príspevky dostali k viac ako 270 miliónom užívateľov.

Ruská trolia farma IRA: továreň na dezinformácie a štvavú rétoriku

Agentúra pre výskum internetu (IRA) je ruská trolia farma podporovaná Kremľom, ktorá sa zameriava na šírenie kampaní podporujúcich ruské záujmy. Sídli v Petrohrade a vlastní ju ruský oligarcha Jevgenij Prigožin, známy ako Putinov šéfkuchár.

IRA šíri pomocou falošných profilov dezinformácie, zavádzajúce informácie, kontroverzné správy a konšpiračné teórie, ktorých hlavným cieľom je poškodiť západné krajiny.

Ruská trolia farma sa dostala na titulky svetových novín po tom, čo skupinu americké autority obvinili zo zasahovania do prezidentských volieb v roku 2016. Ruskí trolovia ukradli identity desiatkam Američanov a prostredníctvom účtov na Facebooku šírili príspevky a správy, ktoré podnecovali spory o náboženstve, rase a iných témach, ktoré výrazne ovplyvňovali voličské správanie.


Súvisiace: Americký prezident Joe Biden poukazuje na možné ruské ovplyvňovanie budúcoročných volieb


Stratégia v informačnom priestore západných krajín: rozdeľuj a panuj

Základné piliere ruskej taktiky v západných krajinách sú polarizovať spoločnosť a pritom určovať, resp. vytvárať témy, ktoré sú sociálnych sieťach diskutované.  

Analýzou dostupných dát bolo zistené, že v anglicky hovoriacom prostredí sa počas skúmaného obdobia objavovali štyri najčastejšie témy: sociálne otázky, Sýria a medzinárodný terorizmus, rasové problémy a politika.

Na každej sociálnej sieti dominovala v rôznych obdobiach iná téma, spoločným menovateľ však bolo, že v spoločnosti vyvolávali kontroverziu.

Výber tém, ktoré budú hýbať sociálnymi sieťami však nestačí, diskusiu je potrebné udržiavať neustále aktívnu. Ruskí trolovia preto nepodporujú iba jeden názor, ale olej do ohňa prilievajú na oboch stranách.

Časť profilov ruskej farmy IRA zastáva postoje jednej strany, druhá časť naopak argumentuje za opačnú skupinu ľudí. Témy, ktoré tlačia do popredia svojou aktivitou, vytvárajú pocit nestability, pričom používaná slovná zásoba je vo všeobecnosti toxická a nenávistná a vzbudzuje silné vášne. 

Podľa najnovšieho výskumu sa navyše množstvo a sila polarizujúcej rétoriky, ktorú produkujú ruskí trollovia, neustále zvyšuje.

Na čo najväčšie zaangažovanie ľudí z rôznych názorových prúdov do diskusií vytvárajú ruskí trolovia príspevky, v ktorých preberajú slová a hashtagy z oboch strán. Jedná sa o efektívny spôsob, ako zapojiť užívateľov s protichodnými názormi do často búrlivých diskusií.

Napríklad, v rovnakom príspevku ako hashtag #blacklivesmatter (na životoch černochov záleží), ktorý upozorňuje na problém neprimeranej policajnej brutality voči Afroameričanom, sa objavovali hashtagy #whitelivesmatter (na životoch belochov záleží), #alllivesmater (na všetkých životoch záleží) alebo #whitegenocide (genocída belochov), ktoré šíria rasistické skupiny alebo ľudia, ktorí nepochopili zmysel antirasistického hnutia.

Na Facebooku bol tiež zaznamenaný častý jav, kedy sa skupinám s vyhraneným postojom na niektorú zo spoločenských tém zobrazovali reklamy presadzujúce opačný názor. Tým sa vytváral aj priestor na agresívne výmeny názorov.


Súvisiace: Analýza NATO: ruské ciele, záujmy a vplyvové operácie v kybernetickom priestore siahajú ďaleko za Trumpa a americké voľby


Štyri kroky ako sa stať úspešným ruským trollom

Veľké množstvo obsahu produkovala IRA ako reakciu na vážne udalosti, ako napr. teroristické a bombové útoky či protesty. Tieto témy následne rezonovali na sociálnych sieťach niekoľko týždňov, či dokonca mesiacov. Ide teda o výsledok premyslenej stratégie ruských trollov.

Prvým bodom taktiky je upriamiť pozornosť širokej verejnosti na spoločensky náročné udalosti. Ruskí trollovia teda začali okamžite po tragickej udalosti alebo väčších protestoch zahlcovať sociálne siete informáciami o prípadoch. Pridávali aj linky na rôzne spravodajské servery a zábermi priamo z terénu.

Následne účty ruských trollov prejavovali sympatie a znepokojenie nad prípadmi, čím sa dostali do centra diskusií na internete.

Tretí krok spočíval v zmene rétoriky na postupne viac a viac nepriateľsky naladenú. V tomto bode začali ruskí trollovia prepájať udalosti s inými sociálnymi a politickými otázkami, napr. migrácia apod. Určujúcim naratívom sa tiež stalo rozdelenie na „my“ a „oni“, ktoré napomáha k stupňovaniu napätia v spoločnosti.

Nakoniec, posledný krok si vyžaduje začlenenie konšpiračných teórií do príspevkov. V tomto prípade platí, že čím bláznivejšie konšpirácie znejú, tým širšiu priepasť medzi ľuďmi sa darí vytvoriť.


Súvisiace: Manipulovať verejnou mienkou dnes môže takmer každý. Stačí si zaplatiť


Stratégia v ruskom informačnom priestore: zjednocuj a kontroluj

Trolia farma IRA svoju prácu vykonáva aj v ruskom online prostredí, avšak jej stratégia sa oproti činnosti na Západe výrazne líši.

V prvom rade, rétorika, ktorú používa IRA na sociálnych sieťach v Rusku je jednotná. Účty trollov šíria rovnaké naratívy bez snahy rozvracať spoločnosť, príspevky a správy podporujú postoje Kremľa a zveličujú nebezpečenstvo v západných krajinách.

Kontroverzné témy sú diskutované iba zriedkavo a väčšina príspevkov má neutrálny charakter. Zvýšená miera emócií bola zaznamená iba pri otázkach spojených s Ukrajinou a Sýriou, avšak oproti informačnému prostrediu na Západe sa jednalo iba o relatívne mierne prejavy.

Väčšina príspevkov v ruskom prostredí, ktoré sa výskumníkom podarilo analyzovať, spadali do kategórie „iné“. To znamená, že v ruskom informačnom priestore šíri IRA rôznorodé príspevky, od športu, cez počasie až po zábavu, a neorientuje sa na témy s potenciálom vytvoriť konflikt medzi užívateľmi sociálnych sietí.

Ruskí trollovia navyše ukázali schopnosť extrémne rýchlo zmeniť pozornosť publika z jednej témy na druhú. Výrazná časť príspevkov sa zaoberala vnútornými záležitosťami a historickými a ideologickými témami.

Po vážnych udalostiach ruskí trollovia šírili v ruskom prostredí čisto faktické správy bez žiadneho alebo s minimálnym citovým zafarbením. Ak sa aj objavili negatívne emócie, tak boli v súlade s oficiálnym stanoviskom Kremľa. 

Príspevky o teroristických útokoch či protestoch, ktoré slúžili ruským trollom na zväčšenie napätia na Západe, sa v ruskom informačnom priestore prestali objavovať do týždňa po udalostiach.

Sú aktivity ruskej trolej farmy IRA skutočne efektívne pri rozdeľovaní západnej spoločnosti?

Nie je možné odpovedať, na základe získaných dát, do akej miery polarizovali príspevky ruských trollov z IRA spoločnosť. Podľa výskumov sociálnych psychológov však aktivity na sociálnych sieťach, ktoré vyvolávajú spory, spôsobujú zmeny v sociálnom vnímaní a ovplyvňujú správanie občanov.

Ľudia majú potrebu spájať sa do skupín s jedincami, s ktorými zdieľajú názory a hodnoty a internet nie je výnimkou. V spojení s vysokou mierou anonymity na sociálnych sieťach sa však užívatelia správajú voči iným skupinám agresívnejšie ako v normálnom živote. Konfrontáciu vytvárajú a povzbudzujú aj ruskí trollovia.