Od nacistov k satanistom. Ako sa menili kremeľské dezinformácie o Ukrajine?

Kremeľ šíri dlhodobo doma aj v zahraničí svoje správy prostredníctvom štátnych médií. Jedným z nich je aj RIA Novosti ako súčasť ruskej agentúry Rossiya Segodnya, ktorú v decembri 2013 zriadil Vladimir Putin prezidentským dekrétom. Dnes je RIA Novosti jedným z okien do vnútra ruskej propagandy.

Obrázok: Pixabay

Ruská propaganda sa dlhodobo snaží predovšetkým u svojich obyvateľov vytvoriť dojem, že bojujú proti zlu v podobe nacizmu na Ukrajine. Obdobné tvrdenie sa objavilo už v roku 2014, keď Kremeľ označil ukrajinskú vládu za fašistickú.

V podobnom duchu sa vtedy vyjadril aj hovorca Putina Dmitrij Peskov. Ukrajinskú obranu označil za „trestnú operáciu“, čo je v ruskom kontexte slovné spojenie používané výhradne v súvislosti s nacistickým Nemeckom z čias druhej svetovej vojny.

Odvtedy sa ruská vláda snaží vytvoriť mienku o „nacistickej“ Ukrajine útočiacej na svoje ruskojazyčné obyvateľstvo.

Kremeľ ju obvinil zo zabitia 14-tisíc obyvateľov aj napriek tomu, že to je celkový počet obetí vojny na Donbase od roku 2014. Ten zahŕňa vojakov aj civilistov, o ktorých prišli obe bojujúce strany. Nespôsobila ich teda iba ukrajinská armáda ako mylne informuje Rusko.

Oznámenie víťazstva a špeciálne označenie článkov

Agentúra RIA Novosti v tomto smere plní významnú úlohu ako jedno z médií, ktoré má Putin úplne pod kontrolou.

Svedčí o tom aj článok zverejnený dva dni po začatí ruskej invázie oslavujúci dobytie Kyjeva a obnovenie ruských „historických hraníc“. To zároveň potvrdilo, že pôvodný plán bol dobyť celú Ukrajinu v priebehu niekoľkých dní.

Portál taktiež obvinil Západ zo zinscenovania masakru v Buči z marca tohto roku. Po odhalení masakru, pri ktorom zahynulo približne 1300 ľudí, sa na stránke média objavil článok tvrdiaci, že udalosť nafingoval Západ za účelom sprísnenia ekonomických sankcií na Rusko.

RIA Novosti má na svojej internetovej stránke vytvorený aj priečinok s názvom „nacifikácia“. Ku dňu 16.7. bolo takýmto štítkom označených 22 článkov.

Tie následne analyzovali novinári z Geopolitical Monitor, ktorí chceli zistiť, ako často sa v nich vyskytujú označenia súvisiace s nacizmom. Vďaka tomu dokážeme sledovať, ako sa menila ruská propaganda od začiatku vojny.

Výsledky analýzy ukázali, že fráza spomínajúca alebo naznačujúca nacizmus, sa v marcovom článku dlhom 1249 slov objavila až 31-krát, teda v priemere každých 40 slov.

Na rozdiel od toho sa v článku publikovanom v máji obdobné pomenovania vyskytli už „iba“ 33-krát v článku dlhom 3540 slov, v priemere každých 107 slov.

Ak neboli tieto články mierené na Ukrajinu všeobecne, tak sa zameriavali na mesto Mariupoľ a batalión Azov, ktorý ho bránil. Ten nazvali „laboratórium fašizmu“ so základnými hodnotami v rasizme, antisemitizme a neo-nacizme.

Nacizmus už nestačí

Výskumníci zároveň odpozorovali zmenu kremeľskej rétoriky. Na začiatku RIA Novosti používala základné označenie „nacizmus“, ktoré sa neskôr transformovalo na pomenovanie „neonacizmus“.

Pravdepodobne tak konala preto, aby používala abstraktnejšie pojmy náročnejšie asociovateľné s historickými udalosťami. Je totiž náročnejšie nazvať Ukrajincov nacistami ak sa bránia a nekonajú tak ako Nemci počas druhej svetovej vojny.

Posledná zmena v propagande prišla s článkom z 3. júla. Ten označil ukrajinské jednotky za satanistov a okultistov.

S tým zároveň došlo aj k značnému vypusteniu nacistickým tém, keďže sa slová naznačujúce nacizmus u Ukrajincov vyskytli výrazne menej (20-krát v článku dlhom 3247 slov). Použité výrazy boli skôr vo význame „neonacistických okultistov“ alebo „ezoterických nacistov“.

Médium Vesti zase označilo ukrajinský nacizmus za zmes pohanstva (v zmysle okultizmu) a satanizmu.

Vďaka obdobným označeniam je Kremeľ schopný lepšie adresovať svoju propagandu. Spojenie neonacizmu a satanizmu je už natoľko abstraktné a flexibilné, že jeho prejav je ťažšie predstaviteľný, ale efektívnejší na označenie nepriateľa.

Zmena je badateľná aj na Slovensku

Naratívy sa postupne menili aj na Slovensku, kde viaceré dezinformačné zdroje dlhodobo strašia satanistami na Ukrajine.

Medzi takéto zdroje patrí Štefan Harabin, ktorý tak Ukrajinu označil už koncom marca. Podobne vykresľoval konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou v jednom zo svojich článkov aj portál Zem&Vek. Vo svojom blogu označili konflikt za vojnu medzi Ruskom a Západom v rukách satanistov.

Slovenské dezinformačné stránky taktiež masovo zdieľali informáciu od RIA Novosti o satanistických rituáloch a znakoch, údajne namaľovaných ukrajinskými vojakmi v Luhanskej oblasti.

Postupná zmena rétoriky je teda značne viditeľná aj na slovenskej dezinformačnej scéne, ktorá sa veľmi rýchlo adaptuje na informácie pochádzajúce z Ruska.

CHCETE PODPORIŤ NAŠU PRÁCU? POMÔŽTE NÁM CEZ PATREON. MÔŽETE TAK UROBIŤ UŽ ZA €3
https://infosecurity.sk/podpora/