Voľby v Maďarsku vyhral už po štvrtýkrát Viktor Orbán, s 53,10 % hlasov. Koalícia Márki-Zaya získala 35,04% hlasov.
Podľa štúdie Univerzity v Zurichu, faktory zvyšujúce zraniteľnosť voči dezinformáciam sú najmä polarizácia spoločnosti, populistická komunikácia, nízka dôvera v spravodajstvo, slabá regulácia médií, roztrieštené publikum, veľký reklamný trh a časté používanie sociálnych sietí. Tieto faktory sú takmer presným opisom maďarskej spoločnosti.
Voľby na pozadí vojny
Carolina Plescia, odborná asistentka na Viedenskej univerzite, vyjadrila pre časopis TIME prekvapenie z toho, akú malú úlohu hrala v predvolebnej kampani zhoršujúca sa ekonomická situácia. Podľa nej bol „Orbán efektívny v manipulovaní médií, aby nepísali často o ekonomických problémoch, a aby vojna na Ukrajine bola témou číslo jedna.“
Kým opozičný politik Márki-Zay schvaľoval sankcie voči Moskve a ostro kritizoval jej agresiu, Orbán už od začiatku vojny vynikal svojím postojom. Kým väčšina krajín agresiu odsúdila a podporovala sankcie voči Ruskej federácii, Orbán bol oveľa zdržanlivejší.
V prejave z 15. marca opísal novovzniknutú situáciu veľmi metaforicky: „Stredná Európa je jednoducho šachovnica pre svetové veľmoci a Maďarsko je jednoducho figúrkou v ich hre. Ktokoľvek by vyhral vojnu v tomto regióne, stále by sme vyšli ako porazení.“
Márki-Zay kritizoval Orbánov postoj voči vojne na Ukrajine v rozhovore pre maďarskú pobočku Rádia Slobodná Európa (RFE/RL). „Musíme zastaviť Putina, nie Brusel. Buďme aspoň raz na správnej strane dejín, aspoň raz na strane víťazov,“ vyjadril sa. Povedal tiež, že „Orbánova zrada EÚ a NATO priniesla medzinárodný exil a vylúčenie a môže dokonca viesť k uvaleniu sankcií na Maďarsko.“ Slogan zjednotenej opozície zvolený pre predvolebnú kampaň aj preto znel „Orbán alebo Európa.“
V rozhovore pre médium Al Jazeera sa o Orbánovi tiež vyjadril, že „vedie vojnu proti každému; homosexuálom, LGBT komunite, Rómom, migrantom, ľavici, Bruselu. Pracuje pre záujmy Putina.“ Orbán sa v príhovore po volebnom víťazstve vyjadril: „Nikdy sme nemali toľko oponentov: bruselskí byrokrati, medzinárodné mainstreamové médiá a ukrajinský prezident.“
Na druhej strane, Fidesz sa počas volebnej kampane staval do pozície obrancu mieru. Počas volebného dňa zverejnil Péter Szijjártó, minister zahraničných vecí z Fideszu, svoju fotografiu so slovami „ešte dve hodiny máme otvorenú otázku: ideme do vojny alebo ostávame žiť v mieri?“
Orbánovi k výhre zablahoželal správou cez Telegram aj samotný Vladimír Putin. Podľa Kremľa Orbánovi napísal, že „napriek zložitej medzinárodnej situácii, ďalší rozvoj bilaterálnych partnerských vzťahov je plne v súlade so záujmami národov Ruska a Maďarska.“
Masívna kampaň
Od roku 2019 boli sociálne siete maďarských vládnych politikov čoraz aktívnejšie a profesionálnejšie. Viktor Orbán napríklad počas pandémie COVID-19 používal svoju facebookovú stránku na zdieľanie nových opatrení voči vírusu.
Fidesz spustil na prilákanie mladých voličov, ktorých v predchádzajúcich voľbách príliš neoslovil, enormnú kampaň na sociálnych sieťach. Vo voľbách v roku 2018 totiž Fidesz volilo len 37% Maďarov vo veku od 18 do 30 rokov.
Podľa AdLibrary, otvorenej databázy výdavkov na Facebooku, maďarská vláda minula od apríla 2019 viac ako 500 miliónov forintov na reklamu. Samotný Fidesz minul ďalších 400 miliónov forintov.
Viacero influencerov propagovalo Fidesz pomocou meme obrázkov na Facebooku alebo TikTok videí. Išlo napríklad o útoky či zosmiešňovanie opozičných politikov.
Márki-Zay sa v príhovore po svojej prehre vyjadril: „Bola to propaganda, ktorá vyhrala voľby, nie čestnosť ani dôstojnosť.“ Dodal aj, že Orbán zvíťazil pomocou brainwashingu, klamstiev, a umlčiavania opozície.
CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/