Bezpečnostné obavy verzus dosah na mladých voličov: TikTok dilema kandidátov v eurovoľbách

Kampaň pred európskymi voľbami, ktoré sa v jednotlivých štátoch uskutočnia 6. – 9. júna 2024, priniesla novú dilemu: viesť alebo neviesť kampaň na čínskej sociálnej sieti TikTok? Kým niektorí kandidáti to odmietajú pre bezpečnostné obavy, iní kampaň na TikToku vedú, aby oslovili mladých voličov či vyvažovali nepravdivé informácie, ktoré sa tam šíria.

Kampaň pred blížiacimi sa voľbami do Európskeho parlamentu (EP) prináša mnoho tém. Jedna z nich sa týka čínskej sociálnej siete TikTok. Kandidáti čelia dileme, či viesť kampaň na tejto platforme. Odporcovia argumentujú bezpečnostnými hrozbami, najmä obavou z potenciálnej špionáže zo strany čínskej vlády. Naopak, zástancovia tvrdia, že TikTok je užitočným nástrojom na oslovenie mladých voličov.

Aplikácia pomáha kandidátom osloviť mladých voličov

EP a Európska komisia (EK) v roku 2023 zakázali TikTok na zariadeniach svojich zamestnancov kvôli obavám o kybernetickú bezpečnosť. Napriek tomu sa Európsky parlament rozhodol ponechať si oficiálny účet na TikToku.

Obsah je však na platformu nahrávaný len prostredníctvom zariadení, ktoré sú určené iba na tento účel, a to v snahe minimalizovať bezpečnostné riziko. Hovorca Európskeho parlamentu Jaume Duch Guillot tento krok obhajoval tvrdením, že prítomnosť na TikToku má za cieľ propagovať dôveryhodný obsah súvisiaci s inštitúciou, jej prácou a vplyvom, a zároveň reagovať na šíriace sa dezinformácie.

Nemecká europoslankyňa Gabriele Bischoffová sa rozhodla viesť kampaň na TikToku z rovnakého dôvodu. Obáva sa, že v opačnom prípade túto sociálnu sieť ovládnu kandidáti krajnej pravice. Rovnako ako europarlament, aj ona na vytváranie obsahu na túto platformu používa zariadenia určené len pre tento účel.

Krajná pravica je na čínskej sociálnej sieti totiž mimoriadne aktívna a populárna. Francúzsky europoslanec Jordan Bardella, ktorý vedie eurokandidátku krajne pravicovej strany Národné zhromaždenie, ktorej predsedá Marine le Penová, má napríklad na TikToku 1,2 milióna sledujúcich. To je najviac spomedzi všetkých europoslancov.

Okrem snahy vyvážiť prítomnosť krajnej pravice a dezinformácií je ďalším dôvodom kampane na TikToku prítomnosť mladých voličov. Na tejto sieti je až 142 miliónov Európanov, pričom väčšinu tvoria mladí ľudia. 

Práve snahou osloviť týchto voličov zdôvodňuje predsedníčka EP Roberta Metsolová svoju prítomnosť na platforme: „V štyroch krajinách budú voliť ľudia od veku 16 rokov, v jednej od veku 17 rokov. Nechcem, aby títo mladí ľudia potenciálne získavali správy z propagandistických alebo dezinformačných zdrojov. Tak sme povedali, poďme tam, poďme preniesť naše posolstvo a dúfajme, že keď si to tie deti pozrú, povedia si: Oh, toto sa mi páči, pôjdem voliť.“

U mnohých stále prevažujú obavy o bezpečnosť

Napriek tomu však mnohí kandidáti túto platformu vo svojej kampani používať odmietajú. Ide najmä o tých, ktorí považujú TikTok za bezpečnostnú hrozbu. Obávajú sa hlavne možného zneužitia sociálnej siete zo strany čínskeho nedemokratického režimu. Raphaël Glucksmann, líder kandidátky francúzskej Socialistickej strany, zrušil svoj účet na TikToku, kde mal 60-tisíc sledujúcich. Odôvodnil to tým, že túto sociálnu sieť považuje za nástroj Komunistickej strany Číny.

V snahe držať sa svojho tvrdého postoja voči tejto sociálnej sieti nevedie kampaň na TikToku ani predsedníčka Európskej komisie, ktorá sa o tento post uchádza aj toto volebné obdobie za Európsku ľudovú stranu, Ursula von der Leyenová. Tá v debate kandidátov jednotlivých európskych frakcií na predsedov Komisie odmietla vylúčiť zákaz TikToku tak, ako to hrozí v USA. Boj proti zahraničnému vplyvu je navyše jednou z hlavných tém kampane von der Leyenovej.

Brusel v poslednej dobe zvyšuje na TikTok, ale aj iné platformy, tlak. Súvisí to najmä so zavedením nariadenia o digitálnych službách (DSA). DSA reguluje online platformy, pričom jeho hlavným cieľom je predchádzať nezákonným a škodlivým činnostiam na internete a šíreniu dezinformácií. Za úlohu má zaistiť bezpečnosť používateľov, chrániť základné práva a vytvárať spravodlivé a otvorené prostredie pre online platformy.

TikTok sa tak rozhodol zastaviť funkcionalitu odmeňujúcu zhliadnutia, ktorú zaviedol vo Francúzsku a Španielsku, z dôvodu začatého vyšetrovania porušovania DSA zo strany Európskej komisie.

Ide tak o druhé začaté vyšetrovanie TikToku za potenciálne porušenie DSA. To prvé bolo spustené vo februári tohto roka v súvislosti s ochranou maloletých, transparentnosťou reklamy, prístupom výskumných pracovníkov k údajom, ako aj riadením rizík návykového dizajnu a škodlivého obsahu.

Na bezpečnostné riziko súvisiace s TikTokom upozorňuje aj výskumník Valentin Weber z think tanku Nemecká spoločnosť pre zahraničnú politiku: „Môže špehovať zariadenie. S Instagramom, platformou so sídlom v USA, na ktorej je prítomný Európsky parlament, toto riziko nemáme. USA nemajú takú kontrolu nad súkromnou spoločnosťou Instagram ako Komunistická strana Číny nad TikTokom.“

O kampani na TikToku neprebieha diskusia len v EÚ

EÚ nie je jediná, ktorá rieši dilemu s vedením kampane na TikToku. Podobnému problému čelí aj americký prezident Joe Biden, ktorý bude obhajovať svoj mandát v prezidentských voľbách v novembri 2024. Biden v roku 2022 podpísal zákon zakazujúci používať TikTok na vládnych zariadeniach pre obavy zo špionáže zo strany Číny. V apríli 2024 bol zase schválený zákon, ktorý núti sociálnu sieť predať svoju časť operujúcu v USA, inak bude v krajine úplne zakázaná.

Napriek tomu sa však Biden rozhodol viesť prezidentskú kampaň aj na TikToku. Uvádza pritom podobné dôvody ako kandidáti do eurovolieb – snaha osloviť mladých voličov (väčšina ktorých vo voľbách v roku 2020 volila práve jeho) a vyvažovať vplyv krajnej pravice. Rovnako ako kandidáti v EÚ, aj Bidenova kampaň z bezpečnostných dôvodov používa pre tvorbu obsahu na TikToku zariadenia vyhradené len pre tento účel.

Napriek bezpečnostným obavám je pre politikov čoraz náročnejšie TikTok ignorovať. Umožňuje im totiž oslovovať mladých voličov. New York University vo svojej štúdii konštatuje, že od roku 2020 narastá politický vplyv tejto sociálnej siete. Pre mnohých kandidátov sa tak byť či nebyť na TikToku stane centrálnou otázkou stratégie ich kampane. Obzvlášť ak chcú osloviť mladých ľudí.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/

Doktorandka na katedre politológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Jej výskum sa zameriava na vzťahy medzi USA a EÚ. Absolvovala stáže na veľvyslanectve SR vo Washingtone a na ministerstve zahraničných vecí a európskych záležitostí SR. Jej diplomová práca o exporte LNG z USA do Európy získala cenu rektora UK za mimoriadne kvalitnú diplomovú prácu.