Strana Bharatiya Janata Party (BJP) po 26 rokoch dosiahla víťazstvo vo voľbách do snemovne v Dillí, keď získala 48 zo 70 mandátov. Tento úspech je obzvlášť významný, keďže BJP sa nedarilo presadiť sa v hlavnom regióne aj napriek jej dominancii na celonárodnej úrovni.
Dillí ako hlavný ekonomický a politický uzol Indie predstavovalo dôležitú métu, ktorú sa strana premiéra Narendra Módího aj jej hlavný oponent Aam Aadmi Party (AAP) tentoraz snažili dobyť inovatívnou kampaňou – masívnym využitím umelej inteligencie.
Umelá inteligencia ako hnací motor personalizácie
Kampaň BJP kombinovala tradičné prvky, ako masové zhromaždenia a ostré slogany, s digitálnou stratégiou postavenou na AI generovanom obsahu. Práve umelá inteligencia umožnila BJP využiť sofistikovanú analýzu dát na identifikovanie kľúčových tém, ktoré rezonovali medzi voličmi.
Na základe analýzy sociálnych sietí a trendov BJP generovala personalizované politické odkazy. Táto stratégia viedla k vytvoreniu takzvaných echo chambers, v ktorých sa voliči utvrdzujú vo svojich predošlých presvedčeniach prostredníctvom prispôsobeného obsahu. Takýto marketing im umožnil osloviť široké demografické spektrum – od roľníkov po malých podnikateľov.
Okrem štandardnej propagácie AI generovala mémy, slogany a dokonca aj deepfake videá Módího príhovorov, v ktorých hovoril v rôznych jazykoch a dialektoch, aby oslovil širšie spektrum voličov. Tieto videá sa šírili predovšetkým na platformách ako Facebook, X, WhatsApp a Instagram, ktoré v Indii zohrávajú kľúčovú úlohu v politickej komunikácii.
Politické memy ako zbraň kampane
AI generované mémy sa stali jedným z najviditeľnejších prvkov kampane. BJP aj AAP využili umelú inteligenciu na vytváranie virálnych obrázkov a videí zosmiešňujúcich oponentov. Populárnymi sa stali pejoratívne označenia súperiacich strán. BJP bola napríklad stranou AAP označená za „Bharatiya Jhootha Party“ (Indická strana klamárov) či „Gali Galouch Party“ (Zneužívajúca strana), naopak AAP od kritikov získala titul „AAP-Daa“ (katastrofa).
AAP dokonca čelila vyšetrovaniu po tom, čo zverejnila deepfake videá, v ktorých boli tváre premiéra Módího a ministra vnútra Amita Shaha nahradené ikonickými bollywoodskymi zločincami. Tieto videá šírené cez sociálne siete ešte viac vyostrili politický boj. Indická volebná komisia zasiahla a vyzvala na jasné označovanie AI generovaného obsahu, aby sa zabránilo šíreniu dezinformácií. AAP následne spustila sériu satirických AI videí pod názvom „BJP’s Got Latent“, parodujúc populárnu televíznu show „India’s Got Talent“. Kandidáti BJP boli v týchto videách vyobrazení ako súťažiaci, zatiaľ čo ich líder AAP Arvind Kejriwal zábavne komentoval.
BJP na tieto útoky reagovala a publikum zaujala vlastnými AI generovanými paródiami. V jednej z nich bola prepracovaná slávna scéna z bollywoodskeho filmu „Deewar“, kde tvár Arvinda Kejriwala nahradila hlavného antagonistu a dialógy boli upravené tak, aby zosmiešňovali údajné korupčné škandály AAP. Ďalšie AI video parodovalo film „Deewane Huye Paagal“, kde bol Kejriwal označený za „Maha Thug“ (veľký podvodník), poukazujúc na jeho politické zlyhania a údajnú korupciu.
AI generovaný obsah nezostal len pri humorných videách. Strana AAP v kampani šírila aj manipulácie, ako napríklad deepfake populárneho bollywoodskeho herca Pankaja Tripathiho, v ktorom sa postavil proti BJP. Cirkulovalo aj upravené video údajného nového luxusného sídla premiéra Módího, ktoré malo vo verejnosti vyvolať rozhorčenie. Obe tieto videá boli neskôr vyvrátené fact-checkingovou organizáciou BOOM.
Módího vízia pre AI
Využitie AI v kampani v Dillí 2025 ukázalo, že India vstupuje do novej éry politického marketingu. Hoci AI už bola v minulosti v indických voľbách využívaná, jej masové nasadenie v tejto kampani posunulo politický diskurz na novú úroveň.
Okrem toho premiér Módí nedávno odprezentoval svoju víziu pre budúcnosť Indie, ktorej významným aspektom bola práve umelá inteligencia.
„Pre mňa je to dvojitá AI – jedna AI je umelá inteligencia, druhá AI je Ašpirujúca India. 21. storočie je úplne poháňané technológiami… Chceme, aby India rýchlo napredovala v oblasti deep tech,“ vyhlásil Módí počas svojho prejavu.
Jeho administratíva zároveň oznámila plány na investície do výskumu a vývoja umelej inteligencie s cieľom posilniť digitálnu ekonomiku krajiny.
Článok vznikol s podporou Holandského veľvyslanectva na Slovensku.
