Menej ako štvrtina Rusov dôveruje televízii – najnižšie číslo za posledné roky.
Vladimir Putin sa pri budovaní svojej moci v Rusku spoliehal primárne na propagandu v televízii. Zrejme aj to môže byť dôvod prečo čoraz menej Rusov verí štátnej televízii a radšej sa obracia na zdroje z internetu.
Dôvera Rusov v televíziu ako zdroj informácií dosiahla v roku 2020 rekordné minimum, vyplýva z prieskumu spoločnosti Deloitte zverejneného v novinách Kommersant. Už za jediný rok sa úroveň dôvery znížila o 5 percentuálnych bodov, z 28 na 23%.
Podľa nezávislého ruského spravodajstva Kommersant ide o rekordný pokles od roku 2016, keď spoločnosť začala s pravidelnými prieskumami o spotrebe médií.
Podľa prieskumu dôverujú obyvatelia Moskvy najmenej práve televízii – iba 20% respondentov ju považuje za dôveryhodný zdroj správ. Rovnako zlá je situácia vo väčších mestských oblastiach. V priemere sa úroveň dôvery v televíziu v mestách s viac ako miliónom obyvateľov pohybuje okolo 21%.
Nemenej prekvapivo prieskum tiež ukázal, že vojenský personál, zamestnanci vládnych agentúr či ľudia starší ako 55 rokov patria práve k tým, ktorí informáciám v televízii dôverujú viac.
Dezinformácie „pod kontrolou”
Šírenie dezinformácií je len jednou z mnohých metód, prostredníctvom ktorých môže Kremeľ priamo kontrolovať vlastný mocenský vplyv. Databáza EUvsDisinfo obsahuje veľa príkladov dezinformačných správ šírených Kremľom kontrolovanými televíznymi kanálmi:
Na začiatku pandémie COVID-19 ruské televízne kanály tvrdili, že koronavírus bol americký a že sa môže jednať o umelo vyvinutú biologická zbraň.
Federálne televízne kanály rovnako naďalej klamú ruské publikum o otrave Putinovho oponenta Alexeja Navaľného a tvrdia, že v jeho krvi sa našli iba stopy kofeínu a alkoholu či to, že jeho otrava mala byť iba sprisahaním na zastavenie plynovodu Nord Stream 2.
Keď hore je dole
V reakcii na výsledky prieskumu zástupca štátneho mediálneho gigantu VGTRK uviedol, že sledovanosť štátom kontrolovaných federálnych televíznych kanálov sa v skutočnosti zvyšuje.
Prieskum spoločnosti Deloitte tiež ukázal, že Rusi najviac dôverujú internetu. Asi 55% z opýtaných považuje internet za hlavný zdroj informácií. 39% respondentov uviedlo, že má prístup k informáciám na spravodajských, analytických a oficiálnych webových stránkach. 16% sa spolieha na sociálne médiá.
Spoločnosť RT International, ktorá je plne financovaná ruskou vládou, sa pokúsila tieto zistenia otočiť vo svoj prospech. Na základe zistení, ktoré uvádzajú rastúcu inklináciu Rusov k internetu, vyhlásila, že nastal čas, aby západné médiá prestali s ich „posadnutosťou” voči vplyvu štátnych médií v Rusku.
V posledných rokoch sú sociálne médiá, najmä YouTube, čoraz väčším zdrojom informácií pre ruskú mládež. Opozičné osobnosti ako Alexey Navalny, ktorý tu má približne 4 milióny odberateľov, využíva práve YouTube a Instagram (2,3 mil. sledovateľov) na rozvoj svojej politickej základne.