Toxická desiatka – „médiá“ profitujúce zo šírenia klimatických dezinformácií

Skupina aktérov, tzv. Toxická desiatka (Toxic Ten), publikuje dezinformácie týkajúce sa klimatických zmien a získava za ne milióny amerických dolárov. Facebook a Google sa zaviazali k riešeniu tohto problému, no zatiaľ neúspešne.

Štúdia Center for Countering Digital Hate (CCDH) nedávno skúmala skupinu online aktérov, nazývanú ako „Toxická desiatka“. Tá podľa zistení profituje zo šírenia dezinformácií ohľadom klímy na sociálnych sieťach. 

Podľa štúdie môžu mať dezinformácie o klimatických zmenách rôzne podoby: „od popierania existencie zmeny klímy až po presadzovanie „riešení“, ktoré v skutočnosti prispievajú ku globálnemu otepľovaniu.“

Zo šírenia klamlivých informácií však nemajú zisk iba títo aktéri. Profitujú aj spoločnosti ako Facebook (Meta) či Google, pretože práve na ich platformách sa popieranie klimatických zmien odohráva. Paradoxom je, že obe oficiálne avizujú boj proti takýmto dezinformáciám.

Toxická desiatka získala z reklám 3,6 milióna amerických dolárov

Toxická desiatka je skupina dezinformačných portálov, ktoré prostredníctvom svojich webstránok publikujú nepodložené, nevedecké informácie o klimatických zmenách, a tým podporujú skepticizmus v oblasti klímy.

Odhadovaný príjem Toxickej desiatky je až 638 miliónov dolárov ročne. Za posledných šesť mesiacov na svojich stránkach pritom zaznamenala takmer 1,1 miliardy návštev.

Až osem spoločností z Toxickej desiatky, ktoré sú súčasťou Google AdSense, zarobili za posledných šesť mesiacov zobrazovaním reklám na svojej stránke odhadom 3,6 milióna amerických dolárov.

Celkové príjmy z reklám z týchto príspevkov sú však ešte vyššie. Samotný Google prostredníctvom nich zarobil 1,7 milióna dolárov, čím dokopy s Toxickou desiatkou za šírenie klimatických dezinformácií vygenerovali príjem až 5,3 milióna dolárov.

Kto patrí do Toxickej desiatky? 

Až za 69% interakcií s obsahom popierajúcim klimatické zmeny na sociálnej sieti Facebook majú byť zodpovedné práve príspevky od Toxickej desiatky. Štúdia CCDH do zoznamu Toxickej desiatky zaradila nasledovné spoločnosti:

1)     Breitbart News

2)     Western Journal

3)     Newsmax

4)     Townhall Media – Townhall; PJ Media; RedState; Twitchy

5)     Media Research Center – Newsbusters; Mrc TV; CNSNews

6)     The Washington Times

7)     The Federalist Papers

8)     Daily Wire

9)     Ruské štátne médiá – RT; Sputnik News

10)   Patriot Post

Podľa nezávislej webovej stránky Media Bias/Fact Check (MBFC) sa médiá z Toxickej desiatky nachádzajú na stredo-pravom až krajne pravicovom spektre. Takmer všetky (Breitbart News; Western Journal; Newsmax; The Washington Times; The Federalist Papers; Daily Wire; RT; Townhall a PJ Media patriace pod Townhall Media; CNSNews patriace pod Media Research Center) majú otáznu dôveryhodnosť.

Priateľ Donalda Trumpa vlastní spoločnosť z Toxickej desiatky

Medzi stránkami z Toxickej desiatky sa nachádza aj Newsmax, webová stránka a kanál káblovej televízie. Ten bol založený Christopherom Ruddym, priateľom bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Zaujatosť bola viditeľná v roku 2020, kedy Newsmax tvrdil, že výsledok volieb v USA bol ovplyvnený Georgeom Sorosom. Za šírenie tejto dezinformácie sa musela spoločnosť neskôr ospravedlniť.

Samozrejme, nie je to jediné pochybné tvrdenie. Newsmax propagoval napríklad konšpiračnú teóriu o atentáte na zosnulého prezidenta Johna. F. Kennedyho, naznačujúc, že išlo o akciu nariadenú mafiou.

Prepojenie na ropný priemysel

Minimálne dve spoločnosti zo spomenutej desiatky, a to Townhall Media a Media Research Center, majú prepojenie na ExxonMobil. Ide o nadnárodnú ropnú korporáciu, ktorá je pomerne známa svojimi darmi pre klimaticky skeptické organizácie.

Townhall Media dokonca pôvodne patrila pod Heritage Foundation, ktorá dostala od spomínaného ropného giganta finančné prostriedky vo výške 870-tisíc amerických dolárov. 

Navyše, bola súčasťou tzv. Cooler Heads Coalition, ktorá desaťročia lobovala proti klimatickej politike a podporovala popieranie klimatických zmien.

(Ne)vydarené kroky Facebooku na boj proti klimatickým dezinformáciám

Toxická desiatka má na Facebooku, YouTube, Twitteri a Instagrame celkovo až 186 miliónov sledovateľov. Ich vplyv je však najvýznamnejší na Facebooku, kde až osem členov desiatky platí za propagáciu obsahu.

Spoločnosť Facebook (Meta) vo februári tohto roku oznámila, že začne označovať príspevky o klimatických zmenách „informačnými štítkami“. Napriek prísľubu, malo takéto označenia v prípade Toxickej desiatky len 8% najpopulárnejších dezinformačných príspevkov o klimatických zmenách.

Analýza CCDH navyše ukázala, že 99,05% interakcií používateľov bolo práve s príspevkami, ktoré tieto informačné štítky neobsahovali. To znamená, že neoznačeným príspevkom sa u používateľov darilo viac, a to v priemere až o približne 3 800 interakcií.

Facebook taktiež oznámil plán poskytnúť fact-checkingovým organizáciám a odborníkom na klímu na boj proti klimatickým dezinformáciám 1 milión dolárov. Podľa environmentálnych skupín a organizácií občianskej spoločnosti je však suma príliš malá a prichádza príliš neskoro.

Pravidlá hry prijíma aj Google

Proti klimatickým dezinformáciám bojuje aj spoločnosť Google. Tá uznala, že veľkým problémom je umiestňovanie reklamy svojich klientov na stránky, ktoré takéto dezinformácie šíria.

Oznámila preto nové pravidlá zakazujúce obsah, ktorý je v rozpore s vedeckým konsenzom o existencii a príčinách klimatickej zmeny. Rovnaký postup je uplatnený aj pri jeho speňažovaní.

Len čas však ukáže, aké efektívne tieto nové pravidlá naozaj budú.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/