Dátová analytička Sophie Zhangová pracovala v tíme zaoberajúcom sa falošnými interakciami na Facebooku a zistila, že sa falošné účty či boti, vo veľkom využívajú na politické účely. V krajinách ako India, Ukrajina, Španielsko, Brazília, Bolívia i Ekvádor našla dôkazy o koordinovaných kampaniach na podporu alebo očiernenie politických kandidátov, aj na manipuláciu volieb.
Takéto aktivity Facebook nazýva ako tzv. koordinované neautentické správanie (CIB). Pod CIB patrili aj ruské aktivity počas amerických volieb v roku 2016, kedy sa Rusi na Facebooku vydávali za Američanov a pomocou týchto účtov manipulovali politické debaty na Facebooku.
Hračka pre autoritárskych politikov
V rozhovore pre The Guardian opisuje, že najvýraznejším príkladom je prezident Hondurasu Juan Orlando Hernández. Zhangová zistila, že jeho facebooková stránka bola v roku 2018 plná falošných interakcií a že stovky falošných facebookových stránok lajkujúcich prezidentov obsah mali rovnakého administrátora ako samotná stránka prezidenta.
Na Zhangovej zistenie spočiatku nikto nereagoval a trvalo takmer rok, kým Facebook oznámil, že ruší 181 účtov a 1 488 stránok zapojených do domácej koordinovanej neautentickej kampane na Hondurase. Facebook potvrdil, že kampaň bola „prepojená na jednotlivcov spravujúcich sociálne siete vlády Hondurasu“.
Čo už Facebook nezverejnil, je fakt, že o dva týždne sa kampaň falošných účtov v prospech prezidenta rozbehla znova.
Zodpovednosť v rukách jedného človeka
V Azerbajdžane Zhangová zistila, že vládnuca politická strana „využila tisíce falošných účtov na hromadné očierňovanie opozície“. Facebook sa touto otázkou začal zaoberať rok po tom, čo ju nahlásila Zhangová.
Dátová analytička odhalila aj aktivitu botov v Bolívii a Ekvádore v roku 2019, ale kvôli svojej pracovnej vyťaženosti sa rozhodla uprednostniť naliehavejšie prípady. O niekoľko mesiacov neskôr v Bolívii došlo k rezignácii prezidenta Eva Moralesa a masovým protestom vedúcim k desiatkam mŕtvych.
Zhangová mala obrovskú moc pri sledovaní falošných účtov, a preto sa za nepokoje cítila zodpovedná: „Bolo na mojom osobnom posúdení, ktoré prípady budem vyšetrovať (…) Nemohla som sledovať správy a svetové udalosti bez toho, aby som necítila váhu svojej vlastnej zodpovednosti“.
Hlavné je mať dobré PR
Zhangová sa snažila na tieto problémy upozorniť manažérov aj viceprezidenta Facebooku, ale k ničomu to neviedlo. Facebook totiž dlhodobo uprednostňuje aktivity v USA a Západnej Európe, pričom sa vyhovára na nedostatok zdrojov.
Pravdou je, že spoločnosť sa urgentne zaoberá len takými aktivitami, ktoré by mohli ohroziť jej PR. Preto upriamuje pozornosť na prípady, o ktoré sa zaujímajú médiá alebo verejnosť.
„Nestarali sme sa“
Nakoniec Zhangovú vyhodili, pretože sa nevenovala dostatočne prioritám, ktoré jej určil manažment Facebooku. Po prepustení sa Zhangová rozhodla verejne upozorniť na to, že Facebook uprednostňuje svoj vlastný záujem pred uplatňovaním pravidiel a ochranou demokracie.
„V praxi som za 2,5 roka, ktoré som strávila v spoločnosti Facebook, našla do očí bijúce pokusy zahraničných vlád o zneužitie našej platformy v obrovskom rozsahu na zavádzanie ich vlastných občanov. Osobne som bez dozoru prijala opatrenia proti toľkým prominentným politikom na celom svete, že to už ani neviem spočítať,“ konštatuje svoje pôsobenie vo Facebooku Zhangová. Množstvo prekvitajúcich falošných účtov okomentovala slovami: „… jednoducho sme sa nestarali o to, aby sme ich zastavili“.
Hovorkyňa spoločnosti Liz Bourgeoisová v reakcii na Zhangovej výpoveď uviedla: „Zásadne nesúhlasíme s tým, ako pani Zhangová charakterizovala naše priority a úsilie vykoreniť zneužívanie na našej platforme. Máme špecializované tímy zamerané na túto prácu a vo výsledku sme odstránili viac ako 100 sietí koordinovaného neautentického správania.“
Facebook každý mesiac vydáva správu o koordinovanom neautentickom správaní, ktorú uvádza slovami: „Neustále pracujeme na hľadaní a zastavovaní koordinovaných kampaní, ktoré sa snažia zmanipulovať verejnú debatu na našich platformách“. Podľa slov bývalej zamestnankyne to tak však nevyzerá.
Ďalšie sľuby
Nebolo by to prvýkrát, čo Facebook sľuboval, že problémy rieši. Medzi hlavné priority podľa spoločnosti patrí boj proti dezinformáciám, napr. v súvislosti s pandémiou COVID-19, novembrovými prezidentskými voľbami v USA či klimatickými zmenami.
Aj keď Facebook začal zavádzať výraznejšie regulácie, odstránil niekoľko extrémistických skupín, pridáva k potenciálne zavádzajúcim príspevkom notifikácie s odkazom na pravdivé informácie, navrhuje novú umelú inteligenciu, ktorá bude viac férová a inkluzívna, experti sa aj tak stále zhodujú, že opatrenia sú nedostatočné.